Art Academy: Atelier

Art Academy: Atelier - recenze
Art Academy: Atelier - recenze
08:41, 15.06.2015

Musím sa priznať, že nepatrím medzi ľudí, čo vidia v rannej rose inšpiráciu na prenesenie svojich myšlienok cez papier a ceruzku číslo päť. Sám som síce tvorivý človek, avšak môj talent spočíva viac v písaní než kreslení, čo je paradoxne napríklad u môjho mladšieho brata úplne naopak. Našťastie je tu aj pre nás umeleckých analfabetov, ktorí miesto snehuliaka dostanú zo seba tak maximálne roztrasený semafor, veľká pomoc v podobe štúdia Headstrong Games. To pre spoločnosť Nintendo už roky tvorí kompromis medzi učením sa kresliť a videohrou, tak ako si ju asi nikdy nepredstavíte. Výuka v tomto segmente síce nie je nič nové, ale čo sa týka snahy vývojárov zarobiť na hrách typu Art Academy, ide o veľký kus práce autora a samozrejme aj odvahy investora. Nový podtitul hore spomínanej série, exkluzívne pre Nintendo WiiU, nesie meno Atelier a kto iný by vám mohol ponúknuť náhľad do jeho čara učiť sa maľovať, než samotný antitalent ako som ja. Poďme si teda spoločne načrtnúť ponuku tejto hry/ne-hry, ktorá si rozhodne zaslúži aj vašu pozornosť, nech už sa staviate k podobným projektom akokoľvek.

ten kto nikdy nemal pocit že na to má, sa naopak môže pokúsiť naučiť ako sa to robí a odhaliť tak v sebe nového Rembrandta

Klik pro zvětšení (Art Academy: Atelier - recenze)

Aby bolo umožnené stvoriť Art Academy: Atelier, muselo vzniknúť duo konzol ako je 3DS či WiiU. Práve ich systém ovládania dal priestor pre originálne nápady, medzi ktoré môžeme pokojne zavesiť aj tento maliarsky kurz nielen pre začiatočníkov. V prípade Nintenda WiiU je to teda hlavný ovládač, ktorý vďaka svoje dotykovej obrazovke simuluje papier či plátno a vaša ruka je následne nástrojom ovládaným inšpiráciou. Ak ste niekedy hrali (toto slovo je v tomto prípade trocha divné) nejakú hru tohto typu, určite si v tomto momente skôr predstavíte detské mini hry bez výrazného zmyslu, avšak musím vás vyviesť z hlbokého omylu. Art Academy: Atelier je nástroj na tvorbu čohokoľvek z umenia a kreslenia nielen pre začiatočníkov ale aj pre skúsených jedincov, ktorým nevadí, že po dokončení svojho diela nemusia brať do ruky acetón a čistiť si svoje štetce a ufúľané ruky. Hra ponúka nielen modus pre učenie sa základov ale aj zložité techniky ako zvládnuť tvorbu náročných postupov od svetoznámych umelcov minulosti aj dneška. Rád by som sa na úvod pristavil hlavne pri začiatočníkoch, medzi ktorých som sa prihlásil v prvom odseku. Hráč dostane svojho vlastného učiteľa a mentora, ktorý stelesňuje príjemného fúzatého pána v bielej čapici. Jeho trpezlivosť pri vysvetľovaní učebnej látky nepozná hraníc a kedykoľvek vám vďaka svojmu programu zopakuje a podrobne ukáže všetko pekne polopate tak, aby ste to boli schopní vstrebať.

V prvej lekcii som dostal za úlohu nakresliť krásnu červenú rajčinu (výsledky mojich prác si môžete prezrieť v obrázkoch tejto recenzie). Na štarte som teda musel pochopiť kreslenie jej oblých tvarov v úplne inom zornom uhle, než by ste si mysleli. Nezačali sme klasickou kružnicou ale naopak štvorcom. Môj trpezlivý majster ma naučil ako si cez intuitívne ovládanie nastaviť obraz predlohy na TV tak, aby som pri tvorbe mal možnosť sledovať predlohu a zároveň kresliť cez takzvaný SketchPad v ruke. Moje dotykové pero načrtlo jemnou linkou štvorec, aby som sa po niekoľkých lekciách dopracoval k výsledku, ktorý by sa dal označiť za paradajku alebo surreálne dielo, ktoré docenia až budúce generácie. Ak tak či onak, bez pomoci jednoduchých návodov ako pochopiť objekt, ktorý je v základe oblý a začať ho kresliť ako štvorec, by som sa nikdy nedopracoval k tak nádhernému výsledku. Práve tu som pri hraní začínal získavať pocit, že nech už je môj talent na maľbu akokoľvek nulový, aj napriek tomu si vďaka Art Academy: Atelier dokážem preniesť kúsok svojho ja na plátno či papier. Lekcie sa od seba samozrejme odlišujú stupňom obtiažnosti a čím ďalej budete v ich zvládaní, tým lepšie výsledky sa vám ukážu pred očami (jednotlivé úlohy sa potom delia aj na menšie podúlohy, v ktorých máte ukázať nadobudnuté schopnosti). Keď už je reč o nejakom učení, tak váš osobný majster vám bude ukazovať rôzne techniky na príkladoch z histórie a krásne tak prepojí dejiny umenia s hrou na umelca. Toto je tu spracované naozaj citlivo a originálne, čím sa hra snaží lákať na ďalšie minúty vašej pozornosti.

Okrem lekcií je samozrejme menu hry rozdelené aj do voľnej tvorby. Tá je určená skôr pre pokročilých a máte tu priestor na realizovanie svojho talentu v rôznych druhoch nanášania farieb či nástrojov ako takých. Štetce, ceruzky, tuhy, tuše, gumy, handry a veľa ďalších prostriedkov v rôznych hrúbkach a linkách. Toto je vám k dispozícii cez prehľadný item a ak spravíte čo i len jednu chybu, ukáže sa sila digitálnej tvorby v podobe jednoduchého kroku "Späť". Hráč teda môže experimentovať bez toho aby sa bál, že si svoje dielo pokazí. S tým súvisí aj akási forma vernisáže, ktorá je samozrejme priamo prepojená s online službou MiiVerse. Môžete si svoje výtvory zavesiť vo vlastnej galérii a kedykoľvek si ich prezerať alebo pozvať na prezentáciu celý svet a ukázať odvahu pred hráčmi z každého kúta našej planéty. Inšpirácia tu samozrejme môže hrať prim aj vďaka prezeraniu cudzích obrazov. Svoje obrázky si navyše hráč môže uložiť na SD kartu a preniesť jednoducho do PC, čo som vám asi už naznačil prítomnosťou svojich abstraktných výjavov v tomto článku.

Navyše je umožnené proces maľby nahrať aj vo forme video ukážky na váš YouTube kanál, čím sa podeliť s kamarátmi o proces vývoja každého obrazu. Nikdy som nerecenzoval nič podobné tejto hre/ne-hre. Art Academy: Atelier je v podstate aplikácia na tvorenie umeleckej časti vášho Ja. Hudba je tlačená do pozadia, aby nerušila. Máte tu možnosť poučiť sa o dejinách umenia a zároveň si vyskúšať aké náročné to je namaľovať obyčajnú topánku tak, aby to nedávalo skôr dojem pokrčenej konzervy od fazule. Ten, kto mal vždy vrelý vzťah ku kresleniu, sa tu môže doslova vyblázniť a svoje nápady preniesť do éteru. Ten, kto nikdy nemal pocit že na to má, sa naopak môže pokúsiť naučiť ako sa to robí a odhaliť tak v sebe nového Rembrandta. Po technickej stránke a spoľahlivosti sa tu ovládač naozaj mení na plátno plné možností a všetko funguje tak ako by ste to od niečoho podobného očakávali.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo WiiU

90%
Hodnotiť Art Academy: Atelier je pre mňa náročné z pohľadu pochopenia, že sa tu nebavíme o videohre ako takej, ale skôr o nástroji ako popustiť uzdu svojej fantázii a zároveň sa niečo naučiť počas relaxovania. Preto musím projekt tlačiť hore čo to dá.