Pokémon: Alpha Sapphire/Omega Ruby

Pokémon: Alpha Sapphire/Omega Ruby - recenze
09:08, 14.05.2015

U nás to má značka Pokémon dost těžké. Většina lidí vidí anime, které zde bylo před lety prezentováno asi tak jako na úrovni Teletubies, tedy pro ty nejmenší. To, že se za značkou skrývá velmi dlouhá herní historie a další věci jako hračky, anime, manga a kdo ví co ještě vznikly jen díky úspěšnosti herní série, ví málokdo. U nás všichni vidí pouze "Pika Pika..." a zatváří se na vás divně, pokud na otázku "Co teď hraješ?" odpovíte "Pokémony". Ano a to přesně jsem posledních pár týdnů dělal já a stálo to za to, pokusím se vám shrnout mé dojmy ze hry Pokémon Alpha Sapphire pro Nintendo 3DS.

Proč zmiňuji pouze Alpha a ne Omega? To je jednoduché a táhne se to s Pokémon sérií už velmi dlouho. Každý díl vychází fyzicky ve dvou verzích, které se liší nejen obalem krabičky, ale také obsaženými Pokémony a také tím co se ve hře děje. Důvodem k tomu je, že součástí celého ekosystému Pokémonů je také jejich vyměňování mezi lidmi a tímto je zaručené, že ve vlastní hře, nemůžete všechny pochytat. V dnešní době je to již ulehčené, že trading probíhá online. Alpha Sapphire tudíž obsahuje jako hlavního a titulního Pokémona vodního Kyogre, kdežto Omega Ruby má zemního/ohnivého Groudona. Stejně tak Alpha má v příběhu hlavní nepřátele Team Aqua, kdežto ve verzi Omega budete více bojovat s Team Magma. Co nesmím v tomto úvodu opomenout je to, že tyto hry jsou remaky Pokémon Sapphire/Ruby z Gameboy Advance z roku 2002 (JAP). Remakem se tato hra z třetí generace posunula do aktuální šesté generace herní série a je tedy kompatibilní s Pokémon X a Y, kteří jsou první zástupci této generace (např. jde mezi těmito hrami vyměňovat Pokémony).

Klik pro zvětšení (Pokémon: Alpha Sapphire/Omega Ruby - recenze)

Co se týče hratelnosti, tak tento díl je přesně takový, jako ostatní tituly ze série. Pro znalce série bude tento odstavec ztrátou času, ale vzhledem k povědomí českého hráčstva o sérii, jej sem zařazuji. Jedná se o RPG hru viděnou z nadhledu nad hlavní postavou. Což je malý chlapec nebo dívka, v závislosti na vašem rozhodnutí na začátku hry, jež se po přestěhování do nového města vydává chytat Pokémony a stát se jejich trenérem. Při cestování po regionu jménem Hoenn, hráč narazí na ostatní trenéry nebo pouze běžné lidi z měst, kteří mají také své Pokémony a rádi poměřují jejich síly v soubojích. Tyto souboje jsou tahové, kdy vždy nastupuje hráčův Pokémon proti protivníkovu, občas se vyskytnou i multi-Pokémon bitvy, kde v jednu chvíli jsou v akci dva Pokémoni (vyjímečně více), ale princip je stejný. Hráč může mít ve svém batohu až šest různých Pokémonů a ty v průběhu bitvy použít, změna Pokémona odpovídá jednomu tahu. Každý z nich má čtyři různé pohyby/útoky, které může použít a představte si je zjednodušeně jako kouzla a schopnosti v každém jiném RPGčku. Pouze zde nemáte meče a štíty, ale máte své Pokémony a oni své útoky.

Samozřejmostí jsou různé elementy jak Pokémonů, tak pohybů, které mají vzájemně větší nebo horší účinnost, takže ohnivý Pokémon je citlivý na vodní útoky atd.. Těchto elementů ve hře je pěkná řádka a k pochopení kompletního systému vazeb jednotlivých elementů, do kterého vstupuje i prostředí, kde souboj probíhá, není otázka pár hodin, ale spíše pár kompletních her. Tím, ale mluvím o pochopení, které není nutné k hraní této hry. Základní premisa, že je to zároveň hra pro děti, zde stále zůstává a v tomto je série unikátní. Dokáže dávkovat obtížnost tak, že děti neodradí a zkušené hráče zabaví a poskytne jim dostatečnou výzvu a taktizování v soubojích. Samozřejmě jak to tak bývá u japonských RPG, vždy je možnost "grindovat" a tím si vylevelovat Pokémony o řád výše a nepřekonatelnou překážku dostat levou zadní. Tím jsem zmínil podstatnou věc, bojováním se vaši Pokémoni levelují. Což jim zvyšuje základní parametry, mají možnost se naučit nové pohyby/útoky a staré zapomenout. Dokonce u některých druhů se také levelování vyvinout v silnějšího Pokémona. Poslední věcí, kterou zmíním v tomto "back-to-basics" odstavci je, že ostatní Pokémony získáváte chytáním. Narazíte na divoké Pokémony prakticky všude, v trávě, na vodě, v jeskyních. Procházíte trávou a najednou se zableskne a skočíte do náhodné bitvy s divokým Pokémonem. Pokud jej chcete chytit, tak je třeba jej nejdříve oslabit (zranit), v lepším případě mu vyvolat nějaký status efekt jako třeba spánek nebo paralýza, což zvyšuje pravděpodobnost chycení. K chycení použije vaše postava tzv. Pokébal a pak už jen čekáte, zda se vám podařilo chytit nebo se z Pokébalu dostal. Takto to opakovat, dokud jej nechytnete. V pozdějších fázích hry budete kupovat výkonnější Pokébaly (zvyšují catch rate) a souboje o chycení budou taktičtější a taktičtější.

Na začátku hry, když vaše postava dostane prvního Pokémona si můžete vybrat ze tří startovacích druhů. Toto rozhodnutí vám stanoví počáteční element a styl hry, pravděpodobně s vámi zůstane po celou dobu a bude nejsilnějším vaším Pokémonem, ale nutnost to není. V Alpha/Omega máte na výběr z travnatého Treeco, ohnivého Torchica a nebo vodního Mudkipa. Poté se se svým Pokédexem (databáze Pokémonů) vydáte na dobrodružství, jehož cílem je pochytat všechny nebo alespoň co nejvíce Pokémonů na které narazíte. Zároveň v každém větším městě budete chtít porazit lídra místní Pokémon Gym, který vždy vyžaduje trošku více snahy než běžné souboje. Za každého tohoto "bosse" jste odměněni odznáčkem a možností používat některé schopnosti vašich Pokémonů při procházení světa. Tím je vám umožněno se dostat do dalších částí regionu. Pro představu uvedu příklad, že neprůchodnou jeskyni po získání možnosti použít pohyb Rock Smash ve světě, najednou probouráte cestu dále do další části mapy. Vaším hlavním cílem je se stát šampionem regionu, což znamená se se všemi odznáčky porazit stávajícího šampiona Pokémon ligy. Jenže než se k němu propracujete, zapletete se do příběhu obnášející dva fanatické týmy. Jejichž cílem je vyvolat prehistorické Pokémony a navrátit region do stavu, který bude nejvíce vyhovovat Pokémonům, aby žili blaze. Že to je blbý nápad vám asi dojde, že jsou to naivní záporáci taky, takže není třeba se rozepisovat. Příběh je strohý a dětský, ale opět to je tak nějak v podstatě série a chvilkami, jako dospělý člověk, tam zahlédnete dost výchovných prvků vůči mladším hráčům. Rozhodně příběh není to, proč tuto hru hrát, slouží spíše jako taková nitka, která vás vede regionem až k cíli. To hlavní je chytání, cvičení a bojování s Pokémony a pokud na to přistoupíte, budete se bavit.

Obsahu ve hře najdete hromadu, mapa je obsáhlá a v každé části jde najít skrýše, kde najdete lepší předměty nebo nové pohyby. Do některých částí se budete muset vracet, protože si vzpomenete, že tam byla ulička, kam jste se bez pohybu Cut nemohli dostat. Nebo že to jezírko u města vypadalo, že na druhém břehu něco je. Pokud vás začne bavit prozkoumávat svět, hned máte o další zábavu postaráno. Navíc jsou zde minihry jako Pokémon Contest, který je něco jako Pokémon Superstar nebo jak to nazvat, kde se hodnotí, jak dobře vypadají a jak zajímavé jsou jejich pohyby. Nebudu to skrývat, ale touto částí jsem se absolutně nezabýval. Hra obsahuje také tzv. Super Training, který v podobě minihry vám umožní vylepšovat parametry Pokémonů i mimo samotné levelování v boji. Pěstování různých bobulí o všemožných účincích je také další aktivita, nemluvě o jejich kombinování. Křížení Pokémonů to už je úplně další věc, do které jsem pořádně ani nestihl proniknout. Možnost multiplayerových online bitev je zde také přítomna, bohužel vám o ní nemohu moc napsat, protože jsem hru hrál převážně na cestách mimo připojení na internet. Obsahu je ve hře opravdu mnoho a nejlepší je, že záleží pouze na vás, které z aktivit chcete dělat a které necháte bez povšimnutí.

Z technického hlediska hra vychází z X a Y. Tudíž zde najdeme prakticky stejný vizuál využívající 3D a plynule přecházející do 2D v závislosti na scéně. Modely Pokémonů jsou výborné a zachovávají jejich podstatu ze starých pixelových dob. Snad jen v nějakých cut-scénách hra zbytečně ukáže nedetailní textury obličejů až moc zblízka a chtělo by to zde zapracovat. Zvuky jsou standardní, ale pravděpodobně vám hlavní melodie začne brzo lézt na nervy a většinu hry odehrajete bez zvuku. Technicky prostě není moc co vytknout, hra zachovává styl předchozích her a není zde žádný posun někam jinam v sérii, což se dá brát jak pozitivně, tak negativně v závislosti na úhlu pohledu.

Tím jsem doufám vyčerpal vše, co jsem chtěl sdělit v této recenzi. U hry jsem strávil něco k 31 hodinám, neprozkoumal jsem vše. Příběh jsem dokončil a stal se šampionem a shlédl finální titulky, což po reloadu savu nebyl úplně 100% konec a ještě mě část dobrodružství čeká. Občas jsem se vrátil do již dříve prozkoumané části, abych ji prošel znova s novými schopnostmi, ale rozhodně jsem nenašel všechny pohyby, které jde ve světě najít. Některé části jsem nakousl pouze trošku, a co se týče Pokémonů, tak jich mám pochytáno relativně málo, ač jsem se snažil chytit každého divokého, jež jsem potkal. Tak další už vyžadují složitější hledání a chytání, k čemuž mapa na dolní obrazovce pomáhá, ale bez znalostí je potřeba wiki (Bulbapedia), aby člověk chytil některé speciální druhy. Pokud máte 3DS a ještě jste nikdy tuto sérii nehráli, tak vám mohu doporučit Alpha Sapphire nebo Omega Ruby, jakožto velmi povedené zástupce série. Pro hráče X a Y hru také mohu doporučit, protože mě osobně bavila o něco více než zmíněné X.

85%
Skvělý remake starší GBA hry do nové generace handheldů i Pokémonů. Osloví jak veterány, tak nováčky ve světě kapesních monster.