rozhovor
Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games)

Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games)
Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games)
13:19, 01.08.2014

Mobilní hraní se po celém světě čím dál tím více rozmáhá a dění v České republice se od tohoto faktu nikterak neliší. Jen v Praze a Brně se najde několik větších vývojářských studií, které stojí za mobilními hrami až světového formátu. Trh samozřejmě tvoří i menší studia, která mají sice menší počet zaměstnanců, na kvalitě her je ovšem rozdíl nerozeznatelný. Proto jsme zašli do Alda Games, menšího brněnského studia, abychom se zeptali Martina Vonšáka na to, co nás (vás) zajímá a jak to vypadá s jejich připravovanými hrami.

Studio Alda Games v minulosti vydalo několik úspěšných her na Android a iOS. Těmi hrami jsou Save the Snail, World of Cheese a Eggies, přičemž připravovaný Defend Your Life je zatím jejich nejambicióznější titul. Právě proto se většina našich otázek točila právě kolem této hry, kterou jsme si mohli i ve studiu vyzkoušet. Rozhovor jsme nahráli v červnu, ještě před vydáním hry Eggies.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Stručně představ vás a vaše studio, jak a kdy jste vznikli a kolik vás je v týmu.

Takže, jsme Alda Games a už je to přesně rok, co jsme oficiálně vznikli (neoficiálně děláme hry už od dubna minulého roku). Aktuálně je nás v týmu deset, protože jsme teď aktuálně přijali dva nové zaměstnance – jednoho grafika a jednoho programátora.

Do teď jsme vydali dvě hry a na dalších dvou se pracuje – jedna by měla vyjít příští týden (Eggies) a další příští měsíc (Defend Your Life).

V Alda Games děláte hry pro mobilní zařízení. Proč zrovna na ně a ne například na PC, nebo na konzole?

Je to z toho důvodu, že na mobilech vidíme v tuto chvíli větší potenciál a budoucnost. Hry, které vytváříme, tedy casual hry, jsou podle nás také více hrané na tomto druhu zařízení.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

A není ani tak pravda, že neděláme naše hry pro PC. K vývoji totiž využíváme Unity (herní engine) a ten finální build, který vydáme na iOS, Android a Windows Phone, potom portneme i na webový build. Ten později nahrajeme na některé herní servery, jako například na raketka.cz.

Díky Unity se vám vlastně podaří efektně vyvíjet na všechny platformy zároveň, je to tak?

Ano, díky tomu můžeme naši hru otestovat na všech druzích zařízení zároveň. Problém ale nastává při schvalovacích procesech různých obchodů. Zatímco Android vám aplikaci povolí vydat do pár hodin, Apple si dá vždy na čas. Takže to vždy musíme přesně naplánovat.

Můžeš nám pro představu porovnat odlišnost prodejů z platforem iOS, Android a Windows Phone?

Pokud bych vycházel z našich vlastních čísel stáhnutí, tak Save the Snail na tom byl stejně na obou platformách, tedy na iOS a Androidě. U World of Cheese sice vede Android, ovšem pokud bych vzal v potaz poměr počtu stáhnutí a dobu, za kterou je hra k dispozici, tak si slušně vede právě Windows Phone.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Aplikací ve Windows Phonu je samozřejmě méně, ale Microsoft se přirozeně snaží tato čísla zlepšit.

S větší popularitou mobilních her a zařízení rostou samozřejmě i nároky na vývojáře. Vy, jakožto menší české indie studio, začínáte být vcelku v nevýhodě, oproti větším korporacím, které se snaží působit na stejném trhu. Stíháte?

Já se myslím, že stíháme. Za ten jeden rok jsme vlastně stihli vydat už čtyři hry, takže makáme a makáme. Myslím si, že jsme i v tom povědomí česko-slovenské scény. Ale je fakt, že těch indie studií je hodně, a to nejen v Brně. Hodně z nich už vlastně ani indie studii nemůžeme nazývat (smích). Například Bohemia Interactive, kteří sídlí vedle.

Naše první tři hry byly vlastně takové testovací. Chtěli jsme vědět, zda ten náš tým bude fungovat a zda je dokážeme i prodat. A myslím, že jsme i úspěšní. Teď sice vkládáme veškeré naše úsilí v Defend Your Life, ale už máme i nějaké návrhy pro naše další potenciální tituly.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Když už jsme u toho pozadí vývoje, zkus nám nastínit kolik taková hra stojí a jestli peníze berete z vlastní kapsy nebo jestli máte nějaké investory. Například u Defend Your Life.

Konkrétní čísla bohužel zmiňovat nemohu. Co se týče zdroje peněz, tak máme investora, který by rád zůstal v anonymitě.

Tak dost už o vývoji, řekni nám něco o Defend Your Life, na kterém právě děláte a vkládáte do něj největší úsilí.

Defend Your Life je tower-defencovka, která se odehrává v lidském těle a jejíž základní ideou je animovaný pořad Byl Jednou Jeden Život. Takže je v tom i trochu nostalgie. Žánr tower-defence to je proto, že je to už trochu komplexnější typ hry a my jsme se chtěli posunout zase o něco dále.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Základní design tvořil a stále tvoří Aleš Kříž, zakladatel Alda Games, a máme i velmi talentovaného grafika Jakuba Kříže. Na hru tedy máme velmi pozitivní zpětnou vazbu, a to i například od Jeffa Burtona, tehdejšího zakladatele Electronic Arts.

Z hraní jsem pochopil, že se z Defend Your Life dá i leccos naučit o lidském těle.

Ano, toho chceme i docílit. Každý level je namalovaný podle reálného lidského orgánu, o kterém si náš grafik zjistil většinu informací z různých encyklopedií a z komunikace s jedním lékařem. Menším problémem je ale to, že se nelze vyhnout nepřesnostem typu výskytu virusů v částech těla, kde v reálném životě být jednoduše nemohou. I přesto chceme, aby hra působila vážně a aby tam byl ten poučný efekt. Bude tam i například encyklopedie.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Byly bychom hloupí, kdybychom nevyužili tento edukační potenciál, který je u hráčů populární.

Další vámi vyvíjenou hrou je Eggies, o něm nám taky něco řekni. Na první pohled nelze upřít insipraci Powem.

Je to tak. Celou dobu se vlastně staráš o své virtuální vejce, s kterého se později vylíhne nějaká příšerka. Tu si po nějakém čase přidáš do své sbírky a začneš s novým vejcem.

Jak dlouho už na Eggies děláte?

Na Eggies děláme od konce února a na Defend Your Life od minulého září.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Kdy plánujete obě hry vydat?

U Eggies máme naplánovaný deadline na 1.7., takže hra je už prakticky hotová a stačí ji jen nahrát do obchodů (Google Play, App Store, WP Store). Termín pro Defend Your Life je stanovený na 1. srpna a obě hry budou zdarma na všech platformách.

Příjmy tedy berete pouze z reklam?

V těch předešlých hrách máme nějaké reklamní systémy, takže tam jde něco z toho. U Defend Your Life chceme nabídnout i nějaký bonusový obsah, který si půjde dokoupit. Děláme to tak, aby hra byla dohratelná pro všechny, bez potřeby placení. Nechceme lidi nutit nějak extrémně platit už kvůli vzdělávacímu charakteru, kdy se hráč bude chtít něco přiučit o lidském těle.

V Defend Your Life a Eggies si tak lidé budou moct zakoupit verzi bez reklam i s nějakým bonusovým obsahem.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Jinak si myslím, že to ani nejde jinak. Je jen mizivé procento her, které uspěli s premium modelem. I my jsme jej zkoušeli s Cheesem v Německu a ukázalo se, že free model je v tomhle pohledu mnohem lepší a výhodnější.

Jak je to vůbec s optimalizací pro širokou škálu zařízení? Soustředíte se hlavně na výkonné telefony a tablety? Defend Your Life totiž vypadá jako hra, která už bude chtít krapet výkonnější hardware.

Například v Číně jsme se setkali s tím, že vydavatel chtěl, abychom Cheesyho trochu zkrouhli kvůli velkému procentu vlastníků méně výkonných zařízení. Vždy se proto musí najít kompromis. Řekl bych, že Defend Your Life v pohodě rozjedete i na střední až nižší třídě. Ale jasně, naše hry už nebudeme dělat na mobily, které dnes už každý zahazuje.

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

A poslední otázka – ve vašem týmu jste hráči, nebo jsou hry jen čistě vaší profesí?

Každý z nás si něco odehrál. Aleš, který designoval Defend Your Life, vyrůstal na Falloutě, já jsem neskutečně dlouho strávil nad Diablem II a Warcraftem 3. Tam jsem se marně pokoušel i o nějakou pro-gamerskou kariéru, ale nějak to nevyšlo (smích). Dnes už ale není tolik času, aby člověk hrál, ale pořád musíme sledovat všechny trendy. Když už si to člověk nezahraje, tak aspoň, ať se k tomu prokliká.

Tímto za celou redakci Czechgameru děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů se všemi budoucími projekty. Odveta ve stolním fotbálku se vám nevyhne (CG 1:10 Alda, LOL).

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))

Klik pro zvětšení (Jak se u nás pečou hry #5: Martin Vonšák (Alda Games))


CGwillWin