Total War: Rome II - Caesar in Gaul

Total War: Rome II - Caesar in Gaul - recenze
00:08, 04.01.2014

Gaius Julius Caesar. Římský státník a především vynikající generál. Muž, který dobyl Galii, dnešní Francii. Spisovatel. Autor mnoha slavných citátů. Milenec Kleopatry. Oběť blízkého přítele Bruta. I dnes fascinuje tisíce lidí po celém světě, mezi nimiž bychom bezesporu našli také spoustu hráčů strategických počítačových her. Je tedy více než logické, že se Caesar musel objevit také v Total War: Rome II. Když už ne v původní hře, tak alespoň prostřednictvím některého z DLC. Nu a vidíte, je (to) tady.

Můžete se těšit na větší a především daleko podrobnější mapu Francie a přilehlých oblastí.
Zápisky o válce galské

Jak naznačuje samotný název stažitelného balíčku, samostatná kampaň se soustředí čistě na jeho tažení Galií. Římané mimochodem nejsou jedinými, za něž lze hrát. Stejně tak se můžete pokusit zvrátit historii a slavného vojevůdce vyhnat z Galie coby kmen Arverni, Suebi nebo Nervii. Každá frakce má také několik svých slavných vojevůdců, Římané Caesara, Marka Antonia nebo Bruta, Galové Vercingetorixe, Nervii zase Boduognatuse. Tito generálové se řadí mezi takzvané “velké vojevůdce” a nemohou tedy zemřít, pouze být zraněni (podobně jako například Napoleon ve stejnojmenném díle).

Klik pro zvětšení (Total War: Rome II - Caesar in Gaul - recenze)Klik pro zvětšení (Total War: Rome II - Caesar in Gaul - recenze)

Drobnými úpravami prošel také technologický strom, konkrétněji jeho ekonomická část. Výzkum zde už totiž neprobíhá určitý počet kol, ale naopak za peníze. Stačí mít našetřenu požadovanou částku a daný výzkum je váš. Získané bonusy jsou také pro každou frakci trochu jiné. Tak například zatímco Římané si mohou hned na začátku “odemknout” Marka Antonia, Nervii spoléhají spíše na vylepšování diplomatických vztahů s okolními kmeny stejné krve.

Nicméně, když se na celou kampaň podíváte trochu s odstupem, zjistíte, že vlastně nejde o nic nového.

Samozřejmě, máte novou mapu, de facto novou kampaň, historické postavy a doplňující texty popisující roli jednotlivých klanů v celém tažení. Ale co do hratelnosti žádný výraznější posun jakýmkoliv směrem nezaznamenáte. Tím největším problémem je tak i nadále umělá inteligence. Ano, vím, při recenzování původní hry jsem ji docela chválil, ovšem musím se přiznat, že vývojáři na mě ušili nějakou podivnou boudu.

Když jsem totiž hru recenzoval, umělá inteligence se skutečně chovala vcelku obstojně. Jenže jakmile jsem text dopsal a odevzdal, jako kdyby z ničeho nic sepnula a začala vymýšlet ty největší nesmysly. Tady se naštěstí nic takového nestalo, funguje stejně jako v původní hře, jinak řečeno dost špatně. Pokud si tedy chcete užít kampaň i v singleplayeru (neboť tu pravou porci zábavy zažijete až v multiplayeru), doporučuji počkat na aktualizaci nějakého toho módu pro AI.

Rozhodující vítězství

Autoři by si zřejmě neodpustili nepřidat i nějakou tu historickou bitvu. Přeci jenom Caesar je tak slavnou historickou osobností, že by se to rovnalo takřka rouhání. Vyzkoušet si tak můžete rozhodující bitvu v Galském tažení, obléhání Alesie, po němž se galský vůdce Vercingetorix vzdal Caesarovi. Hráčovým úkolem je všechny tyto události zopakovat, tedy odrazit útoky na improvizovanou římskou pevnost, kterou Caesar vybudoval okolo Alesie. Nutno dodat, že jste výrazně přečísleni, tudíž je to docela výzva, zvlášť na vyšší obtížnosti.

I ty, Brute?

Přidejte ještě pár nových jednotek a hratelných frakcí pro hlavní kampaň a dostanete všechno, co stažitelný balíček Caesar in Gaul obsahuje. Nabízí se tedy otázka, zda se jej vyplatí za necelých patnáct euro (v přepočtu nějakých 411 korun) pořizovat. Inu, podle našeho názoru je cena trošičku přemrštěná, což se odráží také v našem hodnocení. Na druhou stranu, pokud máte tohoto antického generála v oblibě a rádi byste si alespoň virtuálně vyzkoušeli být v jeho kůži, běžte do toho.

65%
Pár novinek, zábavná historická bitva a kampaň situovaná na menší, byť detailnější mapu. Lépe Caesar in Gaul popsat nelze.