Metro: Last Light – recenze plná radiace

13:42, 27.05.2013

Uplynuly tři roky od doby, kdy vyšlo Metro 2033. O tomto titulu se v době vývoje docela mluvilo. Bude to jen pouhopouhá kopie S.T.A.L.K.E.R.a nebo série Fallout? Nebylo tomu tak a hra od ukrajinského studia 4A Games sklízela kladná hodnocení, od 70% výš. Například náš Jirka dal Metru pěkných 83% (jeho recenzi si můžete přečíst ZDE). Okolo vydání hry se navíc vydal druhý díl knižní předlohy od Dmitry Gluchovského, Metro 2034. Čili se po úspěchu hry začalo spekulovat o tom, jestli se neudělá další díl této survival horor akce. Samozřejmě, že udělal. Jak ale tvrdí vývojáři z 4A Games, Metro: Last Light není přímo podle Metra 2034 nebo 2033. Dá se říct, že to je spíše vzdálené pokračování Metra 2033, přestože se děj odehrává v roce 2034. Starý známý Arťom byl po zničení doupěte Temných přijat do řádů Hraničářů a vypadalo to, že problémy závažnějšího typu, jako byli samotní Temní, asi nebudou. No, pravděpodobně se mýlil.

Otázku, jestli Metro: Last Light svému staršímu bratříčkovi neudělá ostudu, téhle herní sérii netřeba pokládat. Ať už podle prvotních recenzí, nebo podle té, kterou zrovna čtete. Můžeme v klidu říct, snad s námi bude souhlasit i Jirka, že Metro: Last Light nejen že neudělá ostudu prvnímu dílu, ono ho dokonce posune za sebe a samo si sedne na jeho místo. Krach THQ a přestup pod Deep Silver evidentně žádné problémy hře nezpůsobil. Od nás veliká poklona pro 4A Games a jdeme se podívat do metra.

Klik pro zvětšení (Metro: Last Light – recenze plná radiace)Klik pro zvětšení (Metro: Last Light – recenze plná radiace)

2034. Příběh pokračuje.
2034. Rok po tom, co jste zničili doupě Temných, asi té největší hrozby pro zbytek lidstva té doby, jste byli přijati k Hraničářskému řádu, nejlepším bojovníkům frakce Sparta. Žádné velké změny se ať už na povrchu, kde je stále radiace, nebo v metru, nestaly. Lidé, místo toho, aby spolu spolupracovali a snažili se společně něco vybudovat, bojují stále sami mezi sebou. Nacisté, komunisté (Rudí), Sparťané. Skoro jako za druhé světové války.

Váš přítel z prvního dílu, Chán, přichází s tím, že jeden Temný přežil. Věří, že Arťom má schopnosti s Temnými komunikovat a proto chce, aby toho maličkého přivedl. Na první pohled docela jednoduché. Vydáte se pro něj. Začne s vámi komunikovat, jenže… „Podívejte na tohle. Ještě je teplej. Guten morgen!“ Jakési spojení s Temným bylo pro Arťoma trochu náročné a než se stačíte vzpamatovat, jste zajati Reichem (nacisty) a máte být na místě zastřeleni, pokud neřeknete, co jste měli s Temným za plány atd. Překvapivě se dostanete ven a s vámi i jeden Rudý, Pavel. Jak říká: „Soupeří proti sobě pouze velitelé. Pěšáci musí držet spolu.“

Jak se tak proplétáte příběhem, ukáže se, že ani ti pěšáci spolu moc nedrží. Opět máte nůž na krku a cesta k Temnému se stále prodlužuje a vzdaluje zároveň. Jediné, co je jasné, je to, že ho musíte najít a přivést ho k Millerovi, veliteli Sparťanů a Hraničářů. Prostě musíte, za jakoukoliv cenu. Přes všechny nástrahy, komouše, nácky, nosalidi zmámé z prvního dílu.

Je snad důležité podotknout to, že se grafické zpracování může v pohodě měřit s tituly jako Crysis 3? Rozhodně ne. Na rozdíl od Crysis 3 pro rozběhnutí Metro: Last Light nepotřebujete žádné dělo. Optimalizace se zde najde pro každou sestavu. Máte slabší stroj? Nevadí – stačí vám XPéčka, 2GB RAM a dvoujaderný procesor s 2,2GHz. Chcete si to vychutnat na plné koule? Se silným i7, 8mi GB RAM a GTX 690 nebudete mít žádný problém.

Optimalizace se zde najde pro každou sestavu.

Celková atmosféra zničené Moskvy někdy nahání až husí kůži. A atmosféra celkově by se zde mohla krájet. Venkovní atmosféra, obydlené části metra, zapomenuté části metra zamořené všelijakými potvorami. Cit pro detaily 4A Games rozhodně má. I přes menší koridorovost neprojdete žádnou část metra dvakrát. Stále postupujete dopředu a zastavíte se maximálně v obydelných částí, kde můžete doplnit zásoby, vyměnit zbraně, vylepšit zbraně a můžete si dokonce zajít do části, která je určená spíše mužskému pohlaví. Přestně tak, narazíte zde i na striptýzový bar.

Metro: Last Light zachovává herní principy z prvního dílu, které jste mohli, nebo spíš museli dělat, jestli jste chtěli přežít. Celkový počet zbraní by jste mohli spočítat na obou rukách, zato si je můžete různorodě vylepšovat. Máte dva samopaly? Dejte na jeden tlumič, ať můžete postupovat potichu. Chcete zvýšit poškození, které napáchá vaše dvouhlavňová brokovnice? Dokupte další dvě hlavně a máte najednou čtyřhlavňovou. Samozřejmostí jsou zde mířidla, zvětšení zásobníku nebo třeba dokoupení pažby, aby jste si zvýšili přesnost. Obecně platí, že s vojenskými náboji spácháte v nepřátelích větší krevní ztrátu, mínusem tohoto jednání pro vás však bude zároveň ztráta peněz. Proto vám sama hra „řekne“, že je lepší používat ty obyčejné a vojenské nechat na vylepšování zbraní a kupování munice. A ani slavna nabíječka vaší baterky na čelence nezmizela.

A konečně se dostáváme k akci. K té se dá říct pouze to, že se tu nudit rozhodně nebudete. Nepřátelé jsou docela přesní, přestože umělá inteligence zde vtipné kaše pravděpodobně v zárodku moc nespapala. Často můžete stát dva metry před nepřítelem a stejně si vás nevšimne. Nebo vám vběhnout přímo před zaměřovač, takže to pro vás nebude moc složité. Ale to je detail. Na bojišti se objevují možnosti, jak nepřítele obejít a potom mu vystřelit do zad pár nábojů, čímž zde jde pěkně taktizovat. U nelidských nepřátel není možnost pro žádnou taktizaci, prostě je zastřelte. Někteří jsou docela rychlí a když jich u vás stojí například pět, budete rádi, když se jich zbavíte. Čočku vám dokáží dát hodně velkou a pár ran taky vydrží.

Celkové hodnocení a shrnutí mínusů Metro: Last Light provedeme rychle. Věcí, které se nám ve hře příliš nelíbily, jsme našli pramálo. Ale přeci jen, asi žádná hra nemůže být bez chyby. Ani film. Nebo knížka. Ani Chuck Norris… dobře, to jsme přehnali. Tak na první místo záporů dáme AI nepřátel. Bohužel, to byl vážně největší zápor. Zabijete někoho, někdo kolem něj projde a nevšímá si toho. Asi si myslí, že se přiopil vodky a tak ho nechá v klidi vyspinkat. Dále fakt, že konec hry se tak trošku protahoval. Často jsme si mysleli, že už jsme u konce, ale nebylo tomu tak. S tím souvisí i délka kampaně. Nějakých devět hodin a pár minut k tomu není nic strašného, ale takové dvě tři hodinky bychom se v temných částech metra ještě rádi procházeli. Ale to je taky detail.

Finálním slovem:

L.epší to SNAD už ani být nemohlo. Že bude Metro: Last Light dobrý titul, jsme tušili už od začátku. Ale že bude ještě lepší, to jsme nečekali. Připočteme-li k tomu skvělou grafiku, až nechutně skvělou atmosféru a fakt, že ani strach se ze hry nevytratil, je více než pozitivní. 4A Games, klobouk dolů! Takhle si představujeme pořádné pokračování post-apokalyptické hry! A jestli plánujete udělat další díl, tak už teď vám držíme palce a těšíme se již teď.

95%
Výborná hra, která si vás získá ať už svojí atmosférou nebo příběhem, a které chybí k maximální kráse jen pár drobností.