Ratchet & Clank: All 4 One

Ratchet & Clank: All 4 One - recenze
Ratchet & Clank: All 4 One - recenze
14:12, 26.11.2011

Dá se říct, že tento rok měli v Insomniac Games dost nabitý. Nejen, že vyvíjeli závěrečný díl trilogie Resistance, který vyšel začátkem září, ale taktéž pracovali na novém díle proslulé série Ratchet & Clank, která doprovází konzole Playstation už od dob předešlé generace. Minulý měsíc vyšel očekávaný díl All 4 One, který se od těch předešlých liší hlavně možností projít celou kampaň až se čtyřmi lidmi, a to jak v offline, tak i online režimu. Pro fanoušky série to zní jistě lákavě už od svého oznámení. Budou ale hráči nakonec zklamáni nebo naopak, dokonce potěšeni touto, dá se říct i odbočkou v sérii?

Konec minulého Crack in Time skončil dosti otevřeně. Dr. Nefarious sice přežil katastrofální konec svého impéria, zmizel však neznámo kde ve vesmíru. All 4 One začíná po těchto momentech a i když se ve hře přesně neříká kdy, Dr. Nefarious se vrací a je opět rozhodnut skoncovat s našimi hrdiny. Tentokrát ovšem bez pomoci, je odkázán pouze na sebe, a tak to taky i vypadá. Plán skončí hůř než kdokoli čekal, jak Dr. Nefarious, tak i Ratchet, Clank a Copernicus Qwark jakožto prezident galaxie, jsou totiž uneseni neznámo kým a neznámo kam. Nejideálnější doba spojit své síly, odložit veškeré neduhy z minulosti a zachránit vesmír jako za starých časů, nemám pravdu?

Klik pro zvětšení (Ratchet & Clank: All 4 One - recenze)Klik pro zvětšení (Ratchet & Clank: All 4 One - recenze)

Pokud pomineme první sekvenci, která funguje spíše jako průvod základy hry, naše čtveřice se setkává už na začátku s dlouholetými přáteli Cronkem a Zephyrem, starajícími se o zbraňový arzenál. Stejně jako u všech starších dílů hru obohacují vtipně pojaté filmečky uvádějící jednotlivou zbraň a i stejně jako minule, vše kupujeme za nasbírané šroubky padající ze všeho, z čeho jen jde. Jak už jsme navíc zvyklí, Insomniac nám i tentokrát naservírovali své originální a pěkně vypadající zpracování. Hráči se zkušenostmi z minulých dílů by si ale mohli všimnout razantně menšího počtu zbraní a stejně tak i minimální možnosti jejich upravování. Možností úprav značně ubylo a je to více než škoda. Je to jedna z mnoha věcí, které nejspíš doplatily na kooperativní pojetí, což pochopitelně není moc dobře. Ve stejném poměru zmizely veškeré vychytávky v podobě tryskových bot nebo vrtulky pro delší pobyt nad zemí. V duchu ubírání se ale bohužel nese celá hra.

Jakožto velkého fanouška série jsem se významně těšil i na to, do jakých zakoutí vesmíru mě hra zavede. Sice je zde kampaň různorodá, volnosti ale značně ubylo. Touženého cestování vesmírem a s ním i spojené vesmírné mise jsem se také nedočkal, stejně tak ani „sbírání“ jednotlivých a malých planetek ve stylu Maria. I když nebyly minulé díly nějak založené na volnosti, nějaká tam minimálně byla… Zde je poloviční.

S větším koridorem jsou však jednotlivé levely více přizpůsobeny pro hru dvou a více hráčů. S touto souvislostí se samozřejmě dostáváme k různým novinkám, které se pochopitelně v minulých dílech nemohly objevit. Na mysli mám konkrétně lano, kterým se můžete přitáhnout nejen ke spoluhráči, ale i k předem určenému bodu pro přepravu nebo jednoduché zachycení. Za řeč stojí i zařízení, které je tak nějak základovým kamenem, na kterém stojí veškerý pohyb ve hře. S touto věcičkou jste totiž schopni dostat vašeho kamaráda na místo, kam by se normálním skokem nedostal. Jednoduše ho přitáhnete touto „zbraní“ a odpálíte na vaši určenou polohu, která může jen tak mimochodem vést i do hlubin oceánu nebo do hlubin země. Záleží jen na vás, jak s vašim kamarádem vynaložíte.

Součástí každé takové hry musí být samozřejmě sběratelské předměty, bez nich by to prostě nešlo. I tentokrát jsou po různých zákoutích planet rozmístěny fanoušky známé zlaté šrouby pro zpřístupnění nových obleků. Podobně jak jsme sbírali malé Zoni v minulém díle, i tentokrát sbíráme podobná stvoření, ovšem s rozdílem jejich využití. Za jejich vysbírání se nám totiž zpřístupní robotický multifunkční oblek, kterým převálcujete svoje nepřátele mnohem efektivněji.

Ratchet & Clank: All 4 One obsahuje jednu příběhovou linku, kterou lze projít jak v offline režimu, tak i v online provedení. Pro připojení k ne právě vámi vytvořenému serveru slouží pár jednoduchých možností, které vám později ukážou dostupné hry a v nich i volná místa. Pro případ, že se připojíte do hry, která už je rozjetá na takové pozici, kam jste se ještě osobně nedostali, slouží toto nastavení také. Po celé mapě jsou taktéž vysázeny checkpointy, které můžou posloužit jako záchytný bod pro nové hráče ve hře. Za podotknutí možná ještě stojí fakt, že ve více lidech se jedná o značně nepřehlednou záležitost. Počítat musíte tedy i s neočekávanou smrtí, kdy se v boji na obrazovce prostě nevyznáte.

Myslím, že když nazvu tuto hrou menším zklamáním, bude se mnou souhlasit většina nadšenců série. Ti, kteří však s touto sérii neměli doposud zkušenosti, budou nejspíše mile překvapeni a možná je i tento díl donutí ke koupi těch starších. Zvláště ve více lidech se totiž jedná o podařenou záležitost, která možná má několik nedodělků, ale jako celek funguje více než dobře. Připočtěte si k tomu typické humorné hlášky a nakonec sem nám z toho vyklubala vcelku dobře fungující odbočka.

70%
Jako každý Ratchet je i tento kvalitní. Pa svými předchůdci však pokulhává v jistých nedodělcích.