Avatar

Avatar - recenze
Avatar - recenze
22:43, 12.12.2009

Pandora. Již v názvu planety lze najít stručně popsaný příběh hry i filmu. Ovšem pokud znáte příběh z řeckých bájí, Pandoru skříňku zaklapla v okamžiku, kdy se měli dostat ven ty dobré věci a vypustila snad všechny špatné. Víte co? Pojďme společně pořádně otevřít krabičku se hrou Avatar a vyhnat z ní i plno vydařených věcí.

Hry, pro které je předlohou film, nemají moc dobrou pověst. Většinou se jedná o stereotypní hry, které brzy přestanou bavit. Navíc většinou není ani herní doba nic moc a samotná herní náplň tupě recykluje samotný film. Kolikrát se zde kašle na optimalizaci a odladění hry. Takže za přemrštěnou cenu nedostanete nic pořádného, čím byste se pořádně zabavili na delší dobu.

Klik pro zvětšení (Avatar - recenze)Klik pro zvětšení (Avatar - recenze)

Ano, je zde i pár čestných výjimek, čest jejich vývojářům. Posledně to byl třeba výborný Batman: arkham Asylum, i když ten vlastně ani podle filmu nebyl, takže... Ovšem nyní se již pojďme vrhnout na Avatara, a vezmeme to hezky od podlahy. Avatar: The Game je hrou, která zapadá příběhově před film Avatar od Jamese Camerona.

Jistou kvalitu hry by mohla z části zajistit i spolupráce samotného J. Camerona na příběhu hry. Vám toto jméno nic neříká? A co třeba Titanic, Terminátor, Terminátor 2, Vetřelci... Ano, všechno jsou to velmi dobré filmy. Povedlo se mu ale udělat dobrou hru? To je na vašem zhodnocení. Vývoje se ujal Ubisoft a běží na enginu Dunia, který využíval například Far Cry 2.

Jak už jsem zmínil, film by se na časové lince dal zařadit do doby před událostmi filmu a vše se odehrává na již zmíněné planetě Pandora. Lidé sem přišli těžit, ovšem nic není tak hezké jak se na první pohled zdá. Mírumilovná příroda se při bližším nahlédnutí začíná dost značně bránit a navíc milí lidé zjistí, že planeta je obydlená domorodým kmenem Na'vi.

Na'vi žijí v harmonii s přírodou a vše zde naprosto bezvadně funguje. Lidé samozřejmě přijdou a rabují, kde se dá, ovšem Na'vi nic nedají zadarmo. Sice nemají žádnou vyspělou technologii, ale mají částečnou pomoc od přírody a jsou mnohem lépe přizpůsobeni zdejšímu životu než lidé. již díky svému vzrůstu, je jasné že se specializují hlavně na různé meče, tyče či sekyrky. V jejich výzbroji najdeme i luk s šípy.

Lidé používají hlavně střelné zbraně. Najde se zde například i plamenomet, který úspěšně zničí někdy dostatečně agresivní vegetaci. Osobně bych si na květinky z téhle planety dával pozor. Ovšem proti těžké technice nemají moc velké šance. Na'vi berou jako přirozené obyvatelstvo a neutočí na něj.

Zmínil jsem se už o Na'vi a také lidech. Tak jak to vlastně bude? Můžete si totiž vybrat, za koho budete raději hrát. Osobně doporučuji si hru nejdříve zahrát za lidi a poté za Na'vi. Dojdou vám mnohem lépe určité souvislosti, a hru za Na'vi si mnohem lépe užijete. Celkově mě však přišla lepší kampaň za Na'vi. Pokud jste hráli za lidi, určitě ucítíte s Na'vi soucit. Zjistíte že Na'vi je vcelku mírumilovná rasa, ale pokud jim jde někdo po krku, neznají slitování.

Kampani za lidi se nedá upřít výbušná akce, plná adrenalinu. Ovšem brzo zde nastává stereotyp. Většinu techniky již znáte a úkoly se začínají opakovat. Ale přesto se vždy najde dostatek věcí, které vás překvapí a hra se nestává nudnou. Na'vi oproti lidem nedisponuje velkou škálou různých dopravním prostředků. Najde se zde něco jako kůň, tygr či drak.

Před návrhem prostředí i různých zvířat či strojů, se nedá nic jiného než smeknout. Jde vidět že se na hře dělá již opravdu dlouhou dobu a nejedná se o chvilkovou splácaninu. Džungle je zde opravdu nádherná, dovolil by jsem si říct že může směle konkurovat Crysis. A věřte, že věci, co uvidíte zde, jste nikde jinde neviděli a jinde neuvidíte.

Úplně mě unesla džungle ve tmě. obyvatelstvo má dostatek fosforeskujících látek, takže vše po setmění nádherně svítí, včetně rostlin, zvířat či samotných Na'vi. Vše působí velmi elegantně a škoda, že si temných nocí za celou hru moc neužijete.

Zajímavý je také systém získávání speciálních možností a zbroje. Vše probíhá formou zkušenostních bodů. Po dosažení určité hranice, dostanete lepší brnění, zbraně nebo vylepšení speciálních schopností. Jedná se třeba o odražení nepřátel, obnovení zdraví, neviditelnost atd. Hra díky tomuto prvku získává obrovskou variabilitu. Samozřejmě, že lidé a Na'vi mají jiné schopnosti, ale většinou se jedná o schopnosti s jiným vizuálním projevem ale účinností jsou téměř stejné.

Herní doba je kolem, na dnešní dobu, krásných 24 hodin. Kampaň za Na'vi je o něco delší, a zabere kolem 13, za lidi zbylých 11. Určitě se dá hra odehrát i rychleji, ale to je potom hra letem světem, a neužijete si nádherně vymodelovaný zdejší svět, což by byla věčná škoda. Zadávání úkolů je velmi jednoduché, ale nic vás při jejich plnění neomezuje. Klidně si běžte, kam chcete, a dělejte si, co chcete.

Hra vás do ničeho netlačí, například misi, kde musíte splnit něco na čas, jsem nepotkal mnoho, limit ovšem není nijak těsný a i po poklidném projití mi zbývalo dost času v rezervě. Do herní doby jsem nezapočítával ještě dva herní módy, se kterými si také užijete dost zábavy. Jedná se o zajímavou tahovou strategii a multiplayer.

Multiplayer obsahuje dobře navrhnuté mapy a tři mody. Team deathmatch, obsazení nepřátelské základny a její udržení nebo sebrání vlajky nepřítele z jeho základny a donesení do své. Navíc je zde jeden zajímavý režim, který nejde až tak běžně vidět. Lidé mají systém na odpalování raket a brání jej proti Na'vi, které jej mají zničit.

Navíc je zde zajímavá tahová strategie, ke které se přistupuje přes teleport. Záleží na frakci, za kterou hrajete. Například za Na'vi musíte vytlačit lidi z planety a naopak. Vše je o správném nakládání s financemi, umísťování obraných jednotek a vyvážené útoky. Škoda že se nedá hrát ve dvou hráčích nebo přes síť.

Klik pro zvětšení (Avatar - recenze)

O zpracování herního světa jsem se zmiňoval, ovšem i to přináší své úskalí. Za celou hru jsem neviděl doskočit jediný objekt. Vše je již dopředu nahráváno a z toho plynou velké nároky na pevný disk a paměť RAM. Také počítejte s tím, že hra dá dost zabrat procesoru. Na sestavě, která mimo jiné obsahovala AMD Athlon X2 6000+, 4GB RAM a ATI 5770 1GB, hra běžela kolem 25-50 snímků za sekundu na maximální detaily s 4xAA v rozlišení 1440x900px.

Již zde jde vidět, že by si zasloužila trochu optimalizace. Navíc procesor i HDD běžely skoro stále na plný výkon. Při rychlejší jízdě, například v bugině, se hra nepěkně zasekávala. Ovšem během celé hry jsem nenarazil na jediný bug. Pouze AI se někdy pohybovala poměrně křečovitě, ale nikdy se nikde nezasekla a většinou se snažila taktizovat.

Celkově hru hodnotím velmi kladně. Co hru, rovnou čtyři hry v jedné. Žádná významnější chyba mě nezaskočila a případná špatná optimalizace, může být z části kvůli nevyladěné podpoře pro novou sérii grafických karet. Ale i to občasné zaseknutí stojí za nádherné prostřední planety Pandora. Postupem času nastupuje mírný stereotyp, ale vždy se najde něco, čím vás hra zase "nakopne" zpět.

70%
Bezvadná hra se zábavnou kampaní, nejde se několik stereotypních míst, ale také si užijete mnoho originálních úkolů a vypracovaného prostředí. Najde se zde pár chybek, hlavně v optimalizaci a AI, ale budeme doufat že budou brzy opraveny.