LEGO Bricktales

LEGO Bricktales - recenze
LEGO Bricktales - recenze
10:10, 18.10.2022

Ostáva už len pár rokov aby nápad dánskeho tesára menom Ole Kirk Christiansen zavŕšil svoju storočnicu a značka LEGO sa tak stane ešte o kus nesmrteľnejšou. Neviem ako to máte vo svojom vnútri nastavené, avšak ja keď počujem to legendárne slovíčko, spustí sa vo mne lavína spomienok na vlastné detstvo. Cítim kakaovú bábovku chladnúcu na stole v kuchyni a zatiaľ čo moja usmiata mamička umýva doškriabanú formu na cesto, ja sedím pod tým istým stolom a deriem si odhalené kolená o náš vyblednutý čierny koberec. Ten koberec ešte dnes dokážem cítiť a vidieť, cez to všetko, že od toho momentu sa upieklo až priveľmi veľa ďalších báboviek. Preležaný čierny koberec s farebnými páskami, ktorý som používal ako hracie plátno a doplnok pre svoju sadu LEGO kociek. Mal som červený kýblik s originálnym LEGO nápisom a v ňom stovky dielikov z ktorých som vo voľnom čase budoval mestá, policajné stanice a vlastne čokoľvek, čo mi moja imaginácia v hlave umožňovala. Dnes už je kýblik dávno preč, tak ako moja mamička a hmotný kontakt s LEGOm bežne strieda virtuálna interakcia. Po boku storočnice v rámci existencie samotného patentu sedia takmer tri dekády rôznych videoherných adaptácií, z čoho tá posledná búra všetky doterajšie koncepty. LEGO Bricktales je totižto konečne viac než len účelovo vtipnou, ale sotva vierohodnou poctou pôvodnej myšlienke spomínaného autora a v sérii len druhou budovateľskou LEGO značkou (tou prvou bol LEGO Worlds z roku 2017)

Tu sa už naozaj niečo buduje

Klik pro zvětšení (LEGO Bricktales - recenze)

Prvá LEGO hra uzrela svetlo sveta ešte v roku 1995 a všetky jej následné pokračovania sa až príliš sústredili na rôzne filmové licencie, len aby na seba nalákali čo najviac platiacich zákazníkov. Pointa v rámci kreatívneho stavania v nich však bola, mimo spomínaného podtitulu Worlds, udusená už v základe a preto som ja osobne ohlásenie logickej lomeno budovateľskej adventúry Bricktales vítal s otvorenou náručou. Vývoj projektu dostala na starosti spoločnosť ClockStone, ktorá svoje kvality pri tvorbe logických diel preukázala pri stvorení zaujímavého Bridge Constructor Portal. Ich cieľom tak bolo vytvorenie úplne novej LEGO hry, v ktorej síce bude zachovaná jednoduchá prístupnosť (ovládanie, orientácia v priestore, príbeh) avšak v ktorej súčasne dostane šancu realizovať sa aj vaša osobná kreativita. LEGO Bricktales vás prevtelí do pozície mladého chlapca, ktorého dedko je jemne excentrický vedec s nešikovným párom rúk. Po nepodarenom experimente sa dedkovi podarí zničiť atrakcie v zábavnom parku a jediná šanca na ich obnovu spočíva v skočení do portálu a následnom preskúmaní piatich svetov. Každý jeden svet ponúka inú tému, známu zo stavebníc LEGO, a hráči sa tak môžu tešiť na návštevu sveta pirátov, výlet do džungle, či za múry stredovekého hradu. Dejová linka je jednoduchá ako zloženie dvoch LEGO kostičiek, avšak pointa scenára má byť účelovo prostá tak aby neodvádzala pozornosť od samotného stavania. Jednotlivé 3D scény, kde sa pohybujete pomocou klasického presúvania hlavnej postavy, sú spracované na štýl prepojených diorám a interakcia s okolím je sprevádzaná automatickou kamerou.

Veľa bonusov

Aby bolo možné prepracovať sa na koniec tejto masívnej diorámy plnej LEGO dielikov, je nutné rozprávať sa s množstvom NPC postáv, ktoré vám zadávajú úlohy a nenápadne vás tak vedú za ručičku smerom ku úspešnému dokončeniu misie. Mimo hlavnej a nosnej témy záchrany parku, má hráč k dispozícii obrovské množstvo bonusovej motivácie, či už ide o zbieranie hmyzu, alebo nakupovanie oblečenia a nových dielikov pre "sandbox" modus. Prečo dávam slovíčko sandbox do úvodzoviek? Nerád by som, aby ste si pod týmto pojmom predstavili niečo ako stavanie vlastných projektov na ploche nekonečnej hernej dosky, keďže vo finále je to len dodatočná možnosť ako upravovať už postavené stavby, kde je silný limit v zmysle priestoru a použitých dielikov. Práve tento sotva adekvátny režim sandboxu je podľa mňa obrovskou stratou hry ako takej a osobne som sa tešil, že bude spracovaný oveľa lepšie. Tak či onak, realizované stavby sú kľúčom k vyriešeniu všetkých puzzle a rovnako tak aj bránou cez ktorú sa hráč dostane k uvedeným bonusom. Asi ste už pochopili, že ak dáme bokom krásnu a pôsobivú vizuálnu stránku minimalistických diorám z LEGA, ostane nám tu predovšetkým samotné stavanie. Čo sa bude stavať? Všetko možné aj nemožné. Od mostov, cez schody, po budovy, lietadlá, autá, mosty až po generátory a lode. Kreativite sa medze nekladú avšak dôležité je premýšľať tak ako keby ste samotné projekty realizovali zo skutočných LEGO častí.

Stabilita je základ

Jednotlivé stavby podliehajú limitovanému počtu dielikov a rovnako tak limitovanému priestoru. Akonáhle predmetnú stavbu dokončíte, musí sa jej konštrukčná celistvosť overiť pomocou umelej inteligencie - často ide o robota, ktorý prejde z bodu A do bodu B a ak sa počas jeho cesty stavba nezrúti, vaše dielo dostane zelenú pečiatku a je schválené. Následne ho ešte môžete pomocou ďalších kúpených dielikov vylepšiť po vizuálnej stránke, avšak na potvrdenie úprav sa musí zase vykonať onen AI test. Tento štýl interakcie umožnil vývojárom vytvoriť akési malé logické hádanky, ktorých sťaženie realizuje limitovaný počet dielikov a už uvedený stiesnený priestor. Počas realizácie tak budete musieť premýšľať a skúšať nájsť najideálnejšie kombinácie dielikov tak aby ste vo výsledku dokázali stvoriť funkčný model čohokoľvek - veľkou pomocou tu je možnosť spustiť simuláciu kedykoľvek a overiť si tak kvalitu vašej práce. Niektoré stavby sú skutočne výzvou s akou sa budete musieť popasovať a pri akej strávite desiatky minút. A tu sa dostávame k partu v zmysle interakcie pri stavaní, ktorý má veľký vplyv aj na finálne hodnotenie. LEGO Bricktales som primárne testoval cez Steam Deck, ale pochopiteľne som si ho vyskúšal aj priamo cez desktop tak aby som vedel porovnať prístupnosť ovládania s myšou a prostredníctvom gamepadu. Asi vás nijako neprekvapí fakt, že najideálnejší zážitok nájdete u kombinácie myši a klávesnice.

Problémové ovládanie

Ani dotyková forma interakcie cez obrazovku Steam Decku neponúka užívateľský komfort a hráč sa tak musí spoľahnúť na ťažkopádnu manipuláciu s kamerou a neustálym polohovaním samotných dielikov - nevýhodou je ich časté prekrývanie. Svoje k tomu pridáva aj nie úplne dobrá technická stránka, kde sa niektoré časti stavebnice vedia správať viac ako nevyspytateľne a svojvoľne meniť svoju pozíciu. Stavanie ostáva, aj cez vymenované problémy, najväčšou devízou logickej hry LEGO Bricktales a akokoľvek som ocenil audiovizuálny part a rovnako tak aj postupné získavanie nových schopností, s ktorými sa hlavný hrdina dokáže dostať do ďalších kútov diorám, od predmetnej videohry som očakával predsa len väčší tlak na kreativitu. Pretože LEGO je predovšetkým o kreativite a ja dúfam, že sa raz dočkáme virtuálnej interakcie, ktorá v nás vyvolá niečo ako spomienku na voňavú bábovku z detstva.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Clockstone Studio

Recenzovaná verze: PC/Steam deck
70%