Saints Row

Saints Row - recenze
Saints Row - recenze
16:00, 22.08.2022

Začnime menšou retrospektívou, ktorá sa u hodnotenia akéhokoľvek reštartu slávnej série jednoducho núka už sama od seba. Spomínate na dnes už neexistujúcu spoločnosť Parallax Software? Jej najslávnejšou produkciou sa stala kultová séria Descent a vo svojich počiatkoch si spoločnosť prešla rozdelením na dve časti, z čoho samotný Parallax v roku 1996 zmenil názov na Volition a o štyri roky neskôr sa nechal kúpiť dnes už vlastne rovnako neexistujúcim THQ (určite už dobre viete, že dnešné THQ Nordic nie je THQ). Nasleduje história, ktorú by už mohli poznať aj priemerne vzdelaní hráči. THQ v roku 2013 krachuje a Volition prechádza pod Deep Silver, ktorý mal eminentný záujem špeciálne o jednu konkrétnu značku a tou bola samozrejme séria Saints Row. Jej prvý diel z roku 2006 sa totižto stal komerčným hitom a akousi bizarnejšie vnímanou konkurenciou slávneho GTA. Volition však v sebe vždy niesol istý kus nezameniteľného akčného know-how, ktoré okrem IP Saints Row dokonalo prezentovala aj séria Red Faction. Toľko menšie historické okienko, ktoré vám malo predovšetkým priblížiť trocha divokú, ale cez to všetko bohatú tradíciu amerických autorov z mesta Champaign. Dnes je ten veľký deň návratov, keďže na scénu sa po rokoch tvrdej práce vracia nielen samotný Volition´, ale aj ich akčná adventúra v otvorenom svete, čiže séria Saints Row.

Reboot alias reštart

Klik pro zvětšení (Saints Row - recenze)

Štvrtý regulárny diel z roku 2013, respektíve následne vydané spin-off časti "Agents of Mayhem" a "Gat out of Hell" boli v očiach mnohých už jednoducho až príliš odtrhnuté od reality, čo na jednu stranu vyvracalo pôvodnú ideu značky samotnej, ale naopak na tú druhú to v sebe nieslo istý kus pravdy. Volition si celý proces akéhosi učesania vlastných ideí, spomalenia a reštartu Saints Row plánoval už tesne po vydaní štvorky, ale jedna vec je si niečo plánovať a naopak druhá, tá náročnejšia, spočíva v tom zohnať na tie svoje plány aj dostatok financií. Deep Silver im ich našťastie dal a rovnako tak im nechal priestor a čas na vytvorenie niečoho úplne nového, stále ťažiaceho z filozofie pôvodného zrodu značky. Aktuálne vydaný reboot/reštart, ako som sa mal možnosť presvedčiť počas jeho testovania, dozaista spĺňa klauzulu o odklone od šialenej atmosféry, akú prezentovali vyššie spomenuté odbočky, ale súčasne v sebe zachováva toho ducha zábavnej jednotky z éry konzol Xbox 360 a PS3. Všetko sa začína v meste Santo Ileso, ktorého štruktúra až nápadne pripomína Las Vegas. Máme tu skutočne obrovitánsku sandbox mapu plnú členitého terénu, ktorú obkolesuje púšť a aká v sebe skrýva dostatok priestoru na sebarealizáciu - toto slovíčko je možno na prvý pohľad trocha nepresné, avšak ak budete čítať ďalej, dopátrate sa jeho pointe. Je úplne jedno, či ste hrali jeden, všetky alebo žiadny diel tejto bohatej série. Jej reštart je totižto znovuzrodením ducha Saints Row a ten priam dýcha v tempe súčasnej modernej hernej doby. Stačí sa len pohodlne usadiť v kresle, vypnúť všetky sociálne kontakty, aké by vás mohli rušiť od zábavy a ponoriť sa do tej neuveriteľne lepkavej a fialovej kaše plnej dobrodružstva.

Ako to vlastne začalo?

Prvý pilier pevný ako roxorová tyč zaliata do diamantovej škrupiny? Príbeh. Dejová linka nového Saints Row sleduje osudy štvorice priam výborných a pohlavne vyvážených kamarátov žijúcich odmala v Santo Ileso a prebíjajúcich sa svojou nie práve ideálnou ekonomickou stránkou. Bývajú v podnájme, pracujú pre miestne gangy a vždy, keď opadne opar z dennodennej krvavej rutiny, dokážu sa medzi sebou úprimne porozprávať a pomôcť si navzájom. Nový Saints Row v zmysle vnímania atmosféry balansuje na pomedzí reality a krutej šialenosti s takým citom, že vám to po pár minútach celé príde úplne normálne a začnete to vnímať ako nutný fakt. V žiadnej inej hre som doteraz nemal možnosť zažiť toľko špecifických a vtipných dialógov pripomínajúcich sčasti filmovú tvorbu z deväťdesiatych rokov a súčasne opisujúcich aktuálne témy dneška. Hlavná štvorka sympatických hrdinov, z čoho ústrednú postavu si môžete, ešte pred spustením hry, vytvoriť podľa dostatočne bohatej šablóny, mi prirástla k srdcu a aj preto som sa priam tešil na každú jednu ich spoločnú scénu. Volition nám prostredníctvom ústrednej štvorky prezentuje priamo zrod gangu Saints, na ktorom sa podieľate prostredníctvom plnenia úvodných hlavných misií a ešte než si osvojíte v základe jednoduchú hrateľnosť, už vás zrazu pohltí ten nekonečný obsah a možnosti rozosiate všade naokolo. Nie je to však zahltenie na štýl Ubisoftu, kde cez miniatúrne ikonky na mape neviete určiť ani svoju aktuálnu pozíciu. Saints Row má všetko prehľadné a prístupné takmer okamžite - bez otravných tutoriálov a mnou dnes už nenávideného pozvoľna sa rozbiehajúceho tempa na štýl Red Dead Redemption.

Ovládni celé mesto

Druhým pilierom je hrateľnosť. Nový Saints Row je akčnou adventúrou z tretej osoby, využívajúcou instantný systém boja (zbrane všetkých možných aj nemožných druhov), kde po väčšinu času bojujete proti presile. Ako vodca gangu, respektíve jeden z hlavných predstaviteľov "svätých", máte možnosť si pomocou mobilného telefónu privolať do akcie svojich kolegov a zvrátiť tak aj nepriaznivo rozdané karty, avšak osobne si myslím, že tá pravá zábava spočíva v tom využívať možnosti interakcie na to, aby ste prekonali akékoľvek prekážky. Koncept vám dáva šancu spustiť kooperáciu pre štyroch hráčov súčasne s tým, že všetky nazbierané skúsenosti a peniaze sa každému zúčastnenému prenesú do jeho vlastného rozhrania - túto atraktívnu novinku sa mi však počas recenzovania nepodarilo naplno otestovať. Mesto Santo Ileso si medzi sebou rozdelili rôzne gangy, a to vrátane medzinárodnej vojenskej korporácie Marshal Defence Industries, ktorá sa navonok tvári ako zákon, avšak v skutočnosti sa jedná o mafiu nosiacu uniformu s odznakom. Mapa rozdelená do deviatich častí reprezentuje presne to, čo by ste od poriadnej sandbox videohry očakávali. Máme tu zameranie na kasína, vidiek, pláže, biznis centrum a nechýba ani púšť až nápadne pripomínajúca istú časť Cyberpunku 2077 - pochopíte v momente, keď si počas jazdy vo vozidle zapnete jednu konkrétnu rádiovú stanicu. Náplň hlavný misií sa samozrejme krúti okolo snahy dostať Saints gang na samotný vrchol, avšak všetko to, čo sa deje okolo tohto procesu, je čistá a ničím neriedená zábava. Do nej spadá aj vôbec najväčšia novinka voči pôvodným častiam a tou je využívanie prázdnych pozemkov na prevádzku rôznych nelegálnych podnikov.

Zbrane, drogy a humor

Vašu základňu (ako inak kostol) si postupne pretvárate k obrazu svojmu. Máte tu vlastnú garáž s nekonečným vozovým parkom, kde si môžete ukladať ukoristené vozidlá. Interiér si dokážete zariadiť tak, ako uznáte za vhodné, a to pomocou svojho všestranného mobilného telefónu - v ňom si ďalej upravujete výzor, arzenál, schopnosti, prevádzate peniaze, vyberáte hudbu do slúchadiel a tak ďalej a tak podobne. Čím viac podnikov kryjúcich vašu kriminálnu činnosť v meste rozbehnete, o to viac financií na rozširovanie vlastného impéria vám pristane na konte. Toto všetko sa ale deje tak nejako súbežne, zatiaľ čo vy si môžete užívať v tomto texte už veľakrát proklamovanú zábavnú hrateľnosť. Vrátim sa teraz späť do sekcie prepravy. Na hrách využívajúcich otvorenú mapu je presun vo vozidlách jedným z dôležitých prvkov. Reštart Saints Row v tomto ohľade prichádza s vyložene arkádovým jazdným modelom, ktorý zámerne reflektuje to šialené akčné podhubie celej značky. Autá sa na ceste správajú predvídateľne a akonáhle si osvojíte driftovanie, nebudete s nimi už jazdiť inak len plným šmykom. Výhodou je, že počas akčných naháňačiek môžete využívať akési sekundárne schopnosti svojho vozového parku, čo začína od prostého odrážania dobiedzajúcich útočníkov a končí lietajúcim autom. Vozidlá sú síce bez licencií, ale ponúkajú podobnosť so známymi modelmi a ich počet je viac ako dostatočný. U mechanika si môžete auto upraviť nielen po vizuálnej stránke, ale aj po stránke výkonnostnej, čo si však vyžaduje väčšie sumy dolárov. Autá a motorky, to je v rámci tejto hry stále len polovica zábavy v rámci prepravy po mape. Druhú polovičku tvoria lietajúce stroje, ktoré síce, čo do reálnosti, trocha takzvane tlačia na plyn, avšak stále si s nimi užijete dostatok srandy.

Kompletná CZ lokalizácia formou textu

Zničiť sa tu dá, okrem budov a istých konštrukčných prvkov, takmer úplne všetko. Vozidlá majú vysoký prah tolerancie na deštrukciu a môžete preto s nimi jazdiť ako úplne prasa a nebáť sa toho, že v nich uhoríte. Deštrukcia je veľkým pomocníkom hlavne počas adrenalínových naháňačiek cez preplnené centrá mesta, kde si to chodci, ale aj ďalší účastníci premávky odnesú tým najhorším možným spôsobom - hrozí vám trest, ak niekoho zrazíte alebo zastrelíte? Čiastočne, avšak prah agresivity polície je tak nízko, že aby ste mali reálne problémy so zákonom, je nutné spustiť doslova masaker a aj z neho ste schopní sa pomocou niekoľkých trikov dostať. Hráč si pomocou nastavenia môže zadefinovať náročnosť a nastaviť si obrovské množstvo pomocných asistentov, a to vrátane rýchlostného limitu vozidiel a časovania misií. V tomto ohľade musím vývojárom zatlieskať, keďže sa s dodatočným zadefinovaním prispôsobenia doslova vyhrali. Nastal čas sa pozrieť na technickú stránku, respektíve na vizuálny aspekt. Tu si treba jasne uvedomiť, že reštart Saints Row bol vo vývoji nielen pre súčasný next-gen, ale aj pre staré konzoly, čo so sebou automaticky prináša očakávaný efekt. Najhoršie z toho všetkého vychádzajú animácie pohybu postáv, ktoré sú jednoducho stále ako z éry prvých dielov danej série a pôsobia toporne. Hru som recenzoval na PlayStation 5, čo mi dalo možnosť prepínať naprieč päticou špecifických režimov grafiky. Najvyššie v tomto prípade tróni 4K rozlíšenie, kde však máte výraznejší pokles FPS, čo sa pri takto špecificky rýchlej akčnej hre prejavuje nie práve priaznivo. Druhým modusom, ktorý som si obľúbil zo všetkých najviac, bolo 1440p s vyšším počtom FPS. Ďalšie si môžete pozrieť nižšie a na podrobný rozbor FPS použiť technicky odbornejšie portály ako napríklad Digital Foundry. Hra sa však netrhá ani v jednom prípade a nejakých výraznejších technických problémov som tu behom tých dvadsiatich hodín hrania našiel minimum.

• 2160pUHD/4K
  • 1440p vyššie snímkovanie
  • 1440p vyššia kvalita textúr
  • 1080p maximálne snímkovanie
  • 1080p ultra kvalita

• Úprimne, bol som pred začatím hrania jemne skeptický. Nakoniec mňa však tento malý veľký návrat doslova nadchol a nesmierne som si ho užíval. Ide o instantnú a životaschopnú zábavu - chcete si zahrať len hodinku a vrátiť sa zase o mesiac? Môžete. Chcete hrať celý deň a užívať si to bez nástupu stereotypu? Môžete. Saints Row si v sebe jednoducho nesie odkaz starej školy našraubovaný priamo na dnešné trendy a aj cez isté technické limity mu takmer všetko vychádza na výbornú. Je to hravé a chytľavé ako nič, čo v súčasnosti v rámci mestských akcií môžete zažiť. Kapitolou samou o sebe je potom prepracovaný soundtrack, ktorý krásne dopĺňa celú špecifickosť atmosféry dýchajúcej na pozadí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Recenzovaná verze: PS5
    90%