MADiSON

MADiSON - recenze
MADiSON - recenze
13:36, 06.08.2022

Argentínska indie spoločnosť Bloodicious Game, sa pred časom pochválila svojím debutom s názvom MADiSON, ktorý by sa koncepčne dal prirovnať ku priestorovo komornému psychologickému hororu branému z prvej osoby. Prvé hry bývajú pre menšie štúdia formátu Bloodicious nesmierne dôležité, keďže v prípade dobrej výslednej kvality, vedia pomerne rýchlo naštartovať ich sľubnú kariéru zvlášť, ak ide o tak okrajový žáner akým je sekcia interaktívneho hororu. Nemusíme sa tu v tomto smere na nič hrať, herný horor ako taký už dlhé roky doslova stagnuje a tam kde si ho AAA scéna absolútne nevšíma, česť výnimkám, sa musí snažiť práve nezávislá vetva mladých a nádejných vývojárov. Žiarivým príkladom je práve mnou testovaný projekt MADiSON, o ktorom vám teraz poviem niečo viacej.

Intenzívny večerný zážitok

Klik pro zvětšení (MADiSON - recenze)

Všetko sa začína prebudením vo svojej detskej izbe vybavenej pomerne puritánskym nábytkom a osvetlenej len žiarou zo starej CRT televízie. Vaše meno je Luca a na dvere vám práve so zúrivým naliehaním búši váš vlastný otec. Príliš toho čo kričí síce nedáva zmysel ale jedno je isté, chce vás zabiť a doslova zniesť z povrchu zemského. Jeho vyhrážky sa miesia s praskajúcim rámom dverí a vám je jasné, že musíte rýchlo konať. Pomocou vyriešenia jednoduchej hádanky sa vám nakoniec podarí uniknúť mimo izby, kde ste vyrastali, ale dom ako taký je pre vás aj naďalej bludiskom plným pozoruhodných a mrazivých scenérií. Takto nejako by sa dal stručne načrtnúť úvod do diela MADiSON, ktoré aktuálne vyšlo na PC a konzoly, a ktoré behom svojej šesť hodinovej hracej doby dokázalo neraz rozbúšiť aj moje inak odolné srdiečko. Prečo vyššie spomínam istú komornosť v rámci priestoru? Dôvodom je zámerná snaha vývojárov uzavrieť vás v menších izbách a úzkych chodbách, len aby ste si do sýtosti vychutnali ten intenzívny zážitok - odporúčam ho dávkovať zásadne v nočných hodinách.

Jeden rituál a tri prekliate generácie

Klik pro zvětšení (MADiSON - recenze)

Dôvodov, prečo vaša vlastná krv chce vidieť váš skon je tu samozrejme niekoľko a aby ste ich plne pochopili, bude nutné vytrvať a pátrať nie len po ceste za slobodou ale súčasne aj študovať dostupné materiáli. Faktom však ostáva, že to čo sa deje ústrednému hrdinovi nie je žiadna náhoda a všetko siaha do hlbokej minulosti. Príbehová linka je dozaista atraktívna, avšak to čo vytvára celé gro hry MADiSON tkvie v prepracovanej audiovizuálnej stránke, kde špeciálny obdiv zaslúži dabingová časť. Rodný dom Lucu je skromnou stavbou vytvorenou v realistickom štýle, do ktorej intenzívne vrážajú klin nadpozemské a démonické vízie. Ani neviem kedy som naposledy hral takto vizuálne opojnú indie hru s malým rozpočtom - je sa tu rozhodne na čo pozerať. Hrateľnosť by sa do istej miery dala definovať ako ploché riešenie stredne náročných puzzle častí, kde musíte postupne odomknúť všetky vchody, čo v praxi prináša časté behanie z jedného bodu do druhého a zase naspäť. Nejde však o nič otravné, začo môže onen priestorový minimalizmus. Na získané predmety, a je ich tu skutočne dosť, sa potom priamo viaže posun v dejovej linke, čo je rovnako zaujímavý a originálny nápad ako spojiť príjemné s užitočným.

Zamaskované vedene za ručičku

Klik pro zvětšení (MADiSON - recenze)

Autori nemali v pláne narušiť dobre rozbehnuté tempo (to je už opisovaný úvod) a tak nečakajte žiadne zásadné záseky v postupe. Koncept vás vlastne nenápadne vodí za ručičku a každú radu maskuje za logické rozhodnutia ústrednej postavy. Aby bolo možné MADiSON definovať pod žáner horor, strojcovia do hry implementovali niekoľko vyložene silných jump-scare situácií, po ktorých by mohol celkom logicky nasledovať hnedý poplach. Tieto momentky sú však umne zapracované do deja a nejde preto o žiadne náhodné triky ako vás oklamať. Fakticky jedinou vašou stálou zbraňou, ak sa to tak v tomto prípade dá vôbec nazvať, je fotoaparát značky Polaroid. Pomocou jeho blesku si viete v rýchlosti presvetliť tmavú časť miestnosti a rovnako tak si dokážete uchovať dôležitú spomienku. Celý nápad síce nemá taký presah ako u slávnejšej série Fatal Frame (likvidovanie duchov pomocou starého fotoaparátu), avšak ide o relevantnú pomoc krásne prepojenú na atmosféru danej hry. Čo mňa u nej vyložene štvalo? Technická stránka miestami haprovala a aj keď som projekt testoval vo verzii pre PlayStation 5, výkon tohto stroja nebol naplno využitý. Oceňujem však zapojenie adaptívnych spínačov ako aj komplexné vibrácie.

Podarený debut

Debut spoločnosti Bloodicious Game menom MADiSON môžem s kľudným svedomím označiť za nečakane podarený. Začínajúci autori dokázali priniesť survival horor plný špecifickej a temnej atmosféry a na malej ploche vyskladať interakciu, aká vás po väčšinu času bude baviť a súčasne strašiť.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti BLOODIOUS GAMES

Klik pro zvětšení (MADiSON - recenze)

80%