NEO: The World Ends with You

NEO: The World Ends with You - recenze
NEO: The World Ends with You - recenze
10:00, 16.12.2021

Od vydania akčnej RPG The World Ends with You ubehlo už viac než štrnásť rokov, toho času projekt vyšiel exkluzívne na vtedy nesmierne populárny handheld Nintendo DS, a tak je možno dnes menším zázrakom, že sa práve pozeráte na text súvisiaci s recenzovaním akéhosi pokračovania - opäť z produkcie Square Enix. Čo všetko sa skrýva za skratkou NEO oddeľujúcou prácu pôvodných vývojárov od práce súčasného japonského štúdia h.a.n.d., si môžeme teraz spoločne rozobrať v súhrne dojmov z verzie pre PlayStation.

Drsný soundtrack a nemoderný art

Klik pro zvětšení (NEO: The World Ends with You - recenze)

Ešte než začneme, rád by som uviedol na pravú mieru jednu skutočnosť. Sám som prvý diel síce priamo nehral, aj keď som ho v dobe vydania rozhodne registroval a napísal o ňom aj niekoľko článkov, avšak na základe dodatočného výskumu mám dnes slušnú predstavu o tom, čo vlastne daný projekt reprezentoval. Výrazným prvkom, ktorý sa dostal aj do sequelu s názvom NEO: The World Ends with You, je dozaista na dnešného pomery nie práve moderný art kombinujúci statické 3D pozadia s pohybujúcimi sa hrdinami rôznych mien a osudov. Väčšinu času hráč sleduje interakciu plynúcu v akejsi komiksovej koláže rozhovorov so sviežim humorným podtónom a keď už sa máte zase možnosť rozbehnúť po uliciach neustále živého mesta Shibuya, razom zistíte, že druhým dôležitým pilierom celej hrateľnosti je samotný boj. Už vopred vás však varujem, ak sa vám daný a nie práve moderný art tejto hry nezapáči na prvú dobrú, sotva vás zvyšný obsah nejako výrazne uspokojí.

Kvalita príbehu sa krčí ďaleko za postavami

Dejová linka strieda deň s nocou a vyššie spomínané mesto prekypuje obrovským množstvom možností ako sa odreagovať a zabaviť nad rámec špecificky pojatého boja. Behom každých dvadsiatich štyroch hodín máte šancu zareagovať na smrtiace úlohy rozdávané zlovestnou postavou menom Shiba - hlavný súper celej tej strapatej mestskej partie tvorenej oboma pohlaviami. Úlohy sú rôznorodej povahy a miestami je nutné zapojiť svoje detektívne schopnosti, napríklad počas pátrania po telefónnom čísle roztrúsenom kade tade po meste, avšak väčšiu časť obstaráva chuť zlikvidovať všetkých tých démonov, čo vám skočia do cesty. A v čom tkvie čaro nespočetného množstva ulíc a uličiek metropole Shibuya? Máte možnosť behať po reštauráciách a objednávať si jedlo, o akom v tunajších vodách môžeme tak maximálne snívať. Rovnako tak je tu priestor nakupovať nové oblečenie, ozdoby a hlavne hudbu. Soundtrack je totižto ďalším významným plusom, keďže využíva dnes sotva trendový mix punku a roku.

Rindo Kanade a Tosai "Fret" Furesawa

Príbeh ako vystrihnutý z temnej japonskej anime zatiahne ústredné duo hrdinov do akejsi neetickej súťaže živých proti mŕtvym. Kulisa mesta ostáva zachovaná, menia sa iba podmienky pohybu a všetko stojí a padá na akcii prepojenej s psychickou výbavou členov vášho tímu. Ak som vyššie spomínal pádnu chuť nakupovania nových prvkov oblečenia a predmetov všeobecne, robil som tak na základe faktu, že všetko, čo si jednotlivé postavy na seba hodia, má nejaký dopad na ich celkové štatistiky - je to jednoducho jeden prepojený kruh naviazaný na motiváciu nevynechať ani jednu príležitosť k rozšíreniu svojej výbavy. Súboje sa na rozdiel od iných klasických JRPG projektov nespúšťajú vyložene náhodne, keďže hráč má možnosť skenovať okolie a zistiť tak presnú polohu prechodu do súbojových arén - príjemné osvieženie zavedených postupov. Autori týmto krokom dávajú každému šancu sa na akciu pripraviť vopred a nevytvárať tak okolo seba frustráciu okorenenú stereotypom.

Komplexnosť boja

A ako to v tých arénach prebieha? Taktika boja sa sústredí na používanie jedného akčného tlačidla, čo môžete kombinovať s úskokom, avšak akokoľvek to znie jednoducho, možností ako poslať protivníkov na druhý breh je viac než len pár. Tu sa môžeme vrátiť k pôvodnej hre z roku 2007, kde štýl boja bazíroval na výbere špeciálnych odznakov. Tie ostali zachované aj v pokračovaní a každý jeden z nich má unikátnu energiu a silu. Niektoré sa zameriavajú na útok z blízka a iné zase využívajú diaľkovú likvidáciu spojenú s mágiou známych pozemských elementov (oheň, voda, elektrina atď). Dôležitým faktom je to, že týchto odznakov je v hre obrovské množstvo a okrem toho že ich môžete nakupovať, súčasne ich je možné získať plnením misií alebo porazením silnejších súperov - opäť pripomínam tú zaujímavú previazanosť spojenú s motiváciou. Čím viac odznakov vystriedate, o to lepšiu synchronizáciu a plynulosť boja dosiahnete a v tomto ostáva nateraz už séria The World Ends with You jasným unikátom.

Zisk EXP bodov závisí od štýlu boja

K vyššie opisovanej komplexnosti boja v arénach si ešte pripočítajte unikátne psychické schopnosti jednotlivých postáv, ktoré nie sú len nejakým povrchným doplnkom bez hĺbky. Dôležitým prvkom je dozaista aj spomínaná socializácia, kde si postavy medzi sebou budujú istú úroveň priateľstva a ak je tá povýšená na nový level, automaticky sa odomknú ďalšie príležitosti akými ozvláštniť boj, ale aj konverzačnú linku. Niektoré z týchto schopností sú vyložene unikátne, ale nájde sa tu aj zopár úplných hlúpostí. Suma sumárom tu máme opäť na scéne netradične spracovanú a sviežu JRPG produkciu, ktorej úspech u koncového zákazníka stojí a padá na jeho schopnosti zamilovať si nie práve moderný art a komiksovo ladenú dejovú výpravu. K tomu treba prihodiť drsný hudobný sprievod a hraciu dobu presahujúcu hranicu päťdesiatich hodín čistého času.

80%
Kvalitné pokračovanie kultovej DS hry, ktorá prináša svieži vietor do koncepcie japonských RPG