Where the Heart Leads

Where the Heart Leads - recenze
Where the Heart Leads - recenze
07:00, 05.08.2021

Štúdio Armature z Texasu, ktoré je na scéne už celých trinásť rokov, sa za tento čas stihlo podpísať pod mnohé AAA projekty. Síce nie ako priami autori, ale skôr ako škriatkovia pomocníci, bez ktorých by sa dnes však vývoj náročných a na dlhú trať projektovaných titulov dozaista nezaobišiel. Vďaka ich práci sme si tak mohli užiť napríklad diela ako Batman: Arkham Origins Blackgate, The Unfinished Swan, ReCore či dokonca Fortnite. Dnes je však dané štúdio na prahu veľkých zmien, keďže nám prinášajú niečo vyložene ich vlastné. Ide o adventúru zameranú na príbeh a jeho ohýbanie, ktorá dostala názov Where the Heart Leads a práve na toto dielo sa spoločne teraz pozrieme prostredníctvom našej klasickej textovej recenzie.

PlayStation exkluzivita

Klik pro zvětšení (Where the Heart Leads - recenze)

Áno, je tomu skutočne tak. Armature Studios sa rozhodlo sústrediť na jednu jedinú značku, respektíve na konzoly značky PlayStation, a tak nám pre jej súčasnú, ako aj minulú, generáciu pripravili jednu originálne podanú jazdu plnú naratívu a zaujímavých momentov. Fakticky ide o životnú cestu naprieč osudmi jednej navonok tuctovej rodiny žijúcej na farme niekde okolo stredozápadu. Hlava rodiny, Whit Anderson, sa pomocou vás musí už v úvode postaviť pred jedno z nepríjemných rozhodnutí, keď čelí kritickej situácii okolo záchrany rodinného psíčka. Nech už sa v daný moment rozhodnete akokoľvek, samotný pes je metaforou pre spustenie na obsah bohatého retrospektívneho dobrodružstva, ktoré nám názorne prezentuje, koľko dôležitých situácií v živote prežívame dnes a denne a ako zásadné môže byť čo i len jedno ich banálne vyhodnotenie. Veci sa totiž dejú a zmietajú v chaose náhody, ale jej čiastkovú pointu máme vždy tak trocha v rukách, však?

Originálne, avšak miestami nudné

Hlavný hrdina Whit padá na dno studne plnej svojich zážitkov z minulosti a aby sa mohol znova ocitnúť po boku vlastnej a dozaista milovanej rodiny, je nutné sa prehrabať všetkými tými spomienkami. Autori v tomto bode prichádzajú s naozaj zaujímavým nápadom, ktorý som v naratívnych adventúrach a v takejto forme nikdy nezažil, keď nám dávajú šancu napraviť svoje chyby z minulosti bez toho, aby sme poznali ich podstatu. Znie vám to pritiahnuté za vlasy? Tak trochu asi aj je, avšak hráč netuší, čo všetko zle vyhodnotil Whit v čase, keď sa rozhodovalo o jeho osude, a preto môže len predpokladať, kam jeho reakcia povedie. Tento aspekt, ktorý stojí a padá na bežnej komunikácii s NPC postavami uväznenými s vami v tej studni (pripomínam, že ide o metaforu), je najsilnejším argumentom, prečo by ste sa o danú hru mali zaujímať. Miestami to vytvára priam srdce devastujúce momenty, ale súčasne to plodí aj nudu a fádnosť - ako keby sa strojcovia chceli čo najviac priblížiť realite a jednoducho nám ukázali životné puzzle, kedy ide o všetko a zároveň aj o nič.

Príjemná vizuálna stránka

Všetko je brané z pohľadu izometrickej kamery kombinovanej so statickými 3D kulisami a miestami ide o simulátor chôdze, zatiaľ čo sa snažíte objaviť nový bod interakcie, aby sa to razom zmenilo na tradičnú textovú adventúru. Každé jedno vaše rozhodnutie môže spustiť dve alebo pokojne aj tri menšie cestičky osudu, po akých sa však už nebude dať vrátiť späť. Je preto nutné všetky rozhodnutia dobre zvážiť, čo si asi najlepšie uvedomíte v momente, kedy názorne a fatálne zlyháte - v tomto je Where the Heart Leads skutočným unikátom. K nadšeniu z hry treba ešte pridať dozaista zaujímavú vizuálna stránku, ktorá balansuje na pomedzí medzi maľovaným plátnom a umeleckou skicou. V oboch prípadoch to celé pomáha dotvárať zaujímavú atmosféru spojenú so snami a metafyzikou, o čom počas pracovného nasadenia normálne asi sotva uvažujeme. Videohry sa aj vďaka takýmto projektom stávajú viac než len bežnou zábavou, keďže nám môžu pomôcť pohrabať sa tak trochu vo svojom vnútri a prehodnotiť staršie situácie s opačným výsledkom.

Surreálny obraz z polygónov

Je pomerne náročné hodnotiť hry formátu Where the Heart Leads, keďže aj cez svoju zjavnú originalitu prinášajú rovnako dosť nepríjemný efekt indie fádnosti (orientácia v priestore, ovládanie, opakujúca sa hudba atď). Cez to všetko však fanúšikom zaujímavej produkcie toto dielo jasne odporúčam. Ostatne, podobných adventúr by ste na scéne veľa nenašli a ak chcete prežiť život jednej rodiny a skúsiť im ich osudy premiešať podľa svojho uváženia, lepšiu príležitosť už mať nebude.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Armature Studio

60%
Osud sa dá zmeniť, avšak nie vždy to dopadne podľa vašich predstáv