NieR Replicant ver.1.22474487139

NieR Replicant ver.1.22474487139 - recenze
12:00, 12.06.2021

Pôvodný Nier je dnes už viac než jedenásť rokov starou záležitosťou, na ktorú by história dozaista zabudla, ak by priame pokračovanie nedostala do rúk známa japonská spoločnosť PlatinumGames. Ich Nier: Automata, ako sequel prvej časti, sa dnes radí medzi strop moderného interaktívneho dizajnu pochádzajúceho z krajiny vychádzajúceho slnka, avšak samotné začiatky IP Nier, ako píšem vyššie, nemali ani náhodou potenciál preraziť do celého sveta. Živo si spomínam na rozporuplné recenzie kolegov zo svetových médií, kde sa pár jedincov nezdráhalo zaradiť túto akčnú RPG do odpadu len preto, že mali problém ju hlbšie pochopiť alebo si odmyslieť v istých bodoch nie práve prívetivé ovládanie (spomínam si na redaktora istého nemenovaného média, čo nedokázal v hre uloviť ani jednu rybu, a tak to celé potopil ako usmrkané decko). Značka však našťastie prežila aj tieto kruté začiatky a aj keď pôvodná vývojárska firma Cavia dnes už neexistuje, PlatinumGames sa stará o všetkých milovníkov celej ságy. Dôkazom je nedávno publikovaný remaster jednotky s príslušným podtitulom Replicant ver.1.22474487139...

Rýchlejšie a údernejšie

Klik pro zvětšení (NieR Replicant ver.1.22474487139 - recenze)

Moderný upgrade tohto diela prináša pár zásadných zmien. Predovšetkým sa už nezhostíte úlohy staršieho a vetrom ošľahaného otca, čo sa musí starať o svoju milovanú dcéru, aj keď ženský element ostáva identický. Otca tu však nahradil mladší brat, čo je jednak po stránke filozofie priamo napojené na autorstvo produkcie PlatinumGames, ale súčasne to celé podtrháva akési moderné trendy v hrách všeobecne. Hlavný hrdina Nier začína fakticky sfúknutím šestnástich sviečok na svojej imaginárnej torte života a takmer desať hodín ústrednej dejovej linky sa pohybuje v tejto vekovej hranici. Následne nastane zlom a dej sa v časovom horizonte posunie o päť rokov do budúcnosti. Vývojárom sa po celý čas hrania (tých dvadsať hodín primárneho deja sa zhoduje s originálom) darí umne vyložiť motivácie všetkých ústredných postáv, kde práve Nier definuje cestu vlastnej pomsty ako tú jedinú správnu a nenecháva nám, hráčom, čo i len kúsok pochybností o morálnej hodnote jeho konania. Na jednu stranu to môže vyznieť trochu povrchne, avšak u tejto značky ide cez to všetko stále o hrateľnosť a akciu ako takú, kde sa príbeh berie skôr ako príjemné pozadie než prekážka vo výpravnej zložke. Čím nechcem potvrdiť, že by sám o sebe nemal nejakú cenu.

Nové, ale stále niečím povedomé

PlatinumGames v tomto prípade dozaista vzdáva hold originálu a hrubú štruktúru postáv berie ako základ, na ktorý následne nanáša svoje know-how. Všetci hrdinovia, čo sa vám tu pripletú do cesty, fungujú ako samostatná jednotka s vlastnými problémami a rovnako tak motiváciami, prečo konajú tak, ako konajú. NieR Replicant ver.1.22474487139 aj cez to všetko, že sa konceptuálne radí takmer k rýdzej akcii, dokáže v tomto smere ponúknuť oveľa komplexnejšie charaktery než akákoľvek iná a ostro sledovaná JRPG sága, ktorá by pre dobro kvalít svojej staršej produkcie mohla radšej zaniknúť než nudiť v súčasnej podobe. Tak či onak snažiť sa ponoriť do dejovej linky nového spracovania značky Nier môže pre každého znamenať objavenie úplne nových možností, čo bol paradoxne rovnako prípad aj originálu, na ktorom si obrovské množstvo recenzentov vylámalo zuby - iste, niektorým sa nechcelo vôbec skúsiť poodkryť to zdanlivo ťaživé veko a pochopiť viac a iným zase nebola pochuti japonská štylistika ako taká. Skutočnosť, že vekový rozdiel medzi ústredným duom hlavných postáv už nie je tak priepastný, navyše vnáša do celej hry úplne novú a jemne romantickú rovinu, o akej sme v originálnej podobe pochopiteľne nemohli čo i len uvažovať.

Nechýbajú umne začlenené prvky LGBTQ

Diskutovať o tom, koľko zmien v obsahu sa podarilo vývojárom pretlačiť do tejto vynovenej verzie, by bolo na niekoľko podobne dlhých článkov a vo finále to vlastne nie je až tak dôležité. Oveľa zásadnejšia je skutočnosť, že tam, kde pôvodný Nier zlyhával v akejsi prístupnosti a otvorenosti, sa Replicant ver.1.22474487139 zdá byť oveľa vyzretejšou produkciou. Do hry sa dostali úplne nové oblasti, respektíve časti mapy s dôležitým obsahom, kam spadá napríklad morské pobrežie s tajomnou loďou. Je toho však oveľa viac, čím vás obsah zaujme. Poďme sa preto teraz pozrieť konečne aj smerom k toľko zásadnej akcii a bojom. Nier z roku 2010 využíval chatrnú koncepciu umelej inteligencie, čo vôbec nepasovalo k prehnane komplikovanému systému boja a ovládania. Tento nedostatok sa už do moderného remasteru podarilo odstrániť a po novom sa rozprávame o zmeske frenetického hack and slash s taktickým premýšľaním počas postupnosti výberu útokov. Alfou a omegou je už dobre známe prekladanie ofenzívy s defenzívou a naopak tak, aby súper nemal šancu vám akokoľvek výrazne ublížiť. Za predpokladu, že ste už mali tú česť s cenami ovenčeným Nier: Automata, budete sa u verzie Replicant cítiť ako doma.

Arzenál nič nekomplikuje

K dispozícii sú vám klasicky meče do jednej alebo oboch rúk, ako aj oštepy, ktoré však slúžia skôr na elimináciu určitých foriem nepriateľov. Na jednu stranu by ste možno chceli mať možnosť oveľa pestrejšieho výberu zbraní, avšak táto strohosť skôr pomáha na lepšie sústredenie a nič nekomplikuje. Každá jedna zbraň má svoje plusy aj mínusy, avšak čím ďalej sa v hre ocitnete, o to viac možností ako poslať súpera do kolien sa vám otvorí. Okrem sečných záležitostí dôjde aj na mágiu a lietajúce projektily, čo má priamu súvislosť s možnosťou aplikácie brnenia. Musím povedať, že nový Nier sa ovláda oveľa intuitívnejšie než ten pôvodný, za čo možno nemôže ani tak daný vekový rozdiel, ale skôr úplne iná filozofia konceptu pohybu v priestore a interakcii, s akou pracuje v tomto texte už toľkokrát spomenutá firma PlatinumGames. Aby ste sa mohli pohnúť v deji ďalej, je nutné získať určité vzácne predmety a s nimi si následne odomknúť cestu do nových oblastí. Tento jednoduchý recept funguje výborne a stojí a padá na eliminácii veľkých bossov. Level dizajn odkazuje na celé univerzum tejto IP a istá strohosť tu je preto na mieste, každopádne to neznamená, že by išlo o nejaké negatívum.

Pôsobivá, priam až umelecky ladená art stránka

Hru som testoval vo verzii na PlayStation 5 a po technickej stránke bežalo všetko ako po masle. Staronový NieR je celkovo úžasným zážitkom určeným primárne pre milovníkov sekačiek s prepracovaným dejovým pozadím, kde sa účelnosť dizajnu úrovní automaticky nerovná prekombinovaniu možností. Veľkou korekciou prešli animácie postáv a kapitolou samou o sebe sú obrovskí bossovia. Páčilo sa mi poznávať motivácie jednotlivých postáv, ako aj trénovať tri typy zbraní. Pre znalcov celého univerza je povinnosť vlastniť tento malý veľký návrat.

90%
Podarený remake plný zaujímavo riešených noviniek