Space Invaders Forever

Space Invaders Forever - recenze
Space Invaders Forever - recenze
08:00, 28.01.2021

Japonská spoločnosti Taito je suverénne jednou z najstarších značiek špecializovaných výhradne na produkciu hračiek a hier všeobecne, keďže na scéne pôsobia už od roku 1953 a aj keď samozrejme nemajú vek formátu firmy Nintendo (131 rokov), stále ide o slušného Matuzaléma v danom obore. Od roku 2005 už tento niekdajší výhradný dovozca vodky, automatov a jukeboxov spadá pod patronát ďalšieho gigantu, a to spoločnosti Square Enix, čím by sme toto menšie historické okienko mohli pomaly aj uzavrieť. Pointa jeho otvorenia sa ostatne spája s veľkým návratom arkádovej legendy Space Invaders, ktorá spadá pod výkladnú skriňu značky Taito a akú si asi mnohí z vás úzko asociujú s ďalšou legendárnou firmou menom Atari.

Je to stále ono?

Klik pro zvětšení (Space Invaders Forever - recenze)

To, že je firma Taito stále aktívna a živá, sme si potvrdili pri minuloročnom recenzovaní ďalšieho ich hitu, a to štvrtej časti série Bubble Bobble, ale ak sa na ich portfólio hier pozriem pohľadom geografického zázemia, pre nás je skôr ikonickým dielom práve Space Invaders. Space Invaders Forever chce nadviazať na úspech svojich viac než štyridsať rokov starých začiatkov, čo v sebe už samo o sebe nesie veľa otáznikov. Môže niečo takto koncepčne vyhradeného do retro kanálu zaujať aj mladšie publikum, ktoré nikdy neprešľapovalo v ošúchaných teniskách na lepkavom linoleu v zafajčenej maringotke plnej automatov? Osobne si myslím, že sotva, každopádne tento môj subjektívny názor nemá nič spoločné s kvalitou výsledného diela, veď Space Invaders sa aj s podtitulom Forever nijako zásadne nevzďaľuje od pôvodnej myšlienky, aká stála u zrodu celej IP.

Vydané pre Switch a PlayStation 4

Pointa sa teda vôbec nemení. Máme tu oporný bod v podobe akčnej rakety lomeno obranného systému, ktorý sa v čo najkratšom čase snaží odvrátiť blížiacu sa flotilu mimozemských plavidiel. Jediné, čo máte k ruke, sú projektily a pevne dané barikády. Tento scenár platil pre automaty pred viac než štyridsiatimi rokmi a platí takmer do bodky aj dnes, aj keď onen prívlastok "Forever" prináša predsa len niekoľko bonusov. Po novom máte možnosť siahnuť do arzenálu pre vylepšený laser, ako aj verziu kobercového strieľania a aby to celé bolo fér, druhá strana sa dokáže oveľa lepšie brániť a do cesty vám pošle aj niekoľko poriadne silných bossov. Na rozdiel od pôvodnej verzie sa tu vsádza na oveľa frenetickejšie tempo, ako aj možnosť hromadného vyhladenia celej obrazovky, to všetko len pomocou jednej atómovej bomby. Hráč tak má oveľa väčšiu motiváciu prehrýzť sa tým chaosom, len aby sa zachránil jediným stlačením červeného gombíka.

Mnoho režimov

Vývojári vsadili na dostatočnú rozvetvenosť menu, a tak vás okrem klasického režimu s vyššie opísanými novinkami čaká aj premiéra v podobe multiplayer schémy. Tá spočíva v prizvaní ďalšej trojice priateľov, vesmírnych dobrodruhov, po boku ktorých musíte čeliť obrovskej presile útočiacich mimozemšťanov. Tento režim s názvom Gigamax ponúka silnú retro grafiku a priam nevyspytateľné správanie umelej inteligencie, ktorá nechce dodržiavať koncept klesania na vašu planétu len z jedného smeru a v istom bode hrania si doslova robí, čo sa jej zachce. Nastáva tak priestor na ideálnu taktiku vhodnú pre kooperačný postup. Ďalším režimom sa stáva odnož kombinujúca Space Invaders s inou arkádou od Taito, a to Arkanoidom - určite poznáte ten single tenis s rozbíjaním blokov na základe smerovania doštičky umiestnenej na spodnú hranu obrazovky. Táto fúzia patrí medzi vôbec najzábavnejšie koktaily z klasických herných arkád, a to aj vďaka možnosti pohybu obohatenému o vertikálne klesanie.

Spokojnosť

Osobne som s touto sondou do minulosti viac menej spokojný, aj keď by som si asi vedel predstaviť oveľa väčší tlak na obrúsenie celej tej retro grafiky a určite aj viac trpezlivosti pri tvorbe hudobného pozadia - po pár minútach som ten intergalaktický klavír hodený do miešačky musel vypnúť. Tak či onak, zo Space Invaders Forever sála predovšetkým tá správna retro nálada, ktorú si dnes môžete užívať nielen v tradičnej forme napasovanej do domácej konzole PlayStation, ale vďaka Switchu už aj na cestách. Vo finále ide o tri podarené arkády, ktoré do seba vývojári slušne skrížili a celé to nedopadlo vôbec tak zle, ako som sa pôvodne obával.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Taito

70%
Tri arkády hodené cez seba