Mars Horizon

Mars Horizon - recenze
Mars Horizon - recenze
07:01, 08.12.2020

V dnešní recenzi se podíváme do vesmíru. Právě ten, konkrétně planetu Mars, si bere na paškál menší nezávislý titul Mars Horizon od vývojářů z týmu Auroch Digital. Ti, za podpory skutečných odborníků, stvořili skutečně chytlavou záležitost, která to však u běžného hráče bude mít pravděpodobně těžké. Nebo snad ne? Na to se pokusím odpovědět na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Mars Horizon - recenze)

Vzhůru do kosmu!

Na úvod by se slušelo říci, o co tedy vlastně jde. Ihned po spuštění nové hry jste vrženi před volbu vesmírné agentury, kterou hodláte na své pouti zastupovat. Samozřejmě nechybí reálné společnosti jako NASA, její evropská konkurence v podobě ESA či velmoci jako Čína, Japonsko nebo Rusko. Každá z těchto agentur disponuje lehce odlišnými parametry, které usnadní, případně drobně zkomplikuje počátek cesty vašeho dobrodružství, na jehož konci stojí cíl v podobě dobytí rudé planety, tedy Marsu.

Čisté zápolení

Co se týče zpracování, již z předchozích odstavců by se mohlo zdát, že se můžeme těšit na pořádné vesmírné „maso“ se záškodnickými prvky či souboji, naštěstí tomu tak není. Proč naštěstí, ptáte se? Inu, poslední dobou si přeci jen raději v té záplavě všemožných akcí přeci jenom zahraji něco klidnějšího, což jsem v Mars Horizon našel ve velké míře. Hra vás totiž nikterak nestresuje, a i když se zdá, že otěže vašeho vesmírného závodu přebírají konkurenti, nemusí tomu být nadlouho a za pár herních měsíců opět můžete být na špici technologického vývoje. V podstatě se tedy jedná o strategii, která je ze začátku prošpikovaná detailními tutoriály, které vás provedou základními herními mechanikami, které budete posléze neustále využívat. Ty by se daly rozdělit do několika kategorií. Máme tu tak výzkumnou část, v rámci které vynalézáte v různých časových horizontech nová udělátka a součásti raket a dalších podpůrných systémů, které mají za cíl dostat vaši loď do vesmíru.

Budování, návrhy, konstrukce

Dalším komponentem poměrně komplexního celku je stavitelská část. Ta by se dala pojmout jako dva odlišné typy, přičemž v jednom z nich stavíte pouze vybavení či rakety v jednoduchém rozhraní, v té druhé budujete rovnou celou vaši základnu stylem ne nepodobných z klasických strategií. Nové budovy tak přinášejí nové možnosti konstrukcí vesmírného vybavení a umožní vám tak při vhodné volbě získat opět již avizovaný náskok. Poslední oblastí, které je nutno se čas od času pověnovat je poté správa financí, bez kterých žádný, ani ten vesmírný byznys, prostě nejede. Celá kampaň pokoření Marsu je poté rozdělena do několika fází, přičemž každá z nich má svého vítěze i poraženého. Těšit se tak můžete na souboj o to, kdo první vypustí družici na oběžnou dráhu, kdo vyšle do vesmíru první zvíře či kdo první stane na Měsíci. Samozřejmě, uspějete-li v těchto výzvách, můžete se kromě prestiže těšit i na nějakou tu finanční injekci, která rozhodně bodne.

Logikou k bonusům

Odhlédneme-li od čistě strategické a plánovací části odehrávající se na Zemi, v rámci misí vás poté čekají i samotné vesmírné akce, které provádíte pomocí zábavných miniher, při kterých hrají roli jednotlivé barevné elementy, které v rámci tahového zápolení musíte ideálně přeměnit na ty, které hra v daný moment vyžaduje a zamířit tak k úspěšnému splnění. Při obzvláště dobrém počínání si přijdete i na bonusy, které, stejně jako každá vydařená akce ve hře, má za následek nějaké to ohodnocení navíc. Co je na tom všem výborné, je především fakt, že ani v těchto fázích nejste pod jakýmkoliv časovým tlakem a tahové zpracování celé hry jednoznačně prospívá zklidnění vašich nervíků a dává možnost vše pečlivě rozplánovat, přičemž každý si může hrát svým vlastním tempem.

Dohody a osočení

Aby toho nebylo málo, nechybí ve hře ani troška diplomacie. Svým konkurentům můžete jak nadbíhat a lichotit, tak je i případně trochu shodit v médiích a uškodit jim tak, co se popularity týče. Dokonce se v rámci určitých misí můžete i spojovat a tvořit tak aliance se společným cílem. Je skutečně jen na vás, jak jednotlivé herní mechanizmy uchopíte, zda se je rozhodnete všechny využívat nebo se budete soustředit pouze na svoji vlastní cestu. Volnost rozhodování je zkrátka skutečně obrovská a i tato skutečnost je dle mého tím hlavním, co mě do hry nutilo investovat další a další hodiny. Každopádně není nic uspokojivějšího, než když se vám podaří popasovat se s nějakým tím milníkem, například když se zaťatými pěstmi tlačíte svoji raketu z atmosféry i očima a ona po několika perných měsících výzkumů zvládne svoji část na jedničku.

Spousta činností

V Mars Horizon se navíc kromě hlavních misí a milníků dočkáte i vedlejších úkolů, za jejichž splnění samozřejmě následuje nějaká ta odměna a hlavně možnost vyzkoušet opět něco dalšího. I když vás hra do těchto aktivit nikterak nenutí, jistě je vhodné věnovat trochu času i těmto nepovinným misím, jelikož vás spolehlivě zabaví a budete neustále ve středu dění, tedy i v době, kdy byste pouze několik herních měsíců čekali na vyrobení některé z potřebných konstrukcí. Ač se tedy hra Mars Horizon může zpočátku zdát komplikovaná, troufám si tvrdit, že vás stejně nakonec pohltí tak, jako se jí to podařilo v mém případě. A to jsem rozhodně nepatřil mezi její největší fanoušky. Prvně jsem totiž zmínky o této hře zachytil až ve spojení s informací, že se na vývoji podílí i skuteční inženýři z kosmických agentur. Sice nevím, do jaké míry tomu tak bylo, každopádně nakonec se z tohoto počinu vyklubala opravdu zábavná záležitost, ke které se neustále vracím a u které čas ubíhá tak nějak příliš rychle.

Menší, ale sakramentsky zábavná

Jelikož se jedná o menší záležitost, při mých začátcích jsem se sem tam setkával s ojedinělými bugy, které byly povětšinou spojeny s grafickou stránkou. Stávalo se tak, že mi hra nenaservírovala očekávanou obrazovku a zůstala na té původní, takže namísto startu mé rakety jsem sledoval hlavy inženýrů v řídicím středisku. Občas lehce haproval i zvuk, nicméně od vydání již byly aplikovány jisté aktualizace, takže nyní se tyto trable hráčům již vyhýbají. Alespoň tedy mně. Na závěr tedy musím říci, že jste-li alespoň běžnými fanoušky vesmíru jako takového a lákají vás jeho dálky, s klidným srdcem mohu tuto solidně zpracovanou cestu za dobytím Marsu doporučit pro ukrácení nadcházejících dlouhých zimních večerů.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Auroch Digital

80%
Vydejte se na zajímavou technologickou cestu a pokořte si našeho nejbližšího rudého souseda.