Planet Coaster: Console Edition

Planet Coaster: Console Edition - recenze
12:00, 26.11.2020

Britská spoločnosť Frontier Developments vás možno svojím názvom nejako výrazne neosloví, avšak vedzte, že ide o takmer tridsať rokov starú firmu, ktorá má na konte viac než tridsať vysoko hodnotených projektov. Drvivá väčšina z nich participuje na síce úzko profilovanom, ale cez to všetko dostatočne populárnom koncepte manažérskej a konštrukčnej simulácie, z čoho najžiarivejšia značka padá na ramená legendárnej série RollerCoaster Tycoon. Nás dnes bude však zaujímať ich prvá next-gen hra určená pre PlayStation 5 a Xbox Series X/S, ktorá nás zavedie do zábavných parkov plných nekonečných možností.

Paradox

Klik pro zvětšení (Planet Coaster: Console Edition - recenze)

Je skutočne paradoxom, že sa firma Frontier Developments už po druhý raz po sebe postarala o vydanie launch hry na novú generáciu domácich herných zariadení. Sám mám v živej pamäti koniec roka 2013, keď som si po boku novučičkej konzole Xbox One doniesol domov dve hry, z čoho jedna niesla názov Zoo Tycoon. Ako už správne tušíte, logo na prebale patrilo spoločnosti Frontier Developments a koncepčne išlo o simuláciu zameranú na spravovanie zoologickej záhrady. Ideálny projekt na relax a rovnako vhodný softvér na udržanie pozornosti hráčov v čase launch okna nového hardvéru, kedy to s hrami nikdy nie je nejako plodné. Aj Zoo Tycoon bola vlastne vec prepojenia Xbox 360 s jeho nástupcom a presne tento postupu sa aktuálne opakuje aj u hry Planet Coaster: Console Edition.

Štyri roky od vydania

Pôvodná verzia vyšla ešte v závere roku 2016, a to výhradne na stolné počítače. Jej úspech deklarujú jednak vysoké známky zo strany kritikov, ale rovnako tak aj početná a platiaca sorta zákazníkov, ktorá titulu zabezpečila prekročenie hranice dvoch miliónov predaných kusov. S týmto vedomím sa chlapci a dievčatá z Frontier Developments pustili do prerábania starej ovládacej schémy tak, aby mohla vyhovovať súčasným potrebám herných konzol. To však bola len jedna významná časť ich práce, tou druhou sa stalo komplexné vynovenej technickej stránky, ako aj pridanie nového obsahu. Ako toto všetko zvládli si teraz spoločne v stručnej forme rozoberieme. Planet Coaster berte ako nástroj na realizáciu vlastných detských snov. Veď kto z nás sa ešte ako dieťa nezamiloval do všetkých tých atrakcií videných často len prostredníctvom seriálov a filmov zo Západu?

Možnosti

Menu tejto konštrukčnej zábavy vám ponúka niekoľko možností sebarealizácie, čoby geniálneho strojcu dokonalých zábavných parkov. Pre nováčikov tu nachádzame komplexný tutoriál, kde vás hra postupne a na exaktných príkladoch zaučí do hrubých štruktúr svojich možností. Následne sa môžete pustiť do obrovského a členitého režimu kariéry, ktorý je odstupňovaný svojou náročnosťou a ak vám pri prvej úlohe príde, že to celé zvládnete s prstom v nose, tak o pár hodín sa vaše predpoklady skĺznu po elipse vášho pokrčeného a utrápeného čela. Nechcem však, aby ste nadobudli dojem, že Planet Coaster vás má zdecimovať a ničiť, stále ide o nástroj na pohodový relax, ktorý však podlieha istej štatistike o úspechu a neúspechu vášho výtvoru, respektíve o počte šťastných úsmevov na tvárach vašich zákazníkov. Akonáhle objavíte recept na ultimátne šťastie, stane sa pre vás budovanie zábavných parkov priam celoživotným poslaním.

Počet výziev rastie

Pointa je ale sama o sebe jednoduchá. Do rúk dostanete obrovskú mapu plnú prevažne rovinatého terénu, do ktorej začnete začleňovať vašu víziu parku pre tisícky návštevníkov. Infraštruktúra chodníkov a dobre rozmiestnených bufetov tu musí korešpondovať s počtom atrakcií. Hráč má na výber zo stoviek konceptov klasických kolotočov alebo unikátnych horských dráh, ktoré sa nám tak spájajú s už spomínanou západnou kultúrou. Aby to celé malo nejakú koncepciu, hra vás v príbehovej kampani vodí z jednej krajiny do druhej, kde sa štýl a zameranie parku vždy mení a je už plne na vás, ako sa s tým pobijete. Každý, kto by chcel aj po splnení všetkých bodov úloh zotrvať vo svojom parku naďalej a zveľaďovať ho za rámec očakávania, aj toto mu tu je umožnené. V praxi to potom vo vašej pozícii direktora vyzerá nasledovne. Ako šéf máte možnosť regulovať a meniť všetko v celom parku, a to od ceny za vstup na konkrétne atrakcie až po počet odpadkových košov lemujúcich krásne zelený trávnik. Cieľom je ostať v zelených číslach a dosiahnuť potrebnej expanzie.

Hravá audiovizuálna stránka

Tvorcovia sa v prípade manažérskej časti nemali pri tvorbe konzolového portu príliš prečo namáhať, keďže už pôvodná verzia fungovala ako dobre naolejovaný stroj. Na rade preto bola snaha o čo najideálnejšie prispôsobenie ovládania pre gamepad, čo sa im rozhodne aspoň čiastočne podarilo. Asi najväčší problém ale opäť, a na to sme u simulátorov tohto razenia už zvyknutí, vyprodukuje kamera a zvlášť v stiesnených priestoroch. Musíte si uvedomiť, že Planet Coaster vám dáva možnosť vybudovať neuveriteľne komplexné atrakcie na relatívne malom priestore a často sa pri ich realizáciách hráč začne trápiť s manévrovaním pomocou kamery s plnou voľnosťou. Zasekávanie sa o prekážky, nemožnosť plnej interakcie (napríklad pri vchodoch a východoch) je v tomto prípade istou prekážkou a musím ju aj ja sám zahrnúť do finálnych percent. Ak sa však spoločne pozrieme na audiovizuálnu stránku, tak tu nemám hre čo vytknúť. Všetko vyzerá neuveriteľne čisto a ostro, až má človek pocit, že ovláda rozprávku, začo tlieskam v stoje.

Šťastný zamestnanec sa rovná šťastný zákazník

Projekt som testoval nielen vo verzii pre PlayStation 5, ale rovnako tak aj vo formáte určenom na Xbox Series X a musím povedať, že obe verzie sú si podobné ako vajce vajcu. Planet Coaster: Console Edition je aj preto pripravený obrať vás o stovky hodín zábavy, kde prevažuje relax nad prípadnou jemnou frustráciou z neúspešne vedeného parku. Je to simulátor, aký nemá konkurenciu a ktorý by si každý milovník budovania a zveľaďovania svojich vízií nemal nechať ujsť.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Frontier Developments

Recenzovaná verze: PlayStation 5 / Xbox Series X
90%