Commandos 2 - HD Remaster

Commandos 2 - HD Remaster - recenze
Commandos 2 - HD Remaster - recenze
12:00, 12.04.2021

Rôznych vzkriesení dávno zabudnutých alebo nedocenených sérií sme sa v posledných rokoch dočkali pomerne dosť a vďaka krachujúcim firmám, po ktorých často ostávajú už len spomienky a zaujímavé IP značky na predaj, nás v budúcnosti čaká o to väčší nárast tohto trendu. Žiarivým príkladom je aj minuloročná reedícia kultovej RTT (Real-time tactics) série Commandos, ktorej HD port financovala známa vydavateľská značka Kalypso Media. Tá investovala do nenáročného portu pre moderné PC a konzoly, z čoho nakoniec vzišlo navonok atraktívne ohliadnutie na videohry vytvárané počas prelomu tisícročia, to všetko konkrétne prostredníctvom reinkarnácie Commandos 2: Men of Courage.

Čo ste robili pred dvadsiatimi rokmi?

Klik pro zvětšení (Commandos 2 - HD Remaster - recenze)

Ešte než sa naplno pustíme do hodnotenia portu vo verzii pre PlayStation 4 (inak je hra dostupná aj na PC, Xbox One a Nintendo Switch), treba si ujasniť jeden dôležitý fakt. Commandos sa už v čase svojho vzniku považoval za jedno z najnáročnejších diel vôbec, kde sa každá chyba v úsudku trestá efektom opakovania niekoľkohodinového progresu. Aj preto som bol sám nesmierne zvedavý, ako si autorský tím okolo Yippee! Entertainment a Pyro Studios (autori originálu) poradí s prepracovaním jeho komplexného ovládania. Preniesť desiatky skratiek z klávesnice na tradičný gamepad, to chce totižto odvahu a um, čo je súčasne vôbec prvý kameň úrazu kvality výsledného portu. Presvedčí vás o tom už len úvodná obrazovka hry, kde je priam miniatúrnym textom vysvetlená celá schéma rozloženia pokynov vo verzii pre gamepad a ak sa počas jej študovania budete tváriť tak, ako keby ste mali práve v ústach citrón, nebudem vám to mať vôbec za zlé.

Das ist eine Katastrophe!

Commandos 2 ale nanešťastie netrpí len výraznou zmesou problémov okolo ovládania, v skutočnosti to je len jeden z hlavných dôvodov, prečo na konci tohto článku uvidíte krochkajúce prasiatko. Taktická stratégia v reálnom čase, ktorá mapuje infiltrácie do vojenských objektov počas druhej svetovej vojny (bojujete samozrejme proti Tretej ríši), tu stojí a padá na stealth koncepcii. Vašou úlohou je pomalou salámovou metódou získavať prevahu nad večnou presilou a k dispozícii sú vám samozrejme všetky spôsoby tichej eliminácie, ako aj možnosti prezliekať sa za uškrtených nacistov. Toto všetko dozaista funguje oveľa lepšie, ak máte v ruke myš, ale pomocou klasického gamepadu, kedy si onen kurzor myšky vediete ako chromého psa na vôdzke len prostredníctvom analógu, sa zo zábavy stáva ukrižovanie vašich prstov, a to za zvuku Hitlerovej obľúbenej pochodovej pesničky (čo vlastne ten magor počúval?).

Technický stav na úrovni Dacie

Commandos 2 - HD Remaster vám už vo svojom názve jasne definuje, ako príliš sa tu hore uvedení autori portu vlastne narobili. Ich jedinou úlohou bolo previesť staré textúry do modernejšej podoby, pohrať sa s celkovým rozhraním a upraviť toľko opakované ovládanie. Čo sa týka grafiky, respektíve vizuálnej stránky, tak tu sa im vďaka HD rozlíšeniu nedá zase príliš čo vytknúť (ide vlastne len o klasický filter prehodený ako indiánska deka cez hromadu rozmazaného bordelu), avšak akonáhle sa pustíte čo i len hlbšie do hrania, začnú vám do očí šľahať plamene rozhorčenia. Staronový Commandos je plný technických prehreškov a ten, kto siahal na jeho chod, by si mal dať pár faciek. Reakcie na interakciu sú tak expresné, že by ich nezamestnala ani česká alebo slovenská pobočka pošty. Ak už sa vojak rozhodne vykonať váš príkaz, často to urobí s takým oneskorením, až má človek pocit, že hrá cez Google Stadia s internetom poháňaným rachitickým škrečkom.

Načasovanie je kľúčom

Uznajte sami, že vykonávať vojenskú sabotáž pomocou takýchto polien hádzaných rovno pod vaše nohy je vec jednoducho nemožná, a to si k tomu pridajte často nelogicky sa správajúcu umelú inteligenciu (na tú samozrejme nesiahal vôbec nikto) a všadeprítomné absurdity - prečo jeden vojak môže použiť rebrík a iný zase nie? Aby ste tomu rozumeli, v tomto texte sa nesnažím znevažovať originál z roku 2001, to absolútne nie, ale naopak hodnotím snahu o uctenie kultu, ktorá vo verzii pre konzolu PlayStation dopadla ako kopanec do rozkroku. Akákoľvek zaujímavá atmosféra spojená s taktickým postupom cez odhodlaných protivníkov je v tomto prípade neustále zrážaná dole a garantujem vám, že v momente, kedy by ste sa aj začali u daného portu baviť, ste do desiatich minút zase mimo a nadávate ako pohan. Commandos 2 by si zaslúžil prepracovaný remake, alebo radšej úplne nový diel, než tento interaktívny omyl, ktorý mal jeho kvality naopak pozdvihovať.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Kalypso Media

(@_@;)
39%