Munchkin Podzemí aneb jak se rozhádat s rodinou

Munchkin Podzemí aneb jak se rozhádat s rodinou - recenze
12:00, 04.10.2020

V dnešní recenzi se mrkneme na zoubek Munchkinům, což jsou tvorečkové prozkoumávající krypty, kobky, sklepy, hrobky a jiné podzemní prostory, zejména za účelem zbohatnutí. Do těch se převtělí hráči v nové hře s podtitulem Podzemí. Hra je určená dvěma až pěti hráčům od 14 let, ale pochopit se dá v pohodě mnohem dřív. Už jsem přesně zapomněl, proč jsou ty doporučené věky tak vysoké a obecně přestřelované, ale nějak to benefituje vydavatelství, takže reálně bych Munchkiny dal na nějakých 10 let. Hra je silně škodící, na jednoho vítěze. Tak navlečte kuřecí zbroj, do ruky pařátek, a jde se na to.

Klik pro zvětšení (Munchkin Podzemí aneb jak se rozhádat s rodinou - recenze)

Vejdi a uškoď

Tento nápis z určické zastávky mám u mě v paměti speciální místo jako jedna z těch vzpomínek, kterou netušíte, proč máte, nicméně nejde vymazat. Každopádně by cedule s tímto sloganem mohla viset přímo nad vchodem do podzemí, kam se vydáváte v rámci této hry. Před začátkem hry si vyberete svou postavičku, ať je to mág, bojovník nebo zloděj, šanci na výhru má každý stejnou. Pak se nastavíte všichni ke vchodu a jdete už jenom dolů.

V pravidlech to sice nenajdete, ale jediný možný směr pohybu je dolů.

Po cestě procházíte místnostmi, kde můžete nabrat penízky, lektvary nebo předměty, ale vaši soupeři, tedy všichni ostatní neaktivní hráči, získávají za každou další místnost, kterou jste se odvážili projít, žetony do společné zásoby. Jakmile svůj pohyb ukončíte, musíte místnost, ve které stojíte, vyčistit, abyste mohli shrábnout její plné odměny. A tady přichází do hry ona zmíněná škodící nátura. Jak jsem napsal, za výše získané žetony mohou ostatní neaktivní hráči vyvolávat karty z ruky a tím vám čištění místnosti znepříjemnit či až dokonce znemožnit. Na kartách se mohou nacházet potvory nebo instantní efekty. Pokud jste v místnosti s jednou nebo více nestvůrami, musíte s nimi bojovat a pouze při poražení všech (i když u toho zemřete) získáte bonusy za vyčištění.

Hra ve dvou bude pochopitelně rozdílná než v plném počtu. Protihráči se totiž mohou libovolně domlouvat, co všechno vám provedou, takže se klidně může stát, že jste-li moc napřed, několik kol po sobě nevyčistíte ani místnost, jenom abyste ty vítězné body nedostali a museli zpátky od začátku. Smrt je tady běžnou součástí hry a žetony hanby se jen pohrnou. Za úspěšná střetnutí získáváte pověst, mince, karty vybavení, nebo všechno současně. Mince slouží ke dvěma věcem - získávání úrovní a uplácení protivníků, aby vám nehodili do cesty něco brutálního. Se zvyšující se úrovní získáváte životy, kostky do soubojů nebo jejich přehození. Předměty se na konci hry počítají jako vítězné body, takže se vůbec nemusí stát, že ten, kdo jako první tu danou hranici přesáhne, zároveň zvítězí. Hrou nastavený limit je 20 bodů pověsti, po jejichž dosažení jakýmkoliv hráčem končí hra a sčítají se body za předměty, odečítají za žetony hanby a další. Další z možností je hrát, dokud třikrát nepadne boss, tedy dokud celé podzemí úplně nevyčistíte. Tím se sice hra prodlouží, nicméně nabude nového rozměru, protože už nebude stačit jen sbírat body a vybavení, ale každý bude muset i něco pro svou slávu udělat, za zabití bosse je přeci jen 8 bodů.

Ve dvou až třech je to trénink, v pěti se jede na ostro.

Souboje jsou hodně o kostkách, ale velkou pomoc máte v předmětech, vybavení a lektvarech, které vám dávají kostky navíc. Mechanismus je to rychlý, nicméně pokud nemáte štěstí na hody, nepomůže vám ani sebelepší zbraň nebo postava Supermunchkina.

Zpracování a hratelnost

Zpracování nám CMON udělali opravdu bezvadné. Figurky Munchkinů a monster, jakožto i bossů, jsou excelentní a tak obrovské, až je to srandovní. Ve hře jsou taky žetony, hezky barevné, lehce rozlišitelné, a kostky, kterých je ale žalostně málo. Herní deska je super a karty místností taky, i když bych jich rád viděl mnohem víc, aby se hra od hry pořádně lišila.

Jak jsem řekl, kostky. Těch je málinko, nechápu proč, když hráč běžně hází pěti šesti, což je celá zásoba, se neudělala ještě jedna sada zvlášť pro nepřátele, kteří jich mají +/- stejný počet, podle toho, kolik jich vyvoláte. Výsledky hodů pak porovnáváte mezi sebou, tedy kdo hodil kolik poškození versus obrany, navíc k tomu máte blesky jako spouštěče různých akcí na kartách Munchkinů nebo vybavení. No a když právě házíte třeba 6 kostek proti pěti, tak si musíte jednak pamatovat, co kdo a kolikrát hodil, a pak to vzájemně odečítat, překřikovat se a dohadovat, protože v zápalu boje nevíte, jestli jste hodili mečík nebo blesk, když chcete ještě přemýšlet, na co jste ten blesk využili a proč. Klidně mohly být dvě sady po šesti kostkách, jedna pro Munchkiny a druhá pro nepřátele, věřím, že by to vydavatele nezbankrotovalo. To a chybějící dvě zásadní věci v pravidlech jsou moje dvě největší výtky k jinak hodně zábavné a povedené hře.

Pravidla sama o sobě jsou napsaná srozumitelně, s názornými a praktickými vysvětlivkami. Hra není složitá a pochopit se dá hodně rychle, ale pokud jste ji nedávno koupili a nemáte nastudovaná pravidla, připište si k nim toto:

1) Pohybovat se dá pouze směrem dolů.

2) Na konci hráčova tahu se všechny zbylé žetony ze zásoby odstraňují.

3) Před začátkem hry si každý hráč do ruky dobere 4 škodící karty.

Možná byste na to přišli intuitivně jako my, kterým přišlo divné, že v pravidlech není zakázáno chodit nahoru, a tím se dalo neustále končit v prvním patře s obrovskými odměnami. Nebo když při hře dvou hráčů po několika kolech nemáte odkud brát žetony, protože jsou všechny v zásobě. Každopádně je to škoda, protože jinak jsou pravidla dobrá a přehledná.

Co do samotné hratelnosti a znovuhratelnosti, ty jsou omezené jenom tím, kolik psychického týrání a pomstychtivosti se do vás vejde. Jde taky o to, jaké vám napadají karty. Obecně pro všechny hry platí, že v dobrém kolektivu se budete bavit klidně celý víkend. Ale jak se někdo uráží, že mu tam nasypete do cesty orky, nebo hází kostkami po stole a nadává či vyhrožuje, okamžitě ustává i zábava a herní požitek. Hra není pro každého, je to mela, pokud si nechcete škodit nebo dělat naschvály, sáhněte po něčem jiném, a to i když jste kompetitivní. Jenom soutěživost sama tady totiž nestačí. Abyste vyhráli, musíte být opravdoví záškodníci. Hra je dynamická a odsýpá celkem rychle, protože nikdy nevíte, kdo vás zrovna předběhne, takže nechcete trávit moc času vybavováním své postavy, když jiní už mydlí bosse.

Závěrem

Munchkin se hraje sympaticky, dynamicky a díky možnému zapojení všech hráčů v každém kole se vám jen vzácně stane, že byste neměli co dělat a mohli si odskočit pro pití. Hra je trhlá, už podle seznamu monster, jejich popisků nebo různých kouzel. Hru nesmíte brát vážně, ale to jde prakticky samo, když vás po mapě pronásleduje Nos nebo vám někdo vyvolá obří nohu na hlavu. Škoda je nedostatek kostek, kvůli kterým si musíte svůj hod buď pamatovat, nebo někam psát, což je po nějaké době dost otravné. Celkové hodnocení je pozitivní, i když si dobře promyslete, jestli jste vy nebo vaši spoluhráči cílová skupina, protože ne každý nese dobře, když se proti němu spiknou ostatní, nebo celkově prohru a bodání do zad.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

85%
Dynamická škodící hra, úžasně zpracované komponenty a zajímavé mechaniky. Skvělá volba pro všechny, komu nevadí nechat se pobodat do zad od svých nejbližších.