Hadr

Hadr - recenze
Hadr - recenze
12:00, 30.09.2020

V čom spočíva význam slova "originalita", ak je reč o videohernej kultúre? Stačí vám na jej navodenie len prehnaný tlak na bizarnosť, alebo to chce aj kus doteraz nevídanej umeleckej invencie, ktorá sa stane katalyzátorom pre celosvetový úspech? Na tieto, ale aj iné otázky si za tie dlhé roky svojej snahy hodnotiť interaktívne diela snažím dať akúkoľvek relevantnú odpoveď, avšak výsledkom je vždy nakoniec len myknutie plecami. Vo finále je totižto úplne jedno, ako sa daný produkt dokáže odlíšiť od zbytku sveta, hlavná vec spočíva v tom, ako silno vás opantá svojou zábavnosťou a ako dlho u neho vydržíte sedieť. V tomto duchu sa mi nedávno dostala do rúk viac než dva roky vyvíjaná hra od Dominika Konečného, ktorej názov vám utrie poriadne hrubú vrstvu potu z čela.

Indiánska deka?

Klik pro zvětšení (Hadr - recenze)

Počas testovania minimalistickej logickej 3D arkády Hadr som si spomenul na jednu epizódu kultového anglického seriálu Black Books, kde sa spomína ideálny nástroj na magické odstránenie neporiadku, respektíve čarovná indiánska deka. Presne tento princíp prikrývania predmetov za účelom, aby prekrytý obsah zmizol z povrchu zemského, je zároveň hlavnou pointou českej produkcie Hadr a akokoľvek vám to možno znie banálne a nezaujímavo, opak je pravdou. Na ploche trinástich dizajnovo odlišných úrovní sa totižto pomocou špecifického ovládania jedného či dvoch handier snažíte nájsť ten správny predmet na zmiznutie, čím sa vám môže otvoriť cesta vpred. Po vizuálnej stránke sa rozprávame o akejsi trojrozmernej dioráme so statickou kamerou, kde je vám podsunutá reflexia našich myšlienok, či prípadne spomienok, ktoré nesú atraktívne geografické kotvy. Podľa môjho názoru si preto ako lokálny hráč znalý histórie Československa užijete Hadr oveľa viac než ktokoľvek z okolitých krajín, avšak môže ísť len o môj subjektívny pocit.

Perfektná hudba

Klik pro zvětšení (Hadr - recenze)

Minimalizmus a funkčný dizajn by bez správnej hudobnej kulisy mohol len sotva fungovať. Hadr vám v tejto oblasti môže ponúknuť mix ruchov patriacich k danej dioráme a samotnej interakcie handier s predmetmi, čo miznú. Predstavte si hrajúce rádio, ktoré vydáva špecifický druh hudby a akonáhle ho necháte zmiznúť, hudba sa vypne a premení na dovtedy tlmené ruchy okolia. Vlastne každé jedno magické zmiznutie má svoj špeciálny tón a počas riešenia hádaniek, kde sa s handrami snažíte dostať do ďalšej úrovne, si fakticky tvoríte hudbu sami. Tento aspekt mňa nesmierne oslovil, keďže ide presne o onú vyššie spomínanú originalitu, ktorá sa síce v zmysle hernej kultúry nevyskytuje v nejakej premiére, avšak v spojení so zvyškom obsahu tejto hry tu máme rozhodne niečo unikátne. Apropo, dejová linka a dôvod, prečo je handra schopná pohltiť čokoľvek v jej rozmeroch, má predsa len istú pointu, ktorej odhalenie je onou čerešničkou na záverečných titulkoch. Ak si vás tento projekt získa, môžete ju ochutnať už behom pár hodín od prvého spustenia.

Simulátor poletujúcej handry?

Klik pro zvětšení (Hadr - recenze)

Fyzika poletujúcej handričky, plachtičky, prikrývky, paplónu a neviem ešte čoho je v tomto prípade sama o sebe spracovaná na výbornú. Sotva by ste ju však dokázali doceniť bez výborného ovládania a to je tu našťastie rovnako slušne spracované, nielen do podoby klávesnice, ale aj v zmysle klasického gamepadu. Z počiatku sa vám možno bude zdať problematické nasmerovať látku plávajúcu vzduchom na konkrétne miesto, ale po pár minútach sa vám ovládacia schéma a jej odozva dostane zaručene pod kožu a vy sa tak začnete sústrediť na riešenie hlavnej pointy daného levelu. Osobne si viem predstaviť, ako sa lokálna produkcia formátu Hadr dostane neskôr v porte aj na systém Nintendo Switch a nastane ono rovnako vyššie spomenuté celosvetové "turné". Podľa môjho názoru na to táto originálna produkcia rozhodne má, keďže som sa počas jej testovania príjemne zabavil a zase raz si čiastočne odpovedal na filozofickú otázku z prvého odstavca tohto textu.

Čo všetko by ste chceli nechať zmiznúť?

Jediné, čo by som od hry toto formátu očakával vo väčšej miere, je tlak na náročnosť postupu vpred s oveľa razantnejším kaskádovým efektom. Uvedomujem si však, že na niečo také treba čas a prostriedky a ak sa autor/autori z ateliéru duchov rozhodnutú do budúcna ostať u podobnej koncepcie, čakajú nás ešte zaujímavé a nemenej kvalitné diela.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme tvůrčí skupine Ateliér Duchů

Klik pro zvětšení (Hadr - recenze)

80%