Project CARS 3

Project CARS 3 - recenze
Project CARS 3 - recenze
16:00, 24.08.2020

Po takmer troch dlhých rokoch sa fanúšikovia závodných simulátorov dočkali a Slightly Mad Studios nám prináša ďalšie pokračovanie úspešnej série Project CARS, tentokrát už s poradovým číslom 3. Okolo vývoja tohoto dielu sa zdvihla nemalá vlna debát, nakoľko koncom minulého roka odkúpili Slightly Mad Studios korporátnejší Codemasters a mnohí skalní priaznivci sa tak začali obávať ústupkov, ktoré v smerovaní pokračovania budú musieť Slightly Mad s novým vlastníkom podstúpiť. Hinty, že bude tretie pokračovanie akosi iné, nám dávali okrem gameplay videí aj samotní vývojári, ktorí titul prezentovali ako "viac zábavný" a najmä ako nástupcu známeho Need for Speed Shift z roku 2009. Všetky simulačné prvky však plánovali zachovať a tak sa poďme pozrieť, ako to vlastne vypálilo.

Klik pro zvětšení (Project CARS 3 - recenze)

Hneď v prvom závode mi scéna v kombinácii s "hravejším" UI naozaj pripomenul hejtermi tejto série omieľaný Grid, ku kópii ktorého sa v súvislosti s tretím Project CARS mnohí z nich odvolávajú. Minimalistický a konzervatívny štýl vymenili tentokrát vývojári za o čosi krikľavejší a mainstreamovejší look, ktorý v menu z času na čas pripomína až sériu mobilných hier Asphalt, či čosi podobné. Závody už teda nie sú úplne to čo bývali, nakoľko náročný race weekend na okruhu, vymeníte hneď úvode kariéry za nočnú jazdu ulicami Šanghaja, kde zabojujete o prvé body. Pochopiteľne sú teda pri tomto štýle závodenia zrušené aj napríklad pit-stopy, manažment paliva a prezúvania pneumatík, čo by podľa Slightly Mad malo hru urobiť konzistentnejšou a viac dynamickou. Ale nebojte, na okruh sa ešte dostaneme.

Ako sa píše aj v príručke recenzentom, štúdio vyvinulo veľké úsilie k zlepšeniu ovládania gamepadom od minulých dielov, čo je na jednej strane výborná správa pre príležitostných závodníkov, avšak opäť ďalší náznak odklonu od simulačného zamerania série a naopak príklonu k mainstreamovejšej cieľovke. Samozrejme si však stále môžeme zapojiť akýkoľvek volant, či v tom horšom prípade sa pokúsiť súperov zdolať pomocou klávesnice. Ovládanie je stále, ako sme z Project CARS zvyknutý, silne fyzikálne podložené a vysoko závislé od podmienok na trati (povrchu, počasia atď..), či nastavenia samotného vozidla. Každé z 200 ponúkaných aút je možné okrem kozmetických úprav aj tuningovať, vylepšovať ich výkon a meniť komponenty. Obtiažnosť samotnej hry si vytvárame mixom výberu úrovne umelej inteligencie (súperov) a mierou asistencií brzdenia, trakcie, stability, či samotného riadenia. Je tak plne v našich rukách, či sa rozhodneme pre postupnú cestu z posledných priečok až na vrchol, alebo si potrpíme na okamžité stupne víťazov.

V kariérnych závodoch plníme isté "challenges", ktoré sú nám pre daný pretek dané. Napríklad - "obehni počas závodu 5 súperov bez kontaktu" a podobne. Nestačí sa teda len umiestniť na dobrej pozícii, nakoľko sa nám vďaka počtu týchto splnených úloh odomykajú ďalšie a ďalšie eventy. Tieto úlohy sú spočiatku prirodzene jednoduché a postupom času sa sťažujú. Kariéra samozrejme okrem bežných pretekov ponúka aj závody na čas, šampionáty a ďalšie známe typy. Ďalej máme v ponuke singleplayer módov takzvaný Custom Event, ktorý všetci dobre poznáme a ide teda o možnosť vybrať si štýl preteku alebo tréningu, okruh a auto s ktorým chceme jazdiť. Jednoducho voľný mód, kde si môžeme napríklad vyskúšať auto pred jeho kúpou, alebo zajazdiť na okruhu predtým, než naň vstúpime v kariére. Úsmev na tvári vyčarí napríklad Brnenský Masarykov okruh.

Čo sa od minulého dielu nezmenilo, je jednoznačne prísny Race Director, ktorý trestá naozaj za každý, čo i len najmenší prešľap. Ak sa v móde Hot Lap, kde ide o dosiahnutie čo najlepšieho času, čo i len dotknete okraja vozovky alebo obrubníka v meste, vaše kolo je anulované a môžete to skúsiť odznova. Podobne a trochu prihlúplo je vyriešený aj trest za obiehanie mimo trate, teda takzvaný "Cutting-track". Ten vám nespôsobí penalizáciu, ale jednoducho vám dupne na brzdy a sa musíte znova rozbehnúť.

Čo sa týka multiplayeru, samozrejmosťou je tzv. Quickplay, kde vás v čo najkratšom čase spáruje s hŕstkou ďalších hráčov vašej úrovne a na náhodnej trati, s náhodným počasím a vozidlami si zmeriate sily v krátkych závodoch. Tradične tu taktiež nájdeme Custom lobbies, vďaka ktorým si môžete vytvoriť server s ľubovolnými pravidlami a podmienkami, či napojiť sa na podobný server vytvorený niekym iným. Zaujímavými sú tiež takzvané Scheduled Events, ktoré ponúkajú dlhšie a náročnejšie závody s presne daným štartom a nutnosťou zaregistrovania a kvalifikovania sa. Ďalšou "novinkou" je mód s názvom Rivals, ktorý ponúka denné, týždenné a mesačné výzvy, po ktorých splnení sa na základe dosiahnutého času, či efektívnosti plnenia úloh umiestnite v zdieľanej tabuľke.

Project CARS 3 pôsobí diametrálne odlišne od svojich mladších súrodencov. Či Slightly Mad sklamali svoju hráčsku základňu a vďaka vplyvu Codemasters spravili viac mainstreamovú a menej striktnú simuláciu je na konšpirovaní a zvážení každého osobne. Definitívne však nový diel pôsobí viac Need For Speed-ovsky (čo vývojári avizovali) alebo v závodoch možno trochu ako Forza, no každopádne je stále zábavný a ak máte radi závodné hry a nesedíte za počítačom či konzolou v kombinéze a závodnej sedačke, očakávajúc stopercentnú simuláciu World Racing League, stojí za to vyskúšať to.

70%
Pokračovanie úspešnej simulačno-závodnej série tentokrát odkladá svoju konzervatívnosť a striktnosť. Ponúka sa tak aj mainstreamovejšiemu publiku, čo môže skalným závodníkom vadiť. Na hodnotenie majú bezpochyby vplyv aj stáleprítomné aj keď nie zásadné chyby, ktoré úžasný zážitok z ciest jednoducho kazia