Röki

Röki - recenze
Röki - recenze
12:00, 20.08.2020

Röki od vývojářů Polygon Treehouse je pohodová fantasy point and click výprava jedné sestry, jejíhož bratra uzmula jakási podivná ve skandinávském folkloru zakořeněná kreatura. Několikahodinový zážitek vás zavede do krásné zimní krajiny, kde potkáte kromě zlého antagonistu i jiné mýtické tvory ze severských bájí a pohádek.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Protagonistkou je Tove, starší sestra Larse, v jejíž kůži strávíte veškerý herní čas. Od prologu, kdy se naučíte hru ovládat a zjistíte, že východisko z každé situace je jen jedno, až těsně před závěrečné titulky.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Grafické zpracování hry je kreslené, ale s jakousi extra dávkou uměleckosti, takže to nepůsobí lacině, naopak velmi propracovaně, i přes zdánlivou jednoduchost. Díky tomu hra není náročná a běží hezky plynule, takže se můžete věnovat tomu hlavnímu - příběhu. Ovládání je možné myší, klávesnicí, nebo i ovladačem, každému dle jeho chuti. V každém případě jsem si nemohl zvyknout ani na jedno, protože je to takové jakési prkenné, nedotažené a zvlášť interakce v inventáři pomalé a často omylné, zejména když používáte klávesnici nebo ovladač.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Co do příběhu, po cestě za uneseným bráškou se setkáváte s obrovským množstvím kreatur a jiných mýtických entit, které nejlépe vystihuje sám trailer. Abyste se posunuli dál, musíte řešit logické hádanky, správně kombinovat své předměty a hledat možné cesty. Tady bych ale řekl, že hrozí jedno mínus, protože se dost naběháte tam a zpátky, což hru zbytečně natahuje. Tím, že celý začátek běháte zleva doprava po lese a hledáte, co jste minuli, jenom abyste zjistili, že se bez nějaké indikace na samém začátku byla celou dobu cesta, která bych přísahal, že tam předtím nebyla... Byl to moment, kdy jsem chtěl nadobro přestat, a svou slepotou a hloupostí jsem se málem připravil o intenzivní zážitek z dalšího příběhu.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Kde zaostává záživnost, to nahrazují pěkně sepsané dialogy. Už během prologu vám sourozenci, za které jsem si myslel, že budu hrát současně, podobně jako třeba v Brothers: A Tale of Two Sons, přirostou k srdci. Jejich vztah je dobře vyjádřen pomocí dialogů a gest, Tove je po smrti matky nucená zrychleně dospět a postarat se jak o bratra, který se nedojde ani sám vyčůrat, tak o otce, jehož úpadek do propasti alkoholismu jejich dětské oči nedokáží pochopit. Atmosféra je od Larsova zmizení napínavá a přestože je prostředí úchvatné, zejména pro mne jako milovníka všeho severského, neustále jsem měl pocit neklidu, protože se každou chvíli mohlo stát něco nečekaného, tak jako Tove přišla o bratra.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Pozitivně hodnotím také využití deníku, kde jsou jednak popsané jednotlivé oblasti, což vám může dát i nápovědu, kde byste mohli hledat postup a cestu dál, zároveň tam sbíráte cetky, tretky a zajímavosti, které se líbí buď Tove, nebo je chce ukázat Larsovi, jakmile ho najde. Další pomůckou je možnost zvýraznění všeho, s čím se dá nějak mluvit, hýbat nebo jinak manipulovat. Každopádně pozor, na sněžném pozadí si nemusíte na první pohled všimnout všeho, takže se ani na toto moc nemůžete spoléhat, sic byste mohli něco minout.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

Závěrečným shrnutím je pro mě tedy hodně dobrá hra, u které mě držel zejména pocit napětí a nejistoty z toho, co čeká na dalším slajdu, tak obava o bratra, kterého jsem si už v prologu oblíbil. Výborná grafika, ale prakticky neexistující dabing, nicméně hudba ucházející, na pocitu ze hry neubrala, ale ani jej zrovna dvakrát neumocnila. Některé hádanky jsou zcela jasné, jindy se zase budete potit, každopádně se nenechte odradit lineárním a repetitivním začátkem, kdy běháte zleva doprava s tím, že máte jenom asi jednu dvě možnosti, co dělat, a není to tedy ani o logice, než že se rozhodnete zkusit spojit všechno se vším a ono z toho něco vypadne.

Klik pro zvětšení (Röki - recenze)

81%
Graficky výborná, byť poněkud repetitivní výprava do úchvatné Skandinávie, s poutavým příběhem a intenzivní atmosférou