Karak

Karak - recenze
Karak - recenze
12:00, 17.06.2022

Karak je české dielo, ktoré by sme mohli definovať ako rodinnú fantasy hru. S trochou nadhľadu by to mohol byť aj predchodca pokročilejších RPG, formátu Dungeons & Dragons a podobne. Dôvodom je skutočnosť, že tu už máte hrdinov pripravených do akcie, základný príbeh je tiež prítomný a samotný scenár sa vyvíja na základe vašich rozhodnutí.

Český Dungeons & Dragons v prístupnejšej podobe

Absencia hracej dosky vás možno prekvapí, ale verte mi, že je to vlastne viac ako pozitívne. Dieliky do seba zapadajúce na štýl známej telenovely Carcassonne znamenajú, že labyrint chodieb podzemí bude v každej hre vyzerať úplne inak a jeho konečná podoba je vlastne plne na vás. Hra obsahuje celkovo osemdesiat katakomb, po ktorých môžete svojich hrdinov previesť a aké sa delia buď na tradičné chodby alebo priamo miestnosti.

Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

Máme tu skupinku dvoch až celkovo piatich hráčov, ktorá dostane na začiatku pozvánku do akcie a ťahá, alebo si vyberá kartu hrdinu. Každý z nich má pár špecifických schopností, ktoré možno počas hry privolať a použiť tak podľa vlastnej potreby. Na podkladovú dosku umiestnite päť žetónov života. V priebehu hry budete pridávať zbrane (maximálne dva kusy), kľúče (jeden) a kúzla (využiť môžete maximálne tri). Zbrane vám zostanú, kým sa ich z vlastnej vôle nezbavíte, kúzla sú následne na jedno použitie a kľúče vlastne rovnako tak. Potrebujete ich na otvorenie truhlíc s pokladmi, na ktoré narazíte.

V jednoduchosti je krása

Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

Chodbou sa môžete pohybovať bez obmedzenia. V momente keď objavíte novú miestnosť, vytiahnete si z látkového vrecka jeden z celkového počtu 43 žetónov príšer. S objavenou príšerou musíte okamžite bojovať; porážka vás stojí jeden život a víťazstvo vám prinesie bonus uvedený na druhej strane žetónu príšery. Môžu to byť zbrane, kúzla, truhlice s pokladmi alebo prípadne kľúče. Pri samotnom boji používate predovšetkým dvojicu kociek, ktorých súčet hodnôt bude vaša útočná sila, ktorú môžete zvýšiť pomocou bonusov za zbrane, alebo jednorazové kúzla (ešte je tu možnosť siahnuť po schopnostiach vašich postáv). Sila nepriateľa je uvedená na jeho žetóne a závisí od typu príšery. Počas hry sa popritom snažíte nazbierať čo najviac pokladov, ktoré logicky predstavujú víťazné body. Hra má variabilný koniec a keď sa niekto stretne s drakom a porazí ho, hra sa okamžite skončí. Víťazom sa potom stáva ten, kto má celkov najviac pokladov.

Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

V chodbách nájdete aj portály, ktoré vám umožnia prekonať väčšie vzdialenosti, a liečivé fontány, ktoré vášho hrdinu úplne vyliečia. Každá takáto zastávka však znamená koniec vášho aktuálneho ťahu. Práve tu je krásne možné vypozorovať tú dynamiku postavenú na jednoduchosti.

Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

K základnej hre je možné zakúpiť si aj DLC s názvom Regent

Regent celkovo prináša štyri nové úlohy, dve nové miestnosti a dva typy kúziel. Ale čo je najdôležitejšie: prináša priamu interakciu medzi hráčmi. Výzvy a súboje medzi hľadačmi pokladov dodávajú hre zábavu a rozmanitosť. Ďalším prvkom rozšírenia je takzvaný modul s názvom Lord Karak. V skutočnosti je to iná postava avšak v úvode partie si ju nemôžete vybrať. V určitej fáze hry sa najslabší hráč doslova premení na lorda Karaka, alebo je ním posadnutý. Vyrovnáva sa tým moment v hre, keď niekto zaostáva za súperom. Zrazu je dotyčný silnejší a môže používať schopnosti všetkých ostatných postáv v hre, ktoré sú momentálne na ploche. Tým sa vývoj partie stáva nestabilnejším ale cez to všetko stále zábavným.

Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

Odporúčame zakúpiť Karak súčasne aj s expanziou Regent, prípadne investovať do reálnych plastových postavičiek

Karak je dobrodružná fantasy hra pre celú rodinu bez akejkoľvek zložitej prípravy alebo znalosti fantasy tém. Postupne preskúmajte katakomby, vysporiadajte sa s príšerami a pokúste sa získať čo najviac cenných pokladov. A to všetko bez zložitých pravidiel a dlhých rečí, ktoré by vás inak mohli odrádzať od hrania. Asi to nie je úplne dielo pre milovníkov náročných strategických zážitkov s nekonečnou časovou osou, ale pre všetkých ostatných je to dozaista vzrušujúce dobrodružstvo, ideálne na daždivé popoludnia a pokojné večery strávené s rodinou alebo priateľmi pri fľaške chutného moku.

Jednotlivé partie však môžu byť silne ovplyvnené tým, že každý hrá takzvane na svojom území a navzájom sa nijako výrazne neovplyvňujete. Vrcholom súboja medzi hráčmi je krádež žetónu pokladu z dosky iného hráča. To je to, čo rozšírenie Regent mení. Toto DLC totižto zavádza atraktívne mechaniky, vďaka ktorým je Karak invazívnejší, zábavnejší, menej čitateľný a preto aj oveľa hrateľnejší. Ak sa teda rozhodnete pre Karak, určite odporúčam vziať si aj rozšírenie. Hra je s ním oveľa lepšia. Takéto rozšírenia si zaslúžia dodatočnú investíciu, keďže predstavujú pointu s pridanou hodnotnou.

Koupit hru Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi Klik pro zvětšení (Karak - recenze)

89%
Karak mňa rozhodne nesklamal a verím, že u vás tomu bude rovnako tak