recenze
Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent

Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze
Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze
12:00, 09.08.2020

Karak je český počin, jenž by se dal popsat jako rodinná fantasy desková hra. S trochou nadsázky by se mohlo jednat i o předstupeň pokročilých RPG her jako třeba Dračí doupě. Zde máte hrdiny už připravené, základní příběh též a samotný scénář tvoříte až svými rozhodnutími.

Karak: česká fantasy deskovka s prvky RPG, použitelná i pro rodinné hraní.

Absence hrací desky Vás možná překvapí, ale věřte, že to je pozitivum. Dílky „krajiny“ à la Carcassonne znamenají, že bludiště sklepeních chodeb bude v každé hře vypadat jinak a jeho výsledná podoba záleží jen a jen na Vás. Základem hry je 80 dílků katakomb. Ty obsahují buď místnost nebo chodbu.

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Každý ze dvou až pěti hráčů dostane na začátku podkladovou desku a vylosuje či vybere si kartu svého hrdiny. Každý z nich má dvojici specifických schopností, jež můžete při hře vyvolávat a využívat dle potřeby.

Na podkladovou desku umístíte pět žetonů životů. V průběhu hry budete přidávat zbraně (do maximálního množství dvou), klíč (pouze jediný) a kouzla (max 3). Zbraně Vám zůstávají tak dlouho, než se jich zbavíte ze svého rozhodnutí, kouzla jsou jednorázová a klíče též. Ty potřebujete k otevření truhel s pokladem, jež budete potkávat.

Hrdina má přednastavené schopnosti a inventář pro předem určený počet předmětů. Jeho cílem je svádět souboje v temných sklepeních, získávat vybavení a poklady.

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Bádání a odvaha ovoce přináší

Skrze chodbu se můžete pohybovat bez omezení; při objevení nové místnosti si z látkového sáčku vylosujete jeden z 43 žetonů nestvůr. S objevenou nestvůrou se musíte ihned utkat, porážka Vás stojí jeden život a výhra přinese určitý bonus vyobrazený na druhé straně žetonu nestvůry. Těmi mohou být zbraně, kouzla, truhly s poklady či klíče.

Pro samotný boj použijete primárně dvojici kostek, součet jejichž hodnot bude Vaší útočnou silou, kterou můžete navýšit o bonusy zbraní či jednorázových kouzel (případně o schopnosti svých postav). Síla nepřítele je uvedená na jeho žetonu a záleží na druhu nestvůry.

V průběhu hry se snažíte posbírat co nejvíce pokladů, jež jsou vítěznými body. Hra má variabilní konec – jakmile někdo narazí na draka a porazí jej, tak hra ihned končí. Vítězí pak ten, kdo má nejvíce pokladů. Samotný poražený drak přináší 1,5 pokladu.

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

V chodbách dále můžete narazit na portály, díky nimž překonáte větší vzdálenosti, a léčivé fontány, jež Vašeho hrdinu plně vyléčí. Každé takové zastavení však znamená ukončení Vašeho aktuálního tahu.

Rozšíření Regent přináší větší porci interakce mezi hráči - souboje, napadání se... Navíc přidává modul Pána Karaku, jenž vrací do hry nejvíce zaostávajícího soupeře.

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Rozšíření: Regent

Regent přináší čtyři nové role, k tomu dvě nové místnosti a dva druhy kouzel. Co je však nejdůležitější: přináší přímou interakci mezi hráči. Napadání se a boje mezi hledači hře dodávají na zábavnosti a pestrosti.

Dalším elementem rozšíření je "modul" Pána Karaku. Je to vlastně další postava, ale na začátku si ji vybrat nemůžete. V určité fázi hry se nejslabší hráč "promění" v Pána Karaku, resp. je jím posedlý. To vyrovnává moment ve hře, kdy někdo zaostává za soupeři. Rázem je silnější a může používat schopnosti VŠECH dalších postav, jež jsou právě ve hře. To zase činí hru nevyzpytatelnější.

Karak je pěkná fantasy RPG záležitost, ale teprve s rozšířením se z ní stane plnohodnotná hra.
Poklady tajemného hradu Karaku

Karak je dobrodružnou fantasy hrou pro celou rodinu bez nároků na jakoukoli přípravu či znalosti fantasy tématiky. Postupně zkoumáte katakomby, řešíte setkání s nestvůrami a snažíte se získat co nejvíce pokladů. To vše bez složitých pravidel a sáhodlouhých proslovů uvádějících Vás do děje. Možná to není hra pro fajnšmekry, kteří tráví víkendy brouzdáním po fantastických světech, ale pro všechny ostatní se jedná o napínavé dobrodružství, jako stvořené pro deštivá odpoledne a poklidné večery strávené v kruhu rodinném nebo přátelském.

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

Partie však mohou být silně ovlivněny tím, že si každý hraje "na svém písečku" a nijak výrazně se neovlivňuje. Vrcholem souboje mezi hráči je, že jinému hráči ukradnete z plochy žeton pokladu. A právě to mění rozšíření Regent: přináší atraktivní mechaniky, díky nimž je Karak invazivnější, zábavnější, méně čitelný a více hratelný. Takže pokud se rozhodnete pro Karak, rozhodně doporučuji přibrat i rozšíření. Hra je s ním mnohem lepší. Taková rozšíření si zaslouží palec nahoru!

Koupit hru Karak a rozšíření Regent

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

Klik pro zvětšení (Prozkoumejte temná zákoutí Karaku i s rozšířením Regent - recenze)

SKVĚLÉ
84%
CZECHGAMER
V Karaku hledáte poklady ve fantasy světě. S Regentem se ze hry stává bitva o bohatství a slávu.

CGwillWin