Argonus and the Gods of Stone

Argonus and the Gods of Stone - recenze
Argonus and the Gods of Stone - recenze
12:00, 03.11.2020

8. října 2019 vyšla z dílny studia Zojoi, které dalo za vznik kultovní klasice Shadowgate, adventura zasazená na řecký ostrov v bájné době Jásona, Argonautů a titánů. V tomto single-player dobrodružství vás čeká zhruba 10-15 hodin poutavých scenérií, imersivní hudby a neuvěřitelně kvalitní dabingové práce.

Klik pro zvětšení (Argonus and the Gods of Stone - recenze)

Řecko, Řecko, nade všecko

Jste Argonus, jeden z Argonautů, povoláním historik a kartograf, který se po ztroskotání bájné lodi Argo na neznámém ostrově ocitne docela sám uprostřed neuvěřitelné spouště. Všichni vaši přátelé, kamarádi, známí, stejně jako obyvatelé ostrova, jsou zkamenělí. Zjistit proč je hlavní náplní příběhu, proto o tom v této recenzi pomlčím. Po úvodním seznámení se s ovládáním a prozkoumáním iminentního okolí zjistíte, že vás celou hrou provádí nádherný hlas americké herečky Betsy Brantleyové. A ke všemu, co stojí za zmínku, má Betsy co říct.

Grafické zpracování hry kolísá mezi přenádhernými scenériemi a výjevy jako z vysokorozpočtových filmů, až po odfláknuté animace chůze. V podstatě je to tak, že co se hýbe jindy než v rámci ukázky, to vypadá divně, na zbytku můžete oči nechat. A protože drtivou většinu času strávíte procházením krajinou, převažovaly u mě pocity kladné napříč celým dějem.

Ruku vám nikdo nepodá

Dobré na Argonus and the Gods of Stone je fakt, že se straní tradičního moderního přístupu k adventurám, které vás vedou za ruku pomocí deníků, map, záchytných bodů a checkpointů, ujišťujíc se, že se po cestě do finiše neztratíte. Tady ne, všechno si musíte objevit pěkně sami. To má pochopitelně své pro i proti. Já hru dohrál na 100% za celkem 11-12 hodin na jeden zátah, ale neumím si představit vracet se k rozehranému progresu třeba v rámci týdenního rozestupu, kdy bych v podstatě neměl žádnou indikaci toho, kde jsem předtím skončil a co je potřeba udělat.

Výborné na hře je však to, že se v podstatě nemáte jak zaseknout. Ze všech oblastí se dá libovolně vracet, takže jestli máte pocit, že jste něco minuli, není nic jednoduššího než se kus vrátit a mrknout, jestli se tak skutečně stalo. Když jsem psal o tom, že ve hře není žádný deník se záchytnými body, jako kartograf se ale snažíte zaznamenat a zakreslit mapu celého ostrova, po kterém putujete. Pokaždé, když dokončíte určitou část příběhu, otevře se vám krátké vyprávění z pohledu Argona, který popíše, co se mu tehdy přihodilo.

Důraz na výpravný styl je také v tom, že se hlavní postava nemůže nikdy ocitnout ve smrtelném nebezpečí. Nikdy vás nepotká žádná nepřekonatelná překážka či souboj, který by vás na x hodin zdržel, protože nejste schopní něco přeskočit nebo zabít.

Co mě ale opravdu nadchlo, pobavilo a čeho jsem si opravdu užíval, byl dabing. A to nejen hlasový výkon skvělé Betsy Brantleyové, ale styl, jakým byla hra napsána. Jak krásná angličtina, která složitou cestu sděluje jednoduché věci, je přesně to, kvůli čemu jsem si hru užil na sto procent.

Závěr

Argonus and the Gods of Stone je super adventura, která vyniká grafickým zpracováním prostředí a dabingem, angličtinou a příběhem, ve kterém se mísí životní existencionalistické otázky s mytologií a starou dobrou pomstou. Navštívíte bájný labyrint, pokecáte s bohy, proletíte se na pegasovi a uvidíte titána, daimóna a i Charóna. Podpora ovladače je pro tuto hru ideální, protože se můžete vyvalit na gauč, pustit to přes Steam link do televize a v podstatě si užít sobotu, během které není problém hru dokončit.

☆ TOP ☆
100%
Úžasná hra, která vás vtáhne do děje a nepustí. Skvělá práce s audiem, narativem a mytologií.