CrossCode

CrossCode - recenze
CrossCode - recenze
12:00, 27.10.2020

O akčnej RPG CrossCode z dielne nezávislého štúdia Radical Fish Games, vtipný názov, som sa prvýkrát dozvedel len začiatkom tohto roku. Pritom jej vydanie vo forme pre stolné počítače malo premiéru ešte pod patronátom dnes už zrecyklovaných kalendárov s číslovkou 2018 a reakcie verejnosti sa dodnes nesú na maximálne pozitívnej vlne. CrossCode mi jednoducho unikol medzi prstami a pritom ide koncepčne, ako aj vizuálne, o adepta na potencionálnu a poriadne horúcu lásku, keďže v sebe spája hlbokú poklonu ére platformy Super Nintendo Entertainment System, na ktorú ja osobne nedám dopustiť. Ako sa však hovorí; lepšie neskoro než vôbec a pri príležitosti nedávneho vydania portov pre súčasnú ponuku domáceho hardvéru som sa aj ja mohol konečne pozrieť kvalitám tohto diela na zúbok.

Hra v hre

Klik pro zvětšení (CrossCode - recenze)

Úvod zasvätenia do dejovej linky sa v súvislosti s projektom CrossCode niesol na trocha rozpačitej vlne. Príbeh totižto pojednáva o akomsi MMO svete plnom na oko skutočných hráčov, ku ktorým sa pridáva aj váš hlavný hrdina a spoločne tak riešite mnohé menej náročné, ale aj komplikované úlohy. V praxi to však znamená, že jedinou reálnou osobnosťou v prostredí rozľahlých máp ste len vy a váš avatar, ktorého obkolesujú stovky NPC postáv hrajúcich sa na plnohodnotné osobnosti. Musím, hneď takto v úvode, zložiť z hlavy ten pomyselný klobúk, keďže autorom sa pomocou obrovského množstva prepracovaných detailov podarilo navodiť naozaj atmosféru hodnú spodobnením s akoukoľvek MMORPG ságou a človek tak pri hlbšom skúmaní tejto hry prestáva rozoznávať, čo je účelové zavádzanie a čo naopak efekt náhody, či prípadne reality. CrossCode je aj cez túto špecifickú charakteristiku stále nádobou plnou retro pocitov, z ktorej môžete pokojne piť aj päťdesiat hodín v kuse.

Slovná zásoba Andreja Danka

Klik pro zvětšení (CrossCode - recenze)

Hlavná postava je avatar zasadený do fiktívneho sveta plného technológie, ktorého slovná zásoba sa v samotnom úvode musí zaobísť s jedným jediným slovíčkom. Čím dlhšie však v deji napredujete, o to viac slovíčok sa vám automaticky dopíše na zoznam a z prvotne vtipných rozhovorov, kde len hekáte ako zadrhnutá koza, sa razom stane oveľa vtipnejšia nálož dialógov. Akokoľvek ma úvodná tretina hry a nejasne vyložené karty osudu môjho avatara zaujali, čím hlbšie som do scenára prenikal, o to viac bolo poznať, že nejde zase o niečo extrémne premyslené a plné zvratov. Ste jednoducho súbor pixelov umiestnený do často chaotickej výpravy nie nepodobnej žánru MMO a okrem snahy vyťažiť maximum počas prechodu z bodu A do bodu B je vašou hlavnou motiváciou postupné vylepšovanie a hľadanie skrytých bonusov. Ak by sme boli v už spomínanej ére deväťdesiatych rokov, kde sa podobne ladené akčné JRPG hry nemali ako púšťať do väčšej komplexnosti, určite by som nemal voči tomu výhrady, avšak autori CrossCode mohli v tomto smere skúsiť trocha inovácie a implementácie nových herných nápadov.

Hrateľnosť nadovšetko

Klik pro zvětšení (CrossCode - recenze)

Slabší scenár, respektíve jeho druhá polovica, je nakoniec zatienený maximálne vydarenou a návyku hodnou hrateľnosťou. Počas boja musí hráč sústavne kalkulovať s prepínaním rôzne špecifikovaných útokov a je plne na ňom, či postupné odomykanie špeciálnych schopností podriadi boju z blízka alebo naopak s dostatočným odstupom. Obe varianty majú svoje pro aj proti, avšak je plne na vás, ktorej nakoniec podriadite vlastný štýl takzvaného čistenia mapy. Okrem rýdzo akčnej časti, kde sa snažíte vyhladiť všetkých, po stránke artu, roboticky ladených súperov, tu rovnako silnú zložku zastupuje riešenie hádaniek. Ich rozsah je podľa môjho názoru nastavený s veľkou snahou pokloniť sa toľko spomínanej ére, kedy vládli 16bit stroje, a preto nečakajte jednoduché prechádzanie úrovňami na štýl ostrého nožu a roztopeného masla. Obzvlášť sa však zapotíte v momente, kedy vás zamknú do arény po boku obrovského bossa a jeho likvidáciu podriadia frenetickým bojom kombinovaným s neustálym prepínaním tlačidiel od rôznych mechanizmov. Jedná sa o časti, kde sa vám doslova zatočí hlava a po hodine pokusov zdolať tú masu krvilačnej elektroniky nebudete vedieť, čo znamená ísť do ľavej strany a naopak. Každý jeden part so záverečným bossom je kapitolou samou o sebe.

Guľa na milión spôsobov

Klik pro zvětšení (CrossCode - recenze)

Vôbec najlepším partom obsahu tejto akčnej RPG je snaha autorov nenudiť opakovaným level dizajnom. Každý jeden dungeon je preto vytvorený na základe novej šachovnice, kde hráč musí prekonávať už spomínané puzzle elementy, ale rovnako tak čeliť rôzne náročným protivníkom. Ani raz sa mi nestalo, že by som sa pri prechode inak rozsiahlymi misiami zastavil a povedal si niečo v tom zmysle; že toto tu už bolo a prečo to mám robiť znova. Ba naopak, čím viac skúseností sa naviaže na vášho avatara, o to viac nových zážitkov sa spojí aj s vami osobne a to je ona poctivá hrateľnosť, ktorú som v tejto recenzii neraz spomenul. Mimochodom, ak by som mal z obsahu hry CrossCode vybrať jeden geometrický tvar, ktorý jeho strojcovia používali v rôznych obmenách najčastejšie, s prevahou by mi z toho vyšla guľa. Nej si tu užijete na milión spôsobov a opäť bez nejakej výrazne stereotypnej náplne. CrossCode preto berte ako investíciu do ukojenia svojich retro nálad a ak vám vyložene neprekáža pixelart grafika, alebo nie práve prepracovaný dej, všetko ostatné je tu spracované na výbornú. Od komplexných hádaniek cez náročné súboje až po zábavné skúmanie stále nového terénu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Radical Fish Games

Klik pro zvětšení (CrossCode - recenze)

79%