Desperados III

Desperados III - recenze
Desperados III - recenze
17:00, 12.06.2020

Za dnes už neexistujúcou nemeckou spoločnosťou Spellbound Entertainment ostalo síce niekoľko nadpriemerne cenených projektov, avšak ich najsilnejším prínosom do herného sveta bude už navždy zrod série Desperados. Táto RTT (teda taktická projekcia v reálnom čase) sa dočkala celkovo dvoch radových dielov a jednej odbočky nesúc meno ústredného hrdinu (John Cooper) a s ňou rovnako tak odkazu na kultovú filmovú produkciu západu (Helldorado). Dlhých trinásť rokov sme museli čakať na regulárnu trojku a už už sa zdalo, že značka ako taká nakoniec zanikne presne tam, kde sa zrodila, teda v Nemecku. Osud však píše bizarne nerovnú čiaru skutočností a akonáhle nechal vzniknúť obrodené THQ, teda jeho nordickú vetvu, IP Desperados sa vynorila doslova na pravé poludnie, aby nás rozstrieľala oznámením svojho veľkého návratu.

"Look, I'm a doctor, not an escalator".

Klik pro zvětšení (Desperados III - recenze)

Aj keď som mal isté obavy krátko po ohlásení vývoja trojky, hlavne na základe dosť divokého rozmachu THQ Nordic a ich polovičatej práci voči legendám tohto formátu, nakoniec som musel uznať, že licencia je v dobrých rukách. Vývoj bol totižto zverený štúdiu Mimimi Games (stále ostávame v krajine piva a párkov), ktoré svoj talent už obhájilo prostredníctvom úžasnej značky Shadow Tactics: Blades of the Shogun. S konceptom RTT majú teda bohaté skúsenosti, a to sa vo finále ukázalo aj na kvalite hry Desperados III. Esencia hardcore náročnosti (zvlášť ak nechcete vyzerať ako ošklbaná sliepka z divokého západu a siahnete minimálne po strednej obtiažnosti) sa tu od samotného úvodu krásne snúbila s bohatou históriou celej série. Znova sa tak stretávame s menom John Cooper a keďže dejová os bola zaradená pod prequel prvej časti z roku 2001, Desperados: Wanted Dead or Alive, konečne zistíme, ako sa drsný John sformoval do podoby vodcu. Nebude pochopiteľne tasiť kolty sám, keďže k ruke mu je stále verný Doc McCoy (ďalší odkaz na legendárnu sci-fi kultúru západu), lovec medveďov Hector, Femme Fatale Kate O'Hara a záhadná Isabelle.

Každý chvíľku ťahá pílku...

Máme tu päťku neohrozených desperátov, z ktorých každý jeden poskytuje unikátny spôsob boja. Vodca John dokáže na dva ťahy premeniť akéhokoľvek poloopitého kovboja na deravé sito, lovec Hector rád láka do smrtiacich nástrah, doktor McCoy preferuje uspávaciu injekciu či ostreľovanie z diaľky, zvodná Kate používa voňavé ženské zbrane a voodoo kňažka Isabelle manipuluje s mysľou väčšiny protivníkov. Spoločným menovateľom je však široká variabilita postupu riešenia daných máp. Tak, ako som hneď od úvodu, teda prvej misie a zoznamovania sa s ovládaním, musel tlieskať zachovaniu pôvodnej atmosféry prvých dielov série, som rovnako žasol nad rozlohou jednotlivých úrovní. Každý jeden level je unikát, a to teraz nemyslím len v environmentálnom zasadení (prejdete si cez všetky notoricky známe filmové western art scénky), ale hlavne v možnostiach ako dosiahnuť konceptom nastavené úlohy. Spoločným menovateľom je logicky efektivita a vzbudzovanie minimálnej pozornosti. Desperados III berte primárne ako stealth hru, a tak každý jeden z hrdinov disponuje istou formou tichého postupu, ak je to však nutné, dokáže siahnuť aj po rýdzej brutalite. Deliacou čiarou je v tomto prípade efektu zvuku a oka.

Nekonečno a jeden save

Z izometrického pohľadu kamery sa postupne plazíte pomedzi nepriateľov a každý jeden z nich dokáže promptne reagovať na zvuk či pohyb. Jednoduchá ikonografia vám naznačí, kam by bolo vhodné umiestniť pascu tak, aby ju statický alarm (takto nazývam špinavého kovboja opretého o chliev a pľuvajúceho žuvací tabak) nezaznamenal a vám vyvstal priestor na nalákanie a následné zneškodnenie jeho kolegov. Je to hra v šachy, kde si vopred naplánujete postup s tým, že máte päť odlišných figúrok a kľúčom k úspechu je znalosť súperov, terénu a časovej osi pohybu všetkých NPC v okolí. Pochopiteľne že zlyháte neraz a v každej jednej z veľkého množstva úrovní ostatne koncept hry na to neustále myslí a pomocou špeciálnej HUD ikonky vás upozorňuje na nutnosť priebežného ukladania save pozície. Hrateľnosť tu teda berte ako pokus a omyl, z čoho môže vypáliť dokonalý prechod alebo hromada neúspechov. Spoločnou podstatou je však zábava, ktorá oba tieto brehy spojuje, a to aj na základe možnosti spomalenia času. Tých päť hrdinov na pomyselnej šachovnici je totižto schopných neskutočných vecí, stačí len, aby ste im zvolili ideálny taktický postup a ak sa dá, neupozornili na seba prílišným hlukom.

Prepracované štatistiky

U zastaveného času ešte na moment ostanem a tento dôležitý aspekt prepojím s perfektným ovládaním (pri voľbe gamepadu je dokonca dovolené ovládať postavy v reálnom čase pomocou analógu). Tlieskam autorom za krásne jednoduchú schému pokynov, ktorým môžete inštruovať všetko potrebné pre vývoj taktiky a keďže som tretí Desperados testoval nielen v PC, ale aj v PlayStation 4 formáte, môžem vám s pokojným svedomím odbúrať akýkoľvek strach z konzolových verzií. Vôbec najväčším negatívom sa nateraz stáva nie vždy dobre fungujúca umelá inteligencia a zvlášť zasekávanie sa jednotlivých postáv o seba, či prekážky naokolo. Toto je vec, ktorú ešte dozaista autori budú riešiť poriadnym balíčkom opráv, ale čo sa týka technickej stránky a môjho dojmu z grafiky ako takej, nemám vôbec dôvod byť prehnane kritický. Detaily a vlastne celý prierez level dizajnom spoločne nesú punc poctivej práce a prostredie každej úrovne si žije vlastným životom. Ďalším dôležitým pilierom kvality tretej radovej časti série Desperados je krásne presná a prehľadná štatistika. Po úspešnom zvládnutí úrovne je vám vo video forme prerozprávaný postup a celá vaša taktika v nej a čo je zaujímavé, tak celý ten veľavravný fascikel údajov si môžete uložiť do zbierky a porovnávať s kamarátmi alebo vlastným opakovaním levelu.

Autentická zvuková kulisa

Je toho ešte veľa, nad čím by som sa v súvislosti s týmto návratom chcel rozplývať, ale verím, že ste už dôkladne vyčítali moje celkové nadšenie. Desperados III prichádza ako zjavenie starej a poctivej RTT schémy, ktorú nemeckí vývojári pomáhali na prelome tisícročia výrazne definovať. Interakcia postupu a možností ako zvládnuť všetky tie nástrahy naozaj veľkých a komplexných úrovní je dovedená takmer do dokonalosti a asi nikoho neprekvapí skutočnosť, že do uší vám počas hrania bude znieť profesionálny dabing a príjemné western skladby. Pre milovníkov čistokrvných taktických videohier je práve tento projekt nutnou kúpou a zároveň ho môžeme brať ako bránu pre každého nováčika, ktorý by snáď chcel vstúpiť do pre neho ešte neprebádaného prostredia. Variabilita náročnosti mu to plne umožní.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti THQ Nordic

Recenzovaná verze: PC / PlayStation 4 PRO
90%