The Complex

The Complex - recenze
The Complex - recenze
12:00, 21.08.2020

Anglická nezávislá spoločnosť Wales Interactive sa na scéne pohybuje už takmer desať rokov a za tento pomerne dlhý čas sa ich špecializácia v produkcii interaktívnej zábavy usadila v dosť špecifickom žánre FMV. Produkujú teda rýdzo filmové dramatizácie prevažne predvídateľných príbehov, kde hráč preberá úlohu takzvaného pána osudu nad dôležitými, ale často aj menej podstatnými rozhodnutiami hlavných hrdinov. Z ich rúk vzišla pred trom rokmi aj populárna kriminálka Late Shift, ktorú môžeme brať ako ideálny demonštračný model toho, čo firma Wales Interactive vlastne dokáže. Aktuálne som preto aj ja osobne s radosťou hodil znalecké očko na ich vôbec najnovšiu prácu, a to sci-fi thriller The Complex, ktorý sa objavil vo verziách pre všetky súčasné herné systémy.

Praotcom žánru FMV je český režisér Radúz Činčera, ktorý dielom Kinoautomat silne ohúril Expo 1967 v kanadskom Montreale

Klik pro zvětšení (The Complex - recenze)

Všetko to teda príhodne začalo v tunajších vodách tvorbou uznávaného umelca narodeného v Československu, aby sa to pod záštitou moderných technológií dostalo až do rúk nadšených hráčov po celom svete. Projekt The Complex sa svojou zápletkou nesnaží nijako vymaniť z akejsi škatuľky s nálepkou; televízna inscenácia. Behom necelej hodinky tu má hráč možnosť sledovať osudy deviatky postáv, teda reálnych hercov, ktorým dominuje hlavná hrdinka a sympatická slečna Amy Tenant. Originálnym menom ide o rodáčku z Kanady Michelle Mylett, ktorá sa preslávila vďaka úlohe v komediálnom a neustále aj vysielanom seriáli Letterkenny. V príbehu od scenáristky, tej mimochodom na poličke sedí jedna soška Emmy award, nás vyššie spomínaná doktorka Amy Tenant zoberie do mesta Londýn v blízkej budúcnosti. Tam pracuje ako vedúca výskumu v uznávanej spoločnosti Kensington, ktorá sa zameriava na prísne tajný vývoj nanotechnológie, údajne schopnej kompletne prevrátiť bežné medicínske postupy. Ako to už však v týchto príbehoch býva, niečo sa príšerne nepodarí a z nanotechnológie máme razom smrtiaci vírus schopný vám vytlačiť očné buľvy cez zadok.

Tú paní odniekiaľ poznám...

Milovníkov seriálovej adaptácie univerza Game of Thrones by mala potešiť aj prítomnosť herečky Kate Dickie, ktorá si v tomto prípade strihla úlohu ráznej a nekompromisnej šéfky. Nechcem tu teraz zo seba robiť nejakého odborníka na herecké výkony, každopádne po tom, ako som túto filmovú adventúru prebehol tri krát po sebe (po prvom skončení už je možné opakované pasáže jednoducho preskočiť k dôležitým rozhodnutiam), sa mi výkon jedinej známej osobnosti v tomto projekte zdal dosť nepresvedčivý a fádny. Ostatne tak ako aj výkon zbytku osadenstva, ktorým však nijako nepomohol ani podpriemerne spracovaný príbeh. Poďme však na zásadné body hrateľnosti, kde máte možnosť prepínať tú pomyselnú výhybku pred rozbehnutým vlakom osudu. Pokiaľ ste niekedy hrali aspoň jeden projekt z dielne Quantic Dream a máte povedomie o schéme vývoja deju na pozadí rýdzo filmovej adventúrky, neprinesie vám táto FMV záležitosť takmer nič. Voľba pomôcť jednému na úkor toho druhého je síce logická, avšak v prípade The Complex ide skôr o nútené zakončenie často trápnych situácií, kde chémia medzi jednotlivými postavami funguje na minimálnej báze. Je to pritom veľká škoda, že si tvorcovia nedali trocha viac záležať na komplexnosti dejovej linky a všetko podmienili troma zásadnými koncami, ktorých pointu pochopíte už pri prvom prejdení.

Nevyužitý potenciál hercov samotných

Na otázku; či môžu všetci v hre zomrieť, vrátane vás, odpovedám kladne. Bude vás to však nejako trápiť? Ani náhodou! Celé toto divadielko za dvanásť eur by nefungovalo ani ako samostatný film, nech už by bežal na akomkoľvek z poskytnutých scenárov. Aj keď je nesmierne náročné posúdiť kvalitu "hry" tohto formátu, zvlášť pred niekým, komu sa hlavná hrdina stane platonickou láskou už z úvodného obrázku, tu musím v závere recenzie siahnuť do vrecka vlastných pocitov a novú hru od anglických autorov jemne zhodiť. Viem si predstaviť situáciu, kedy by sa finálne číslo oblieklo do oveľa krajších farieb. To by sa však scenár musel oprostiť od evidentne nelogických trhlín a umožniť nám nadviazať aspoň nejaký kontakt s hlavnými postavami. Pretože presne na tomto princípe má fungovať interaktívna projekcia, v ktorej vám ako divákovi s reálnym prstom na tempe vývoja má trhať žili skutočnosť, že práve niekto zomrel.

Po technickej stránke by som tiež prijal pár opravných balíčkov, ktoré by potlačili neustále trhanie obrazu

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Wales Interactive

51%