Blood will be Spilled

Blood will be Spilled - recenze
Blood will be Spilled - recenze
12:00, 26.03.2020

Slovenské štúdio Doublequote sa pred necelým rokom pochválilo svojím debutom v podobe špagety westernu Blood will be Spilled a v tom čase určite ešte ani len netušili, že im táto ťahová RPG nakoniec zabezpečí hneď dve ocenenia na nedávnych Central & Eastern European Game Awards. Najlepší príbeh a najlepší vizuálny art, to sú prívlastky hodné uznania a aj keď našej sekcii recenzií unikla pôvodná verzia pre Steam, nakoniec sme sa hre samotnej pozreli na zúbok vďaka portu na populárny systém Switch, ktorý tak uzavrel onen československý kruh indie produkcie.

S pôrodom tohto Nintendo portu pomáhalo české štúdio Attu Games

Klik pro zvětšení (Blood will be Spilled - recenze)

Je pekné vidieť, ako si nezávislí vývojári pomáhajú, a preto za spojenie Attu Games s Doublequote Studios dávam palec hore. Táto symbióza pri spracovaní tohto portu je maximálne logická, keďže spomínaní CZ autori už mali skúsenosť s produkciou hry pre Nintendo Switch, a to vďaka minuloročnému vydaniu ich podarenej metroidvanie Feudal Alloy. Nanešťastie sa však port na Switch nateraz nedá charakterizovať ako technicky dokonalým zážitkom, keďže spomínaný hmyzí príbeh som počas testu musel doslova pretrpieť a bude to chcieť ešte niekoľko zásadných záplat, ktoré to celé dovedú do lepšej formy. A to teraz nemám na mysli len nejaké menšie chybičky krásy, ale regulárne prekážky, ktoré vám môžu pokaziť celú hrateľnosť.

Kde som to už len videl?

Nemusel som dlho pátrať v pamäti, než som si spomenul na sériu SteamWorld Heist, ktorá slovenským autorom pravdepodobne poslúžila ako príjemná predloha. Stačilo len vymeniť vesmírne lode plné robotov za chrobákov zasadených do obdobia kovbojov a razom tu máme niečo, po stránke atmosféry, úplne nové. Blood will Spilled si preto nezaslúži hodiť do dechtu a vyváľať v perí len preto, že si berie celé to 2D čaro od slávnejšej konkurencie. Ostatne, ak niečo funguje a baví, prečo sa zaoberať nepodstatným pozadím? A že taktická vložka sa u tejto slovenskej hry dá charakterizovať ako slušne spracovanou ťahovou schémou, je evidentný fakt. Ten podtrháva aj jemná RPG schéma, kde si hlavný hrdina (komár) môže po úspešnom boji pridať hviezdičku k novým schopnostiam. Nejde však o nič hlboké, čo by zásadne menilo náročnosť jednotlivých kapitol.

Slováci si na dabing prizvali hviezdne obsadenie

Na moje prekvapenie sa zo zadnej strany konzole Switch nieslo až pätnásť plne profesionálnych hlasov, ktorým suverénne dominuje hlavný hrdina Jack. Jemu totižto prepožičal hlas sám Elias Toufexis (poznáte ho ako Adama Jensena zo série DeusEx) a odviedol perfektnú prácu. Sledovať ako sa medzi sebou rozpráva rôzne veľký hmyz oblečený do dobových kostýmov z divokého západu, je zábava sama o sebe, ale keď tieto postavy začnú viesť filozofické debaty o prekliatí bytia svojej duše, to všetko s reálnym hlasom, to už je iná káva. Osobne si preto myslím, že moje sympatie voči tejto hre sa z väčšej časti opierajú práve o zvuk, a to mám teraz na mysli aj autentické skladby bežiace na pozadí, ktoré celý ten western len podtrhávajú. Druhým pilierom finálneho hodnotenia je z môjho pohľadu tak isto aj krásny komiks art, ktorý by síce po stránke animácií zaslúžil možno väčšiu opateru, ale ako séria pohybujúcich sa pohľadníc to celé funguje náramne.

Jack sa vybral cestou pomsty a je na vás, ako ju bude servírovať

Ďalším spestrením, voči mnou spomínanej a predpokladanej inšpirácii, je akýsi morálny rozmer. Hlavný hrdina vykročil cestou pomsty a na nej sa môže práve prostredníctvom vás rozhodnúť, či dôležité postavy v príbehu nechá žiť alebo im vpáli guľku do hlavy. Blood will be Spilled je teda vo finále zaujímavá indie taktická 2D hra s presahom do rôznych spestrení, kde sa boj predvádza pomocou ťahov s efektom dosahu. Hráč má možnosť využívať krytie, ako aj rôzny arzenál s odlišnou silou a v niekoľkých kapitolách príde dokonca aj na priamu interakciu s ďalšími hrdinami mimo Jacka. Trocha nadbytočnými sa z môjho pohľadu javia sekvencie, kde je hráč v časovom prese a musí sa v rýchlosti presunúť z bodu A do bodu B. V kombinácii s nie práve dokonalou technickou stránkou portu (neviem, ako je na tom originálna Steam verzia) to vytvára len ďalšie zbytočné úmrtia.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Doublequote Studio

60%
Chce to ešte vyladiť technickú stránku portu, ale pre milovníkov ťahových 2D projekcií s netradičným humorom v pozadí je táto hra vhodným produktom