2x Scythe rozšíření: Invaze z dálek a Titáni nebes (recenze)

12:00, 28.03.2020

Po nějakém čase se vracíme k jedné z vlajkových lodí firmy Albi posledních let, ekonomicko-válečné strategii Scythe. Tentokrát se podíváme na další dvojici rozšíření, které vyšly jako první (Invaze z dálek) a druhé (Titáni nebes), ale kvůli dočasnému vyprodání se k nám dostali až v rámci dotisku. Chronologicky až po nich přišla rozšíření Vzestup Fenrise a Nová setkání.

Každé rozšíření přichází v kompaktní a pomenší krabičce, které jsou však překvapivě nabité svým obsahem. Takže pokud už Vám základní hra nestačí, neváhejte sáhnout alespoň po jednom z nich. Určitě nebudete litovat.

Klik pro zvětšení (2x Scythe rozšíření: Invaze z dálek a Titáni nebes (recenze))

Invaze z dálek

Jak uvádí příběh, haštěření národů východní Evropy přilákaly další hráče, kteří by rádi získali Továrnu a její tajemství. Primárně zde tedy najdete dvě nové frakce: Togawu a Albion. Togawa přichází Japonska a Albion, jak již název naznačuje, zase z Británie. V balení tedy najdete všechny dřevěné i plastové komponenty pro tyto dvě mocnosti. Samozřejmě nechybí ani jejich desky frakcí. A jelikož hra nově přináší možnost hrát až v sedmi hráčích (oproti maximu pěti hráčů základní sady), tak najdete i dvě nové hráčské desky, které jsou opět odlišné od těch původních.

Jak Japonsko, tak Anglie mají své vlastní schopnosti, dovednosti postav a mechů, své cíle a motivaci, která se liší od domorodých frakcí. Obě tyto frakce mají svou základnu už na herní desce ze základní sady, v rámci příběhu a složitosti, resp. odlišnosti frakcí však přicházejí až samostatně a se zpožděním. To, na jednu stranu, může zamrzet, protože to vypadá trochu jako kalkul, ale zase to dává smysl. Bude tedy jen na Vás, jestli utěšíte svou zvědavost, nebo Vám pětice základních frakcí stačí.

Invaze z dálek: do mocenských bojů se zapojí i Albion (Anglie) a Togawa (Japonsko). Každý má jiné cíle i dovednosti a značně odlišnou motivaci.

Když se podíváte na plochu, jsou noví příchozí jedinými národy, kteří nejsou na poloostrovech, jejich cestu k Továrně uprostřed tedy nekřižují řeky. Ač to může vypadat jako výhoda, chybí jim v dovednostech mechů Rychlost. To je handicap, který počáteční výhodu vyrovnává. A jak jsme zjistili, jejich cíle a motivace se také liší. Obě frakce jsou více agresivní a využívají nové žetony (vlajky vs. Pasti). Zatímco Albion jedná v zájmu vlastní bezpečnosti, tak Togawa jde primárně po Továrně – jejím získání nebo zničení. S těmito filozofiemi se budete muset sžít, pokud budete chtít hrát (a vyhrát) v jejich barvách.

Krom toho přinášejí ještě další úpravy základní hry: při zapojení šestého a sedmého hráče by některé původní schopnosti a dovednosti byly příliš výhodné nebo zcela nepoužitelné, takže jsou některé upravené či nahrazené. K tomu slouží přikládací a překrývací žetony. Zároveň se, zcela logicky, s vyšším počtem hráčů mění i herní doba, která je výrobcem udávána na cca. 25 minut na frakci. V reálu samozřejmě záleží na rychlosti rozhodování, čas se však prodlouží zcela určitě.

Pokud máte rádi živelnější herní zážitek, můžete si Scythe zahrát nově i v šesti či sedmi hráčích. Nebo k sobě přizvat jednoho či více Automa hráčů.

V neposlední řadě najdete i drobné úpravy pro sólo variantu hry jménem Automa. Dvě kartičky s vysvětlením nových akcí spojených s Togawou a Albionem a deklarované čtyři nové kartičky Automy, které mají nahradit stejně číslované z původní sady. Ty však v české verzi nenajdete, protože už byly vloženy do základní verze. Upravují některé tahy a jejich vyhodnocování v případě, že Automa hraje za nebo proti těmto novým národům.

Malou vadou na kráse je absence zápisových archů Síně slávy v tomto rozšíření. To je vybalancováno alespoň tím, že tyto chybějící varianty najdete na listu v Titánech nebes.

Titáni nebes

Zatímco Invaze z dálek rozšiřuje hru co se počtu hráčů a strategií týče, tak Titáni nebes rozšiřují komponenty a variabilitu hry. Základem rozšíření je Modul vzducholodí - sedm figurek vzducholodí spolu s plastovými podstavci. Vzducholoď získává nejen základních pět národů, ale i Togawa a Albion (pozdější rozšíření Vzestup Fenrise přináší vlastní létající stroje pro nové frakce). Vzducholoď přináší nový element do hry, pluje nad krajinou, kterou nemůže ovládat, ale má své vlastní funkce a možnosti – přináší převahu pro boj, možnost přenosu dělníků či surovin, apod.

Jaké přesně jsou schopnosti vzducholodí, bude záležet na losu pro každou hru. K dispozici je osm mírových a osm válečných dílků, z nichž vyberete po jednom od každého, jehož pravidla budou platit pro všechny. Existuje i pokročilá varianta, v níž si každý hráč vybere vlastní kombinaci, ta je však velice náročná na sledování toho, kdo vlastně může co využívat.

Vzducholodě přináší nový element, v kombinaci s různými schopnostmi vzducholodí můžou být partie jednou bojovnější, příště naopak více ekonomicky zaměřené.

Válečné schopnosti mohou přinést buď nějaké bonusy v případě boje na dílku krajiny, nad nímž se nachází vzducholoď, nebo můžete vybírat mýtné za průchod. Jeden z nich, Blitzkrieg, dovoluje dokonce bojový konflikt mezi vzducholoďmi (v ostatních případech se může na jednom dílku potkat i více vzducholodí bez toho, že by to znamenalo boj).

Další element je Modul konce hry: existuje zde osm možných karet, které popisují podmínky a pravidla pro ukončení hry. Díky tomu se již nehraje vždy do doby, než některý z hráčů umístí svou šestou hvězdu. Mezi možnostmi jsou například: Soudný den – hra na přesně dvacet kol, po nichž přijde vyhodnocení; Možné mise – dvě náhodně vylosované karty úkolů budou dostupné všem, jejich splněním můžete umístit své hvězdy i na tyto dvě karty (a stále můžete plnit jeden ze dvou úkolů, které jsou Vám rozdány na počátku); Výbuch továrny (továrna na konci hry exploduje a zničí vše ve svém okolí); Déjà vu (po odstranění všech žetonů setkání je rozdejte znovu na jejich místa; hra končí, jakmile jsou znovu všechny odstraněny). Každá z těchto variant vyžaduje trochu jiný přístup ke hře a tím pádem musíte improvizovat a upravovat svou strategii.

Alternativní ukončení hry přináší osm odlišných scénářů, které můžete prožít. Každý pracuje s jiným elementem hry při vyhodnocování konce partie.

Specialitou jsou potom nové karty Automy pro každý válečný dílek. Ty upravují schopnosti vzducholodí pro použití ve hře s fiktivním soupeřem. Stejně tak existují i Automa karty, jež upravují podmínky jednotlivých alternativních zakončení hry tak, aby byly hratelné proti automatickému soupeři. Na některých je i případné varování, pokud by takový scénář byl jednodušší či složitější proti Automě.

Které vybrat?

Asi první otázka je, co od rozšíření očekáváte? Pokud byste rádi hráli i ve větším množství lidí, tak Invaze z dálek bude mít přednost. Pokud byste raději vyzkoušeli alternativní pojetí hry, tak Titáni nebes budou správnou volbou. Nutno říct, že ani s jednou z nich nešlápnete vyloženě vedle. Invazi z dálek si užijete i v případě dvou či tří hráčů, protože nové frakce jsou značně odlišné od těch původních. A Titány nebes si můžete zahrát i bez alternativních ukončení – samotný Modul vzducholodí je dostatečným rozšířením sám o sobě.

S žádným z rozšíření pro Scythe nešlápnete vedle. Pokud jste fanoušek této propracované hry, tak pravděpodobně skončíte se všemi čtyřmi. Dříve, či později.

Pokud se jedná o první rozšíření, které chcete pořídit, půjdete asi pravděpodobně chronologicky: Invaze z dálek, Titáni nebes, Vzestup Fenrise a Nová setkání. Okouzlila-li Vás hra Scythe tak jako třeba mě, tak se stejně s velkou pravděpodobností nezastavíte na jediném rozšíření, ale časem přibudou i další. A jelikož se v podstatě všechny nové moduly ze všech rozšíření dají libovolně kombinovat, vznikne Vám tím široké spektrum možností hry, díky němuž zůstane Scythe na Vašem stole na velice dlouhou dobu.

V neposlední řadě je třeba zmínit i hru Automa: jedná se primárně o (polo-oficiální) možnost zahrát si hru i v případě, že jste sami doma. Ale zároveň můžete fiktivního soupeře (případně i jejich větší počet, až do celkového počtu pěti, resp. sedmi hráčů) zapojit i do partií, kdy se Vás sejde u stolu více. I to nemalým způsobem ozvláštní Vaše partie, protože se Automa vždy bude chovat a rozhodovat trochu jinak, než lidský protivník. To jsou všechno parametry, které hrozí tím, že si hru Scythe zamilujete na dlouhé měsíce a na ostatní kousky ve Vaší sbírce bude po tu dobu sedat prach.

Koupit rozšíření Invaze z dálek pro hru Scythe

Koupit rozšíření Titáni nebes pro hru Scythe

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi