Overpass

Overpass - recenze
Overpass - recenze
12:00, 09.03.2020

V dnešní recenzi se podíváme na poněkud odlišnou závodní hru, která opouští zajeté koleje klasických tratí. V titulu Overpass se totiž vydáme do terénu, a to ne jen tak ledajakého. Hru nám v těchto dnech servírují autoři ze švédského vývojářského týmu Zordix, a jestli jste fanoušky nepříliš masového stylu závodění, určitě nepřestávejte číst. Na následujících řádcích se totiž dozvíte, zdali je tento kousek tím ideálním pro vás nebo naopak bude lépe zůstat u osvědčených a vámi oblíbených značek.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Bahno, šutry, toť váš svět

Jak již první odstavec naznačil, tentokráte se budete muset skutečně připravit na ne zcela typickou automobilovou záležitost, nýbrž na terénní akci, ve které se k hlavnímu slovu namísto supersportů dostávají buginy a čtyřkolky. Jedná se totiž o off-roadový počin toho nejryzejšího kalibru a je tak nasnadě upozornit na skutečnost, že bez perfektních znalostí jednotlivých vlastností vašich vozidel si ve hře příliš neškrtnete. Fyzika je tím hlavním herním tahounem a čím dříve správně pochopíte její fungování, tím lépe pro vás. Ihned po spuštění na vás vybafne poměrně strohá, leč příjemně funkční hlavní nabídka, která nezahrnuje žádné „zbytečnosti“. Kromě klasického nastavení je zde ještě k dispozici spuštění kariéry, rychlého závodu a hry více hráčů.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Časovky kam se podíváš

Všechny herní režimy mají jednoho společného jmenovatele, kterým je v tomto případě čas, vás největší soupeř. Nečekejte tak tedy žádné přímé zápolení s mnoha dalšími auty na terénních tratích. O vašem výsledku vždy rozhodne až vteřina, ve které protnete cílovou pásku. Kromě singleplayerových režimů toto platí i pro multiplayer, ve kterém sice ostatní závodníky vidíte v podobě duchů, nicméně jelikož se ve hře ke slovu dostávají i četné penalizace, žádný závod nelze předem posoudit pouze podle pořadí na trati. Jako první pravděpodobně hráči zamíří do režimu kariéry, která, jak je obvyklé, začíná nějakým tím základním tutoriálem, v rámci kterého si osvojíte jednotlivé ovládací prvky a seznámíte se se vším, nač poté můžete narazit v reálných závodech. Těšit se tak můžete na řadu rozličných překážek, přejezdů kamenitých pasáží či stoupání pod úhly, za které by se nemusela stydět nejedna sjezdovka. Váš instruktor vás postupně provede mnoha taji off-roadového závodění, upozorní na co si dávat pozor, jak zvládat přejezdy pokud možno bez ztráty kytičky, jak ideálně volit typ náhonu či kdy a jak použít zámek diferenciálu.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Pěkně od začátku

Jakmile veškeré tyto aktivity podstoupíte, jste připraveni vyjet na trať a pokusit se vybudovat od píky kariéru terénního jezdce. Ta je značně rozvětvena, takže po každém odjetém závodu si můžete zvolit, další postup dle vašich osobních preferencí. Díky vašim úspěchům si odemykáte nové díly, případně rovnou celá vozidla, což je model, který dokáže udržet vaši motivaci během delšího hraní. V neposlední řadě si závody lze také slušně přivydělat, přičemž vyhrané peníze lze pochopitelně opět vrazit do vylepšení vašich plechových miláčků, případně oprav těch stávajících a zkrátka nepřijde ani váš jezdec, kterému lze pořídit nějaké to nové vybavení. V rámci úspěchů se lze dočkat i nějaké sponzorské nabídky, což také není k zahození. Režim kariéry je zkrátka vcelku klasický a nepřináší žádné inovativní prvky, které bychom nikde nezaznamenali. I přesto se domnívám, že především zde utopíte mnohem více času než v ostatních, zmíněných výše.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Rychlovka nechybí

Co se týče rychlého závodu, tak zde si klasicky můžete navolit trať buď ze standardních závodních nebo i otevřenou jízdu a pilovat své závodnické dovednosti. Hra více hráčů poté funguje na základě lobby, ve které hostitel nastaví všechny důležité parametry a tratě, na kterých se pojede a můžete vyrazit na trať. V době psaní recenze se mi párkrát podařilo bez problému připojit, nicméně jde vidět, že prozatím Overpass nehraje příliš mnoho lidí, takže jsem v rámci herní seance většinou pokaždé narazil na stejné soupeře. Nechybí logicky možnost ani založit si vlastní místnost a nazvat do ní podobně naladěné přátele z vašeho seznamu.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Tlumiče nachystat!

Jak již bylo zmíněno, bez zmáknutí fyziky pravděpodobně moc úspěchů neposbíráte. Kromě výše zmíněných překážek budete muset se stejnou opatrností muset přistupovat i k povrchu, na kterém se zrovna nacházíte, případně i k vozidlu, se kterým jedete. Buginy se totiž skutečně chovají jinak než menší čtyřkolky, u kterých je také nutné dbát i na správné přenášení váhy, díky čemuž jste posléze schopni překonávat i zprvu zdánlivě nezvládnutelné úseky. Pravdou je, že ač je tutoriál na počátku kariéry skutečně poměrně rozsáhlý, určitě vás nenaučí připravit se na vše, takže na spoustu věcí přijdete až v praxi. A věřte, že někdy to bude pořádně bolet, především však pouze vaše vozidlo, případně závodníka. Jelikož se nejedná o žádné tanky, tak vězte, že i sebemenší nájezd pod špatným úhlem vás může v ideálním případě stát nějaké to lehčí poškození jednotlivých komponentů. V horším však pravděpodobně to, že vás kámen či překážka rovnou převrátí „na boudu“. A věřte mi, restartovat se na trať budete minimálně zpočátku skutečně často. Kromě těchto situací můžete také nechtěně nasbírat porci penalizačních vteřin buď za úmyslné vynechání překážky nebo její nezvládnutí předepsaným způsobem. V neposlední řadě je zde také trestáno vyjetí z vytyčené tratě, takže občas se jedná skutečně o centimetry, do kterých se musíte se svojí károu vtěsnat bez přetnutí vytyčujícího fáborku. Nebudu zastírat, že jsem se během hraní několikrát přistihl poměrně dost frustrován z některých vyhodnocení, kterými mě hra častovala, stejně tak jako z častého zasekávání se při jízdě po skalách a přes kameny. Kromě gamepadu jsem vyzkoušel jízdu i na volantu nicméně v určitých situacích jsem si zkrátka nebyl jist, že by se auto chovalo, tak jako ve hře.

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Neurazí, ale mohlo to být lepší

Co se týče audiovizuálního zpracování, tak v tomto ohledu bych vyzvedl grafiku a efekty s ní spojené. Kupříkladu pohled na bláto nabalující se na vaše kola stojí skutečně za to. Podobně na tom jsou i samotné tratě a překážky, nicméně se mi poměrně často stávalo, že se hra začala ve fázích rychlejších přejezdů poměrně solidně cukat. Na to by si měli autoři zcela jistě ještě posvítit. Zvuková stránka nikterak nevybočuje ze zajetých standardů, motory vrčí vesměs podobně a během závodů zní doprovodná hudba v podobě rockového nářezu. Zkrátka klasika. Na závěr by se tedy dalo říci, že se nejedná vyloženě o špatnou hru, nicméně u svého dalšího titulu by se autoři měli zaměřit zcela určitě na rozšíření herních možností, jelikož režim kariéry vás sice u hry udrží, nicméně po několika odjetých závodech se může začít pomalu vkrádat do hraní stereotyp. A ač je zpracování fyziky na poměrně vysoké úrovni, určité doladění a vychytání by taktéž nebylo na škodu. Nicméně, jestli zrovna nemáte v čem jezdit a pořádná porce bahna vám není cizí, určitě hru vyzkoušejte. Je to zkrátka zase něco jiného než okruhy...

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (Overpass - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro