Robinson: Záhada Ztraceného města

Robinson: Záhada Ztraceného města - recenze
14:00, 15.03.2020

Loni jsme se už od květnového oznámení na Albi game day těšili na rozšíření k výborné tematické hře o přežití Robinson Crusoe: Dobrodružství na prokletém ostrově. Pod titulem Záhada ztraceného města se nachází opět kooperativní kampaň pro 1-4 hráče, která ale všechno ze základní hry posouvá ještě o stupínek výš. Na krabici se dočteme, že je hra doporučena od 14 let a na jednu partii bychom si měli vyhradit kolem hodiny a půl.

Co nového na pustém ostrově?

Budu předpokládat, že s původní hrou jste seznámeni, takže tady nebudu dlouze rozebírat její pravidla či podrobné mechanismy. I v rámci rozšíření se jedná o kooperativní záležitost, kde se svou postavou provádíte různé činnosti za účelem splnění jednotlivých misí. Postavy ze základní hry však nevyužijete, k dispozici máte spoustu postav nových. Všechny charaktery mohou být využity buď hráči (můžete vybírat náhodně, ale lepší je trocha roleplaye a vzít si svou vysněnou profesi), nebo jsou součástí expedice jako nehráčské postavy. Každá nehráčská postava má jednu nějakou schopnost, kterou můžete během své kampaně kdykoli využít, a to opakovaně, pouze za cenu jedné příčetnosti. To je nová životní síla, představující jakousi psychickou odolnost členů výpravy, a pokud se její hodnota dostane na neúnosnou mez, vaše postava zešílí.

Klik pro zvětšení (Robinson: Záhada Ztraceného města - recenze)

Další novinkou jsou kultisté, kteří se přidávají do balíčku lovu a na jejichž poražení potřebujete mystické zbraně. Jejich zabitím nezískáváte jídlo ani kůže, ale suroviny, například kámen. Nová metoda lovu, na který můžete nově poslat tři postavy, čímž si líznete vrchní dvě karty z balíčku lovu a vyberete jednu, je výborný přídavek a okamžitě jsem ji implementoval i do všech verzí základní hry.

Při hře dvou a tří hráčů máte k dispozici ještě průvodce, který vás může buď doprovázet a zaručovat úspěch vašich akcí, nebo funguje jako samostatná jednotka - něco jako Pátek v sólo variantě základní hry. Pro zjednodušení můžete využít i pejska, ten ale sám běhat nesmí, navíc vám pomůže jen při průzkumu nebo lovu. Další novinky jsou karty stavů a šílenství - když vaše postava zešílí, je sice odstraněna za hry, ale předem určený balíček karet se zamíchá do balíčku dobrodružství a je možné, že svého starého známého ještě někdy potkáte.

Základní hra Robinson Crusoe položila silné základy, na kterých Záhada Ztraceného města vystavěla epickou kampaň pro příležitostné i hardcore hráče
Bouchni šampáňo, jdeme hrát kampáňo

Záhada Ztraceného města se hraje jako souvislá kampaň, během které vždy začínáte prvním scénářem a postupujete dál tak, jak vám příběh udává. Během scénářů totiž získáváte důležité předměty a vybavení, které byste v dalších fázích, pokud byste jimi chtěli začít, neměli a tím byste automaticky prohráli - v jednom scénáři musíte vyrábět pochodně, které v následujícím spotřebováváte jako "platidlo" za akce na určitých dílcích ostrova. Kdybyste je vyrobené neměli, nemohli byste se ani posunout na mapě, natož tak ve scénáři zvítězit. Kampaň je celá vedená v jednom sešitě, na rozdíl od jednotlivých scénářů, které jsou stejně jako v základu na samostatných listech. Každý čtenář (což by měl být každý člověk obecně) ocení také, že autoři nešetřili psaným slovem a každý scénář obohatili o rozsáhlý slovní doprovod. Sepsané je to hezky a dobře se to čte.

Kampaň sestává z pěti po sobě jdoucích scénářů, ve kterých hledáte ztraceného plukovníka Fawcetta. Každým scénářem se dovídáte něco nového o cestě, kterou musel projít, a někdy je dost náročné sledovat jeho stopy a rozluštit jeho vodítka. Z příběhu nebudu prozrazovat žádné klíčové události, ten si budete muset užít sami. Z realistického hlediska musím říct, že se jedná o poutavou záležitost, kterou si dovedu představit klidně i na filmovém plátně. Nejsou zde žádné za vlasy přitažené skoky v ději a u nás se určitě toto dobrodružství ještě mnohokrát zopakuje.

Ale něco snad špatně je, ne?

Na každé hře, i těch devadesát-stovkových, se najde něco, co by chtělo/potřebovalo zlepšit, někdy snad i dokonce to, co nechápeme, jak na jinak tak dokonalé hře mohli autoři přehlédnout. V rámci rozšíření Záhada ztraceného města bych vytkl jednak nesourodost zadních stran karet záhad - nevím, jestli to byl záměr, aby se nemíchaly balíčky, ale jestli ne, je to jak pěst na oko. Nálepky na kostky se taky daly vyřešit asi jinak - třeba sadou tří nových kostek (změnily se jenom kostky zranění)? Sešit s kampaní je dobrý nápad, ale je malý a hůř se v něm čte. Tím, že je ve hře tolik komponent navíc, budete si muset dávat velký pozor, kde co máte, aby se vám to nepomíchalo. Jenom třídit všechny karty by zabralo dost času. Ale všechno jsou to drobnosti v porovnání s tím, co všechno je na té hře super.

Kdo na nějaké hře nenašel chybu, nehledal pořádně. I stovkové bomby mají co zlepšovat

Ztracený závěr

Rozšíření Záhada Ztraceného města je dobré. Výborné. Bere v potaz všechno, co jsme se naučili v základní verzi a staví na tom, co známe. Navíc k tomu přidává dost nových prvků, aby to byla skvělá samostatná hra. Nádech tajemna a mystiky, okultní tématika do tohoto žánru perfektně zapadá a vytváří chytlavou hru, která se vám jen tak neohraje. Hororový režim vyhání otáčky na další úroveň a i když se tedy fyzicky vyloženě nebojíte, zážitek je to intenzivní. Věkové doporučení 14 let bude pravděpodobně zejména kvůli tomu, že hra se točí kolem okultismu a morbidních výjevů (plovoucí mrtvá těla spletená jako vor a podobně), proto zvažte, jestli tomu chcete vystavit někoho mladšího. Hratelně to složité není, stejně jako základ zvládne klidně desetileté dítě, tak pokud budete filtrovat morbidnosti, aby vám pak v noci v klidu usnulo, nevidím důvod proč věkovou hranici poslouchat. Hlavním tahounem je kampaň, ale samostatné scénáře obsažené v balení taky nejsou vůbec k zahození a pro náročnější hráče dokonce přitažlivější, protože kdo by si nechtěl zahrát na lovce lidí?

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

98%
Vynikající rozšíření s bohatým a poutavým příběhem, spoustou novinek a napínavým hororovým módem i pro náročné hráče.