Rivalové – slavná Formule 1 až na Váš stůl – recenze

12:00, 23.02.2020

Když se rozhodnete prožít adrenalin ze závodů jako Formule 1, máte doma vlastně jenom dvě možnosti. Buď postavíte autodráhu a vrhnete se do víru rychlosti a hluku motorů, nebo si zahrajete deskovkovou verzi s názvem Rivalové. Obě varianty jsou zábavné a vhodné pro celou rodinu. Na druhou z nich se dnes podíváme blíže.

Klik pro zvětšení (Rivalové – slavná Formule 1 až na Váš stůl – recenze)

Než nastartujete

Rivalové je verze původní hry s názvem Top Race, jež vyšla už v sedmdesátých letech. Původní koncept vymyslel Wolfgang Kramer, tuto novější verzi dopracovali Rob Daviau a Justin Jacobson. Hra v minulosti vyšla v mnoha variantách, tato nejnovější je spojená se stejnojmenným filmem o Niki Laudovi, ale už předchozí verze stály na závodech slavné Formule 1, na jejíž licenci byla založena.

Rivalové je verze původní hry Top Race ze sedmdesátých let. V minulosti vyšla v mnoha variantách, ta nejnovější je spojená se stejnojmenným filmem o Niki Laudovi.

V balení najdete šestici plastových autíček formule v různých barvách. K tomu zápisový arch, oboustranná herní plocha s dvojicí natištěným tratí, destičky pilotů v barvách totožných s formulemi a balíček hracích karet. Součástí tohoto balíčku je šestice speciálních schopností pilotů a šestice divokých karet „turbo“ rychlosti (jedna od každé barvy); zbytek jsou hrací karty sloužící k pohybu aut v různých kombinacích barev a hodnot.

3, 2, 1, start

Ve hře na sebe berete role šéfů jednotlivých stájí či týmů. Výsledek samotného závodu je důležitý, ale hodnocení je o něco složitější a půjde o hospodaření s financemi (milióny) svého týmu. Vyhrává totiž ten, kdo ze závodu vytěží nejvíce. Konečné skóre ovlivní náklady na vozy a piloty, výsledek závodu i uzavřené sázky na konečné pořadí. Tím se otevírá více možností strategie pro každého hráče.

Berete na sebe role šéfů stájí. Výsledek tvoří hospodaření s financemi, závod samotný je důležitý, ale není vším.

Před samotným závodem si každý z hráčů vybere svůj vůz a pilota. To se ovšem odehraje formou aukce: hráči budou nabízet jednotky miliónů za náhodně tažené kombinace barvy vozu a schopnosti pilota. Náklady na získané formule si zapíší do archu. Jediným pravidlem je, že každý hráč musí mít alespoň jeden vůz a jednoho pilota. Při hře dvou hráčů se tedy může stát, že každý získá tři, avšak může nastat i stav 5:1. Majitel pěti vozů investoval více peněz, ale zároveň má větší pravděpodobnost vítězství i zisku. V případě vlastnictví více vozů si hráč vybere a ponechá pouze jednu ze získaných karet schopností pilotů a tu bude uplatňovat pro všechny své jezdce.

Řev motorů a šustění karet

Formule jsou náhodně postaveny na start a ta na začínající pozici určí prvního hráče. Ti postupně ve svých tazích vykládají karty, jež svými barevnými pruhy a hodnotami určují, které vozy se pohnou a o kolik polí. Ten, kdo kartu zahrál, hýbe se všemi vozy, jež jsou na ní zobrazeny. Tím může vozy soupeřů zablokovat či zavést do slepých uliček právě tak, aby ze svého tahu vytěžil pro svou stáj maximum.

V aukci si nakoupíte vozy a schopnosti, v následném závodě jde o umístění a sázky na vítěze. To vše se promítne do konečného bodového zúčtování.

Provedení tratí nabízí možnosti, jak vozy soupeřů zpomalit, zablokovat v zatáčkách nebo vymanévrovat vlastní vozy z blokády během předjíždění. Výběr každé karty se stává strategickou bitvou, v níž jde o každé políčko na trati. V kombinaci se schopnostmi pilotů se na ploše začne odehrávat napínavý souboj.

V průběhu vlastního závodu přijdou tři momenty, kdy si všichni hráči vsadí na jeden z vozů na trati. Můžete z dosavadního průběhu zkusit odhadnout, kdo dorazí do cíle na předních pozicích, vsadit si na vlastní či soupeřovy vozy. Ve hře jsou nemalé zisky pro případné správné tipy.

Na hru, které už táhne na padesátku, se jedná o možná až překvapivě zábavnou i napínavou záležitost pro celou rodinu.
Cíl již na dohled

Na první pohled se zdá, že Rivalové jsou deskovou závodní hrou ovládanou kartami, která stojí na principu náhody. Již první zahrání Vám však ukáže, že k úspěchu je třeba nemalého strategizování, a to nejen během vlastního závodu. Stejně tak je ale důležité správně odhadnout průběh hry a vsadit si na správný vůz. Na hru, které už táhne na padesátku, se jedná o možná až překvapivě zábavnou i napínavou záležitost pro celou rodinu.

Autoři mysleli i na možnosti, jak hru ozvláštnit a poupravit pro různé situace. V pravidlech tak najdete nejen zlehčenou variantu pro děti, ale stejně tak i možnost dálkového závodu (do vyčerpání všech karet, průjezd cílem nemá žádný efekt) nebo cyklus Mistrovství světa, v němž postupně odehrajete partii na každé trati a teprve součet všech příjmů a výdajů z obou určí vítěze, nebo-li mistra světa.

Koupit hru Rivalové

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK

88%