Speaking Simulator

Speaking Simulator - recenze
Speaking Simulator - recenze
12:00, 06.02.2020

V spleti podivných simulácií sa sem tam z toho zdanlivo nekonečného davu zbytočností vystrčí zaujímavá hlavička s celkom originálnym nápadom. V prípade veľavravného názvu Speaking Simulator teda správne očakávate akýsi pokus o simulovanie komunikácie pomocou hovoreného slova, čo síce samo o sebe neznie nijako zábavne, avšak v spojitosti s umelou inteligenciou, ktorá sa pomocou vašich rúk snaží navodiť dojem, že je ľudskou bytosťou, to už razom vytvára potencionálny priestor na zábavu. Spoločnosť Affable Games sa ostatne už od ohlásenia ich netradičnej koncepcie robota snažila osloviť hlavne YouTube komunitu, kde je obrovský priestor na podobné šialenosti a pár streamerov im takpovediac sadlo na lep a pretlačilo túto podivnú sociálnu arkádu aj do našej sekcie recenzií. Je to však skutočne až taká zábava?

Pokračovanie mobilnej free arkády QWOP alebo evolúcia podareného Manuálneho Samuela?

Klik pro zvětšení (Speaking Simulator - recenze)

Pointa to v základe nie je vôbec zavrhnutiahodná. Predstavte si príbeh o robotickom nástroji na zničenie ľudskej rasy, ktorý sa však potrebuje infiltrovať do centra komunity, aby tam nepozorovane škodil. Aby niečo takéto mohol naozaj dokázať, musí prejsť otravnými sociálnymi interakciami, ktoré si konvencia tak trocha vyžaduje a často sa s ňou spája aj hromada vtipných situácií. Vami vytvorená postava robota (máte tu možnosť výberu pohlavia, farby pokožky a výstredného účesu) si tak postupne zasadne za stôl s rôznymi ľuďmi, snažiac sa absolvovať konverzáciu bez odhalenia svojich postranných úmyslov. Opäť sa vrátim ku koreňu tejto netradičnej arkády, ktorá skutočne nespadá do škatuľky niečoho často videného a bežného. Nápad za sto bodov sa však začne rozpadať akonáhle sa dostaneme k hrateľnosti ako takej. Ovládanie tejto, až na mechaniky úst, statickej 3D minihry je totižto asi tak zábavné ako sťahovanie nábytku z jedného konca mesta na druhý.

"Chskym? Niejá soms, ja vôbec, ja naozaj Tótha akože absolútne vôbec, hej? A preto vám hovorím, že, že viete, ja by som mal problém aj vizuálne Tótha, aj keď vidím v médiách,"

Citácia vyššie mi priam vystrelila do mozgu, akonáhle som sa snažil donútiť svojho maskovaného robota absolvovať politický prejav uprostred imperialistických volieb v USA. Pomocou jednej ruky som smeroval syntetický jazyk do vopred stanovených bodov v mechanických ústach, zatiaľ čo druhou sa pokúšal simulovať otváranie a zatváranie dolnej sánky. Výsledok? Nezmyselné bľabotanie, ktoré sa navyše sekalo ako stará gramofónová platňa. Pre istého slovenského politika je toto bežná prax, na ktorú sa nestranný divák pozerá s ironickým úškrnom, avšak pre hráča, ktorý má svoju ruku metaforicky vrazenú v jeho zadku, to už žiadna sranda nie je. Speaking Simulator totižto zlyháva takmer vo všetkom, okrem nápadu ako takého. Celá gameplay vložka je neskutočne nudná a zbytočne komplikovaná. Ovládanie úst a gest vás môže síce na prvých päť minút zaujať, zvlášť po tom čo hlavnému hrdinovi doslova exploduje hlava, po tom čo sa mu jazyk zamotá do zubov, avšak je to krátkodobý efekt a ten lusknutím prsta vyšumí.

"Kečup? Vy chcete kečup? K humrovi byste chtěl hnědý kečup? To snad není pravda! Tak k tomuhle snad nemusím nic dod..."

Aj keď to možno nie je badať, tak táto podivná a vôbec nie zábavná hra na simulovanie hovoreného slova disponuje aj jemnou RPG mechanikou. Za čo najlepšie odvedenú prácu počas rozhovorov vám na konto pristane hromada EXP bodov, ktoré následne môžete investovať do vylepšenia robotickej hlavy. Ústna dutina sa tu dá upraviť a každému jednému zubu zvýšiť úroveň schopností. Čakali by ste, že niečo takéto vám zjednoduší už tak komplikovanú hrateľnosť, avšak opak je pravdou. Vylepšením zubov si vlastne len pridávate viac práce a počas rozhovorov tak musíte simulovať ovládanie vyjadrenia emócií, ako je úsmev či dokonca tanec. Všetko pritom podlieha časovému presu a podozrievavosti vašich partnerov na rozhovor. Neviem si osobne predstaviť, v akom vesmíre je podobná, nazvime to adventúra, natoľko zábavná, aby ste boli ochotní za ňu vyhodiť viac než desať eur, každopádne presne za túto sumu sa hra Speaking Simulator predáva, a to na PC a konzole Nintendo Switch. Testovanou vzorkou mi bol v tomto prípade práve Switch, ktorý navyše trpel aj hromadou technických nepresností okolo animácie hlavy a nefungujúceho zvuku.

Z niečoho, čo na začiatku vyzeralo ako ideálny nápad na šialenú zábavu, sa nakoniec vyliahlo veľké sklamanie. Viem si predstaviť, ako si nejaký slávny YouTuber zoberie Speaking Simulator a v éteri na ňom niečo takpovediac trhne, avšak zábavnosť pre klasického konzumenta je v tomto bode, podľa môjho názoru, kompletne nulová.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Affable Games

(@_@;)
35%