Kronika Zločinu

Kronika Zločinu - recenze
Kronika Zločinu - recenze
12:00, 08.02.2020

Zhodou okolností som sa v čase testovania stolovej, ale nie zďaleka klasickej, hry Kronika Zločinu utápal v úžasnom dokumente Making a Murderer z produkcie Netflix. Príbeh jedného z najslávnejších vrahov, ktorý väčšinu svojho života strávil za mrežami za niečo, čo údajne a pravdepodobne naozaj nespáchal, mi dodal nový náhľad nad detektívnym konceptom Chronicles of Crime od spoločnosti Lucky Duck Games. Som preto nesmierne rád, že lokálny distribútor MindOK sa podujal na preklade a celkovej lokalizácii pre tunajší trh, keďže si myslím, že v súčasnosti snáď ani neexistuje lepšej pozvánky do sveta interaktívnej zábavy pre každého z vás, komu tradičné spoločenské hry nikdy príliš nevoňali.

Jednoduché pravidlá a užívateľsky prístupné mechaniky.

Klik pro zvětšení (Kronika Zločinu - recenze)

Kronika Zločinu spadá do kategórie nutnej a často kontroverznej modernizácie zatuchnutých a archaických pravidiel z minulosti. Jedná sa totižto o silne kooperačnú detektívku pre jedného až štyroch hráčov, na ktorú nie je nutné študovať zvlášť hrubé brožúrky plné komplikovaných viet. Aby ste sa mohli pustiť do plnohodnotného dobrodružstva v podobe piatich základných a náročnosťou odlíšených prípadov, stačí vám siahnuť po mobilnom telefóne alebo tablete. Doň si behom sekundy stiahnuť špeciálnu aplikáciu, ktorú MindOK rovnako lokalizoval do CZ textu (tu by sme našli pár gramatických chybičiek a nejaký ten pochovaný syntax, avšak nejedná sa o nič dramatické) a hra sa môže začať. Stačí si spustiť prvý názorný a výukový prípad, ktorý vás krásne uvedie do inak komplexného spôsobu, ako sa vlastne táto kronika otvára a užíva. Garancia rýchleho pochopenia je zaručená.

Pre milovníkov virtuálnej reality je počas skúmania miesta činu k dispozícii aj podpora VR, avšak je nutné si telefón zasadiť do akejkoľvek záhlavnej súpravy.

U prehľadávania miest činu sa môžeme na moment pristaviť. Na stole rozložená schéma pre vyšetrovateľov (to ste práve vy) znamená len akúsi zbernicu toho, čo človek vyčíta z aplikácie v telefóne. To najdôležitejšie sa odohráva práve na obrazovke, nech už je reč o rozhovoroch so svedkami, komunikácii so špecialistami alebo s večne nerudným vrchným inšpektorom. Alfou a omegou zbierania dôkazov je možnosť skočiť takpovediac priamo do dejiska príbehov pomocou 3D mapy kresleného miesta činu. Tu si detektív môže na pár desiatok sekúnd prezrieť miestnosť, kde sa našlo telo, alebo kde sa polícia domnieva, že došlo k nejakého zločinu. V prípade, ak pracujete v skupinke štyroch vyšetrovateľov, telefón tak putuje od jedného k druhému, avšak pozor, za každé jedno prezretie danej lokácie sa vám predlžuje časová os deja. Tá je potom priamo napojená na naratívne udalosti, ktoré ako detektív nemôžete predvídať. Dám príklad; ak sa opakovane vraciate na miesto činu a tápete v tom, čo vám uniká, medzičasom sa môže stať, že vám kľúčového svedka prejde na ulici auto a váš prípad bude v troskách. Treba teda konať a konať čo najrýchlejšie.

Falošné obvinenie, zle vyhodnotené stopy, lajdáctvo...

Celý koncept drží na používaní aplikácie a hlavne neustálom skenovaní QR kódov umiestnených na príslušných kartách. Akonáhle teda chcete na konkrétne miesto v príbehu, je nutné oskenovať kód a hra vás tam automaticky prenesie. Pokiaľ sa tam nachádza nejaká osoba spojená s prípadom, aplikácia okamžite na tento fakt upozorní a rovnako vás jemne postrčí smerom k nej. Kladenie otázok a predkladanie dôkazov funguje identicky. Vždy sa skenuje kód osoby, s ktorou komunikujete, a následne zase skenujete predmety a teórie, s akými danú osobou konfrontujete. Je to jednoduchý recept, ktorý však môže v neskorších a náročnejších prípadoch viesť k istému chaosu a komplikáciám. Aplikácia má však niekoľko pomocných nastavení, či už je reč o automatickom skenovaní, alebo prispôsobení rozhrania komunikácie. Pokiaľ vás teda vyšetruje viac, určite je dobré sa dohodnúť na obmene vedenia tímu a telefón či tablet si medzi sebou často predávať tak, aby z toho jeden nemal kompletný guláš.

Spomínanou päticou základných prípadov, ktoré možno na prvý pohľad medzi sebou nič nepojí, sa predsa len tiahne tenká linka spojitosti.

V prípade, ak si vás táto zaujímavá a rozhodne moderne nastavená spoločenská hra získa (nie každý má rád kooperáciu, kde nemôže súťažiť so živým súperom), v neskoršej fáze vyšetrovania si ju jednoducho musíte zamilovať. Koncept hrania sa na detektívov tu je dovedený na vysoký stupeň vierohodnej atmosféry. Predkladanie vlastných teórií o tom, kto je vrah, môže pokojne odkloniť diskusiu úplne iným smerom, než možno hra sama o sebe zamýšľala, ale o to viac je to tá pravá spoločenská zábava. Vrátim sa záverom ešte k úvodnému odstavcu tejto recenzie, kde som spomínal slávneho a údajného vraha, čo momentálne stále sedí za mrežami. Tak, ako je koncept Chronicles of Crime maximálne len čiastočným obrazom toho, ako to v skutočnosti vo svete detektívov funguje a prebieha, sa dnes vôbec nečudujem, že často dochádza k procesných chybám už pri samotnom úvode vyšetrovaní. Ľudia sú stále len ľudia a často majú hromadu svojich problémov, ktoré chtiac či nechtiac prenášajú aj do profesného života. A presne to môže spôsobiť obrovské prešľapy a chyby, za ktoré putujú nevinní ľudia na miesta, ktoré si ani náhodou nezaslúžili. Užívajte si teda Kroniku Zločinu a skúste sa vcítiť do obidvoch strán sveta kriminality. Nikdy nie je isté, že sa tam raz neocitneme.

Dizajn a art kartičiek je zmesou komiksu a reality, s istou dávkou temna. Na postavy ako aj lokácie sa pozerá príjemne a nemal som v tomto smere väčšie výhrady.

Posledných pár poznámok zasvätím hrubým faktom. Jedna partia prípadu, ktorý spadá do vyššej náročnosti, vás môže v priemere okradnúť o hodinku a pol vášho času. Nemusíte sa však strachovať, väčšina z neho je zábavná a samotná manipulácia s telefónom a skenovanie funguje dostatočne svižne. Kronika Zločinu má rovnako aj istý nádych trvácnosti, keďže okrem základných prípadov, aké nájdete v úvodnom balení tejto spoločenskej hry, sa vám pomocou aplikácie môže otvoriť aj prístup k bonusovému obsahu, ako aj ďalších DLC expanzií. Nejde teda ani náhodou o nejakú jednorázovú záležitosť, ktorú by ste po kompletnom vyťažení museli hodiť do koša. Ostatne aplikácia vás sama neustále konfrontuje s výsledkami vyšetrovaní a pomocou čitateľnej schémy bodov jasne ukazuje, ako dobre a dôsledne ste si pri finálnom odôvodnení svojich záverov počínali. Ak ste prípad nezvládli, môžete ho skúsiť znova a tentokrát si dávať pozor na miestach pôvodných pochybení. Aj takéto návraty nestrácajú na zábavnosti a často tak odkryjete dôvody vlastných a zle podaných úsudkov. Dosť však bolo rečnenia, je čas poslať pár skutočných zločincov za mreže!

V aplikácii vám na pozadí bežia zvukové ruchy pre navodenie tej správnej atmosféry.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Mindok

90%