Jídlo s.r.o.: gastronomická vědomostní desková hra

Jídlo s.r.o.: gastronomická vědomostní desková hra - recenze
12:00, 01.12.2019

Pokud jste v období 2014 až 2017 občas zabloudili na internetovou televizi Stream, tak Vám asi hlavička Jídlo s.r.o., nebude úplně cizí. Neříká-li Vám nic, vězte, že se jedná o pořad Romana Vaňka, zakladatele Pražského kulinářského institutu, který se v jednotlivých dílech věnoval rozličným surovinám a produktům nejen české kuchyně a poodhaloval jejich výrobu.

Jídlo s.r.o. - pořad Romana Vaňka, zakladatele Pražského kulinářského institutu, věnující se surovinám a produktům nejen české kuchyně, poodhalující jejich výrobu.

Klik pro zvětšení (Jídlo s.r.o.: gastronomická vědomostní desková hra - recenze)

Předkrm: o co se jedná?

Jelikož deskovky jsou v kurzu a čím dál tím více televizních pořadů má vlastní stolní podobu, došlo i na tento renomovaný gastronomický magazín. Jedná se o znalostní hru, kterých po úspěchu prvních novodobých kousků, jako jsou Česko, vyrostlo jako hub po dešti.

Můžete tedy očekávat velkou zásobu otázek, které jsou rozdělené do čtyř kategorií – česká jídla, zahraniční jídla, nápoje a zajímavosti. Celkem je zde 150 kartiček obsahujících po šesti otázkách daného tématu, každá označená podkladovou grafikou své kategorie.

Grafická podoba celé hry kopíruje hlavní barevné schéma pořadu, tudíž čistě bílé čtvercové herní desce dominuje červené logo uprostřed. V každé čtvrtině herního plánu najdete šest políček se symbolem dané kategorie. Ta odpovídá podkladu kvízových kartiček. Tím vznikají pomyslné hodiny s celkem 24 políčky. Vzhledově jednoduché prostředí nejen připomíná mateřský pořad, ale zároveň neodvádí pozornost od hlavní scény – samotných otázek.

Grafická podoba kopíruje barevné schéma pořadu. Čistě bílé čtvercové desce dominuje červené logo uprostřed.
Polévka: jak se to hraje?

Do hry se můžete pustit ve dvou až šesti hráčích, ale v případě znalostních her se dá improvizovat a zkusit i různá týmová klání. Co už je ovšem konkrétnější, je průběh partie. Každý hráč dostane figurku, kterou umístí na kterékoli z 24 polí. Následně si hodí klasickou šestihrannou kostkou, kdykoli na něj přijde řada. O tento počet polí se může posunout vpravo nebo vlevo. Ovšem pokud v minulém kole nezodpověděl správně svou otázku, tak tento krok odpadá a figurka se nepohybuje.

Pole, na němž je figurka, označuje tématický okruh a kvízovou kartičku, kterou bude hráč odpovídat. Následně si (znovu) hodí kostkou a výsledek určí, kterou z šesti očíslovaných otázek mu kolega po jeho levici přečte. Na lícové straně kartičky jsou jednotlivé otázky, na rubové straně jsou na ně odpovědi. Zároveň zde najdete i možnosti. Dle dohody můžete vybírat ze tří natištěných možností nebo bez nápovědy. Správná odpověď je zvýrazněná tučným písmem.

Cílem hry je získat po jedné kartě každé barvy, čili tématického okruhu. Pokud poprvé odpovíte správně dané téma, získáte kartu na znamení splnění kategorie. Ale kvůli další strategii či hodům kostkou se může stát, že ve stejné čtvrtině herního plánu uvíznete i v budoucnu a čekají Vás další otázky ze stejné sféry. Po jejich správném zodpovězení pak budete moci pokračovat ve svém tahu, namísto získání karty.

Jednoznačnou výhodou je velké množství otázek, rozdělených do 4 kategorií: česká jídla, zahraniční jídla, nápoje a zajímavosti.

Hlavní chod: výhody a nevýhody

Jednoznačnou výhodou je velké množství otázek. Díky tomu Vás hra bude déle bavit. Pokud se cítíte být kulinářskými specialisty, tak pro Vás hra bude takovou maturitou. Pro zvídavé hráče může přinést obrovské množství informací. Pokud jste však sledovali televizní pořad pozorně, nemálo odpovědí si z něj můžete pamatovat. Tak či tak, hra má rozhodně přidanou hodnotu ve svém vzdělávacím a informativním zaměření.

Naopak absence polí na kartičky na herním plánu je malá vada na kráse hry. Díky tomu musí být čtyři hromádky karet buď v pořadači v krabici nebo volně na stole kolem herního pole. I kvůli větší přehlednosti by bylo fajn mít zásobu karet každé kategorie přímo v odpovídající čtvrtině herního plánu.

Další, tentokrát nemalou, skvrnou je krok, kdy se buď pohybujete či naopak ne po herní ploše na základě toho, jestli jste předchozí otázku zodpověděli správně či špatně. Ve dvou hráčích je to ještě udržitelné, ale v šesti už stojí dost pozornosti si pamatovat své předchozí kolo. Bylo by dobré, kdyby šlo nějak jednoduše označit, zda budete házet v dalším kole na pohyb či ne. Stačily by třeba obyčejné žetony s logem pořadu. Byl by to takový malý detail, který by zpříjemnil herní zážitek.

Chcete-li se dozvědět více o potravinách a pokrmech, nebo Vás bavil původní pořad s průvodcem Romanem Vaňkem, výběrem této hry neprohloupíte. Čeká Vás příjemně strávený čas při hře, která Vás obohatí informacemi a zajímavostmi.
Dezert: co říci závěrem?

Má vědomostní hra na dnešním trhu deskovek co nabídnout? Samozřejmě záleží na tom, co Vás baví a láká. Pokud se chcete dozvědět více o potravinách a pokrmech, nebo Vás bavil původní pořad s jeho průvodcem Romanem Vaňkem, určitě výběrem této hry neprohloupíte. Čekají Vás příjemně strávené minuty a hodiny při hře, která Vás obohatí informacemi a zajímavostmi.

Hra nepřináší nic převratného po stránce pravidel nebo průběhu partie, ale to asi ani nikdo u vědomostních her neočekává. Jedná se o formát, který funguje, jen zapojíte do hry správný okruh otázek. Hra je ostatně primárně o těchto otázkách, ne o překvapivých zvratech či komplikovaných strategiích.

Koupit hru Jídlo, s.r.o.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

81%
Další vědomostní deskovka, založená na televizním pořadu. Pro dychtivé gurmány a gastro-specialisty se však stává téměř bezedným hrncem informací o potravinách, pokrmech, nápojích a souvisejících tématech.