Kupci a barbaři & Námořníci - dvě velká rozšíření Osadníků z Katanu

Kupci a barbaři & Námořníci - dvě velká rozšíření Osadníků z Katanu - recenze
14:00, 10.11.2019

Titán Catan za dobu svého působení na svět přivedl několik potomků ve formě různých rozšíření a variací. Včera jsme viděli, jak to dopadne, když se Otec a syn Teuberovi nechají inspirovat dávnými obyvateli Jižní Ameriky. Dnes mrkneme na dvě rozšíření původní hry, z nichž každé hru o něco obohacuje a k jisté repetitivnosti, kterou jste mohli zažívat v základním Catanu, přibývají scénáře, podle kterých přesně rozestavíte mapu a snažíte se vítězství dosáhnout dřív než vaši protivníci. Pro obě rozšíření existují i varianty pro 5-6 hráčů. Časově se nic moc nemění, jako vždy záleží na štěstí v kostkách, ale tentokrát i na náročnosti některých scénářů.

Klik pro zvětšení (Kupci a barbaři & Námořníci - dvě velká rozšíření Osadníků z Katanu - recenze)

Námořníci, rybáři a piráti

Námořnické rozšíření přidává jednu stavební možnost, kterou jsou lodní trasy. Ty mohou vést pouze z vesnice, která je na pomezí pevniny a moře (jinak známé jako přístavní). Lodičky fungují jako klasické cesty, ale můžete je stavět pouze na spojích, kde alespoň jedna polovina je voda. Můžete tak propojovat ostrovy, zejména za účelem Nejdelší obchodní stezky. Mapu si samozřejmě můžete poskládat po svém, ale rozšíření Námořníci obsahuje osm scénářů, které máte předpřipravené a optimalizované tak, aby vás co nejvíce bavily. Novým zajímavým prvkem je také to, že když si zvolíte objevitelskou hru, ne všechna políčka jsou vám známá a odhalíte jenom to, ke kterému zrovna doplujete. Navíc zde existuje koncept cizích zemí, což jsou ty, na kterých na začátku hry nemáte vlastní vesnici. Jakmile se tam ale dostanete, získáte za její "objevení" extra body navíc.

Kromě vody jsou tady ještě nová pole zlatonosné řeky. Tu nepředstavují žádné karty, pokud padne správné číslo a vy máte u pole s řekou svou vesnici nebo město, berete si jednu potažmo dvě libovolné suroviny z banku.

Další novinkou je pirát, protože co by to bylo za moře bez pořádného Sindibáda. Ten funguje podobně jako zloděj, tedy že se aktivuje, když padne sedmička. Na pevninu ale nemůže, po aktivaci ho musíte přesunout na pole s vodou a od hráče, který má na sousedním pole vesnici, si jak je zvykem ukradnete jednu surovinu z ruky.

Námořníci jsou velmi zábavné rozšíření a základní hru obohatí o spoustu novinek, scénáře jsou jeden lepší než druhý a rvačky o místo u zlatonosné řeky, ke které třeba náhodně vylosujete šestku...

Kupci, rytíři a barbaři

V tomto rozšíření je podstatně víc komponent, než v případě námořníků. Ve verzi pro 4 hráče je 138 figurek a 117 kartiček a dokonce jedna kostka navíc. Díky všemu tomu bohatství můžete hrát rovnou 4 nové varianty hry. Někdy jednodušší, jako třeba Přístavní mistr, jehož deska funguje stejně jako Nejdelší cesta nebo Největší vojsko, tedy že po jejím získání za postavení tří přístavních vesnic, máte dva vítězné body navíc. Zejména s menšími hráči zužitkujete nového přátelského zloděje, který díky tomuto pravidlu nesmí stát na políčku, které by vynášelo zdroje hráči, který nemá dosažený jistý počet bodů.

Jestli vás už nebaví každý tah házet kostkou, můžete ji nahradit balíčkem karet Událostí Katanu. Na kartách jsou čísla tak, aby došlo na výnos z každé krajiny alespoň jednou, navíc jsou na nich různé události a doplňující efekty. V této formě se sice eliminuje náhoda, ale tím pádem pak jasně víte, že jak jste jednou brali z dvojky nebo dvanáctky, musíte si počkat na míchání balíčku, abyste měli šanci brát znovu. I když je to možná pořád častěji, než kdybyste na to házeli, ale ta jistota není přesně to, co od Catanu chcete čekat.

Jako poslední se představuje varianta Catanu pro dva. Zde platí stejná pravidla jako normálně, jen za dva nehrající hráče rozložíte po jedné vesnici a stavíte zrcadlově k tomu, co děláte vy. Aby nebyla mapa tak prázdná a vy se necítili moc osamělí. Je pravda, že verzi pro dva nijak neholdujeme, Catan je přeci jen hra dělaná pro daleko víc lidí a na solo/duo je her daleko víc. Každopádně je milé, že zde tato možnost je, byť nevím, do jaké míry využitelná.

Ale co je nejdůležitější a na tomto rozšíření důvodem si ho zamilovat, jsou scénáře. Těch je celkem pět a v pravidlech jsou seřazeny podle obtížnosti - Rybáři z Katanu; Katanské řeky, Tažení karavan; Nájezd barbarů; Kupci a barbaři. V každém z následujících scénářů do hry zakomponujete jen některé z komponent, které v krabici jsou. Rybáři přidávají jednu novou surovinu a několik polí na mapě, za které získáváte kartičky ryb, které směňujete podle odevzdaného počtu až za cestu nebo dokonce akční kartu. Destička jezera nahradí poušť a jestli se někdy zloděj dostane na vaše pole, prostě po něm hodíte dvě ryby a potáhne zase mimo mapu. Další surovina a přidané možnosti vítězství a strategie, stoprocentní plus.

Katanské řeky do hry zavedou rýžování zlata a tím pádem osadníky-zbohatlíky. Zlatou minci získá každý, kdo postaví cestu nebo vesnici na polích s řekami, pokud se vám povede přes řeku postavit most, získáte zlaťáky hned tři. Nejbohatší osadník, tedy ten s nejvíce zlatými mincemi, získá bodovanou kartu, ti nejchudší taky, ale s opačným efektem. Balancovat hru mezi stavěním tak, abyste z toho něco měli, a zároveň neměli nejmíň peněz, je někdy dost obtížné, zvlášť, když se toho s těmi penězi dá tolik vymyslet. Zlato nezískáváte jen takto, ale i obchodováním v klasickém poměru jako ostatní suroviny, naštěstí se mince do vašeho limitu surovin pro počítání po hodu 7 nepočítají.

Tažení karavan zapřáhne velbloudy a specifické dílky představující počátek jejich cesty. Za každou postavenou vesnici či vylepšení vesnice na město nasadíte jednoho velblouda na oázu. O postavení velbloudů se může hlasovat, což se provádí tak, že jim nabídnete (rozumějte odevzdáte do banku) vlnu nebo obilí. Kdo dá nejvíc, rozhodne, kam karavana půjde. Cesta vedoucí podél karavany se počítá za dvě a město či vesnice mezi dvěma velbloudy dávají o jeden bod navíc. Tažení karavan mění význam vlny, kterou tak úplně neprioritizujete v základní hře, protože je potřeba jenom jedna ke stavbě vesnice, jinak nic.

V Nájezdu barbarů využijete figurky barbarů i rytířů pro jednotlivé hráče. Mapu máte striktněji omezenou a na začátku vyložíte hrad a poušť, stejně jako žetony s čísly, podle pravidel. Navíc budete potřebovat barevnou kostku a klasické akční karty vyměníte za speciální akční karty pro tento scénář. Barbaři se mohou vylodit na pobřeží a postupovat dál do krajiny, pokud máte město či vesnici v obležení, nezískáváte z nich vítězné body. Navíc, jsou-li na jednom poli alespoň 3 barbaři, dané pole nevynáší suroviny. A zde přichází na řadu rytíři. Ty nasazujete po zahrání příslušné akční karty a na konci svého tahu s ním můžete pohnout o 3 až 5 polí. S jejich pomocí osvobozujete své vesnice a cesty, zaháníte barbary a zajímáte je pro výslech a výkupné. Barbaři jsou bohužel nebezpeční, takže po každém svém nájezdu házíte kostkou a padne-li barva, na které zrovna stojí váš rytíř, ten podlehne svým zraněním a musíte vycvičit nového.

Třešničkou na dortu je scénář, podle kterého se jmenuje celé rozšíření, tedy Kupci a barbaři. Časově tento scénář zapadá po tom předchozím, po nájezdu barbarů, které jste konečně vyhnali, a teď je čas budovat. Tři nová políčka představují poničený hrad, Mramorový důl a Sklárnu. Odtud musíte vyvážet zboží a materiály, do hry se konečně zapojí také hráčské vozy. Ty se pohybují po cestách podle dostupných bodů pohybu. Za využití cest jiného hráče platíte mýtné, barbar vás zpomalí jakbysmet. Když pak dojedete na jedno z polí, na kterých je materiál, získáte příslušný žeton, který vám po doručení na správné místo získá bod a zlato. Přestože jste barbary v předchozím scénáři drtivě porazili, malé skupinky se stále skrývají v lesích a čekají na vaše obchodní vozy. Barbary můžete vyhánět jakmile získáte vylepšení pro své vozy, a protože tady není zloděj, kradou právě oni.

Těžko se rozhodovat, který scénář je nejzábavnější, každý nabízí něco i pro zkušené stratégy. Kdybych si měl vybrat, určitě to bude jeden z těch dvou posledních, protože jsou nejsložitější, ale ne přeplácané.
Závěrečné usnesení

Námořníci i Kupci a barbaři jsou skvělá rozšíření, která přináší mnoho skvělých příležitostí pro stávající hráče, aby je Catan nikdy neomrzel, stejně jako záživné mechaniky pro nováčky. Catan se od "hoď a ber" mechaniky posunul o velký kus dopředu přidáním spousty novinek a scénářů. Líbí se mi, že Kupci a barbaři nehází všechny novinky do jednoho pytle a v různých scénářích využijete jednotlivé komponenty, než abyste byli svědky překombinované hry bez hlavy a paty. Za Catanem evidentně stojí skvělá mysl a to obě rozšíření dokazují.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

95%
Námořníci i Kupci a barbaři jsou skvělá rozšíření, která přináší mnoho skvělých příležitostí pro stávající hráče, aby je Catan nikdy neomrzel, stejně jako záživné mechaniky pro nováčky.