Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Yooka-Laylee and the Impossible Lair - recenze
12:00, 26.11.2019

V dnešní recenzi se podíváme na zoubek pokračování vydařené plošinovky Yooka-Laylee, kterou jsme si mohli poprvé zahrát před více než dvěma lety. I nový počin pochází z dílny studia Playtonic Games, které s předchůdcem posbíralo i řadu nadprůměrných hodnocení. Pojďme se nyní pustit do rozboru toho, co si na nás připravili tentokrát a zda si titul Yooka-Laylee and the Impossible Lair zaslouží Vaši pozornost.

Klik pro zvětšení (Yooka-Laylee and the Impossible Lair - recenze)

Arkádové žně

Letošní podzim to mají fanoušci arkádovek a plošinovek všeho druhu skutečně „těžké“. Myšleno samozřejmě tak, že her z podobného ranku v poslední době vychází skutečně spousta a nejedná se o žádné podprůměrné kusy. Připomeňme například nedávno dorazivší Concrete Genie nebo Trine 4. Mezi tyto povedené hry by se tak určitě rádi vývojáři vměstnali i s novým Yooka-Laylee. Jak již název napovídá, tak se opět setkáváme se „starými známými“, chameleonem Yookou a netopýrem Layleem. Před těmi, jak už to tak bývá, opět stojí nesnadný úkol, spočívající v poražení úhlavního nepřítele, kterého představuje nebezpečný Capital B. Ten unáší strážce včelí královny a v případě, že se vám je bude dařit osvobozovat, postupně se začnou přidávat na vaši stranu a poslouží k ochraně i vám.

Hloubku nehledat

Ano, příběh je pravděpodobně takový, jaký byste u podobně laděné a stylizované hry pravděpodobně i čekali, takže není nutno nad ním nějak extra přemýšlet. Určitě tedy není hlavním tahounem a ani změnou oproti svému předchůdci. Co už však poměrně znatelným rozdílem je, je bezesporu grafické zpracování. Nově se totiž ze 3D prostředí vrátíme do 2.5D, takže se můžete těšit co do hratelnosti na klasickou skrolovací akci, samozřejmě rozšířenou o vertikální šplhání a skákání. Hlavním cílem hry je kromě osvobozování včelích strážců v rámci klasických úrovní, které můžete (a měli byste) nově hrát ve dvou variantách, i finální pokoření lokace The Impossible Lair, zmíněné v názvu. Ta je sice dostupná již od samotného začátku, ale vězte, že s jejím zvládnutím budete mít co dělat i v případě, že kolem vás bude kroužit všech 48 pomocníků, ke kterým se lze dopracovat v případě úspěšného průchodu všemi úrovněmi.

Bezduché skákání se nekoná

Do úrovní samotných se dostáváte z hlavní mapy, kterou lze také procházet, řešit na ní lehčí hádanky a otevírat si cesty k samotným levelům. V každé úrovni poté čeká na sebrání celkem pět mincí a samozřejmě spousta akce, přesného načasování, potřeby rychlých reflexů a v neposlední řadě i trocha toho štěstíčka. Samozřejmě, že vaši hrdinové nejsou žádná ořezávátka, takže nejen, že jste na vše v lepším případě dva, pakliže zrovna nepřijdete o kamaráda netopýra (nebojte se, lze jej znovu oživit u vysmátého zvonečku), ale Yooka současně disponuje několika manévry, které budete muset hojně využívat. Je tu tak možnost prorážet stěny či například využívat dvojité skoky pro překonávání vzdálenějších záchytných bodů. K některým z triků je zapotřebí mít v daný moment obě postavičky k dispozici, takže je nutno být opatrný a neobětovat Layleeho díky nějakému nešťastnému karambolu, jelikož byste si mohli zkomplikovat další postup úrovní. Pravdou tak zůstává, že Yooka-Laylee and the Impossible Lair rozhodně není nikterak jednoduchou hrou. Právě z tohoto důvodu se autoři rozhodli neznechutit hraní v případě mnoha neúspěchů a raději dávají hráči možnost některé úseky v případě nutnosti přeskočit.

Zábava na dlouho

Během hry navštívíte celkem 20 levelů, které i se svými sekundárními variantami dávají dohromady úctyhodných 40 úrovní. Druhá varianta každé z nich, příznačně nazvaná Overworld se od původní liší v tom, že je převrácená, takže to, co platilo při průchodu klasickou verzí, nemusí platit zde. Kromě mincí, na které pi průchodu narazíte, budete sbírat i tonikum, sloužící k odemykání různých vychytávek a modifikací do hry. Dočkáte se tak speciálních režimů, jako jsou například odstranění záchytných bodů, zrychlení pohybu, rozmístění těžších nepřátel a tak podobně. Počet těchto sběratelských předmětů opět sahá k několika desítkám, takže než seberete všechny, například při honbě za trofejemi, nějaký čas to určitě zabere.

Vypadá to fajn

Co se audiovizuálního zpracování týče, tak ani v této oblasti se Playtonic Games nemají za co stydět. Spolu s přechodem do méně dimenzí jsme se tak dočkali opět roztomilé grafiky, jejíž kvality možná nyní vynikají ještě o něco více. Stejně tak nezůstala opomenuta ani zvuková stránka, takže se můžete těšit na solidní zážitek jak pro oči, tak i pro uši. Pravdou sice je, že po odehrání několika úrovní si pravděpodobně řeknete, že jsou si čím dál víc podobnější, což by se dalo označit v podstatě za jedinou slabinu, jelikož nevylučuji, že by se po několika hodinách nemohla zábava přehoupnout do lehčího stereotypu. Na druhou stranu hra představuje i pořádnou výzvu, takže vám patrně nedá spát dříve, než ji celou pokoříte. I když, jak říkám, do posledního souboje se rozhodně nevrhejte, dokud se nebudete cítit dostatečně pevní v kramflecích. Je to skutečně „záhul“.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Team17

Ceny hry Yooka-Laylee and the Impossible Lair srovnáte na Zboží.cz.

85%