Untitled Goose Game

Untitled Goose Game - recenze
Untitled Goose Game - recenze
12:00, 18.11.2019

Pokud by se vyhlašovali ceny za největší meme roku, tak by v roce 2019 určitě mezi favority patřila husa. Úplně obyčejná husa, která za poslední měsíc navštívila snad úplně každý typ internetového meme. Může za to zcela nenápadná a nepojmenovaná hra Untitled Goose Game! od studia House House. Už shlédnutí traileru naznačí, že jde o dost odlišný zážitek, než jsme u většiny her zvyklí, a to nijak nepřeháníme, protože už jsme ji také hráli ve verzi na Switch.

Klik pro zvětšení (Untitled Goose Game - recenze)

Když jsme viděli trailer na hru poprvé, přišla nám hra jako jakýsi simulátor husy, která bezmyšlenkovitě trolí, koho potká. Je to v zásadě pravda, ale duch hry je trochu odlišný, až nás to překvapilo. Jsme husa, která se vydala za svým cílem a má poznámkový blok plný úkolů. Jejich plnění ji pak posouvá z lokace do lokace. Ty úkoly jsou právě to trolení z traileru. Musíme dětem krást hračky, děsit lidi, sabotovat jejich klid a pohodu. Také notně utíkat a nebo se plížit. Principem hry je totiž jak dosáhnout zadaného úkolu. Můžeme třeba tiše krást věci z obchodu, aniž by nás majitelka zpozorovala, a nebo ji donutit vzdálit se a mezitím ukrást další věc. Vtip je v tom, že ty úkoly jsou převážně opravdu škodolibé. Jenže na pozadí jejich plnění vždy vidíme menší epizodky lidského soužití. Zejména ta o sousedských vztazích je celkem lidská. Zpočátku se jako hráč otrkáváme, ale postupem času jsme zjistili, že se v tom páchání nešvarů vyžíváme a sem tam jsme udělali i věc, která po nás hra vůbec nechtěla. Kdybychom chtěli hru k něčemu přirovnat, tak to budou náznaky klasických adventur v řešení situací obohacené stealth hrami.

Podporuje to totiž jedna věc a to je naprosto perfektní zpracování. Vizuální stránka je trefná. Jednoduchá grafika dokáže ukázat všechny emoce, které je potřeba ve hře vidět. Nejvíc chvály si zaslouží samotná ústřední husa. Nevíme, jak se to autorům povedlo, ale její animace jsou tak přirozené, že i při hraní na ovladači máme pocit, že ovládáme opravdovou husu. Její kolébavá chůze a nemotornost v běhu se nějak záhadně přenáší do pocitu z hraní a je to skvělé. Škoda jen, že občas provést náročnější akce s krkem husy (jako třeba sebrat tiše ve vteřině něco, co postavě upadne) může být chvilkami frustrující. Ale naštěstí level design dává příležitost to snadno zkusit znova a lépe. Je to o trpělivosti a opakování. Vše ještě podtrhuje skvěle napsaná hudba v pozadí, která vždy přidá na intenzitě, když se děje něco akčního (ať to zní v kontextu hry sebedivněji).

Největší nevýhodou hry, tak zůstává její délka. Při normálním hraní je za dvě hodiny překvapivě hotovo a znovuhratelnost není moc na pořadu dne. Spousta úkolů má jedno dvě řešení a ty, které jdou řešit více způsoby, jsou generické. Zase na druhou stranu, od toho je to menší indie hra, která si nehraje na desítky hodin, ale spíš ukazuje, že kreativita z her ještě nevymizela. My jsme ji doma hráli v rodinném kruhu a skoro by se dalo říci, že tak je zážitek z ní ještě lepší. Společné vymýšlení, jak být co největší prevít na lidi ve hře, dokáže pobavit a některé situace, hlavně díky perfektním animacím, prostě zahřejí jak hráče tak diváka.

85%
Unikátní a škodolibá hra, která není na dlouho. Když jí, ale dáte šanci, pobaví víc, než si na první pohled myslíte.