Zažijte vzestup a pád říše Inků ve stylu Catanu

Zažijte vzestup a pád říše Inků ve stylu Catanu - recenze
12:00, 09.11.2019

Osadníci z Katanu, jak jsme si ustanovili v minulé recenzi, je herní titán, který obstál tok času a se svými četnými rozšířeními zdobí nejednu polici. Catan - Říše Inků je samostatně hratelná verze hry, tedy že základní pravidla zůstávají stejná, jen průběh hry se malinko mění. Stále se jedná o kompetitivní hru pro 2-4 hráče, rozšíření pro 5-6 zatím neexistuje. Jedna partie by vám měla zabrat něco přes hodinku, ale jako vždy záleží na zkušenostech a štěstí v kostkách.

Klik pro zvětšení (Zažijte vzestup a pád říše Inků ve stylu Catanu - recenze)

Zpracováním se jedná o klasické catanské dílo s šestiúhelníkovými dílky krajin, plastovými součástkami pro hráče a papírové destičky i žetony. Kromě vesnic, cest a měst má každý hráč navíc čtyři plastové porosty, které přijdou do hry ve fázi úpadku, tedy kdy se vaše říše rozvine tak, že ji nebude možné dál udržet a vy budete muset začít nanovo.

Rozdíly oproti Catanu

Ovce nahradily alpaky a slámu brambory, místo kamenů z původní verze jako Inkové těžíte kov a za hlínu máte už hotové cihly. K tomu jsou dvě zbrusu nové suroviny - koka, peří a ryby, které nemají hodnotu pro stavbu nebo nákup karet, ale protože se jedná o luxusní zboží, můžete jej směňovat ve výhodnějším kurzu než běžné suroviny. Mapu máte rozdělenou díky okrajům na dvě poloviny, kdy v horní části vyložíte dílky vody a ve spodní u pralesa dílky se zbožím. Ale pokud vám nevadí trocha estetické nesrovnalosti, můžete zvolit i náhodné rozložení všech dílků, jak jste zvyklí z jiných verzí Osadníků.

Největší rozdíl oproti klasickému Catanu je ale v postupu herních etap, protože se v rámci své incké říše musíte prokousat přes tři hlavní periody, jimiž si prošly skutečné kmeny tehdejší doby. Každý hráč před sebou má přehledovou desku kmenů, aby neztratil ponětí o cílech, které v každé fázi potřebuje splnit. Základní Catan je strategická hra, ve které záleží na umístění vesnic, se kterými vám ale po jejich vystavění už nikdo nehne. Říše Inků to bere poněkud brutálněji, protože na konci každé fáze kmene vám vesnice zarostou pralesem. Dokud stojí, vynáší vám suroviny. Každopádně tady přichází ten hlavní rozdíl - zarostlé vesnice můžete přestavět. A co víc, přestavovat můžete (a a byste vyhráli, tak často musíte) i zarostlé vesnice jiných hráčů. Takzvaná fáze úpadku je klíčovou částí hry a nastává jakmile dosáhnete příslušného milníku. Pak necháte všechny svoje města a vesnice zarůst a založíte jednu vesnici novou, kdekoliv na mapě chcete. Tady je potřeba dávat si co největší pozor, protože ze starých vesnic nemůžete stavět, jenom z nich získáváte suroviny a doufáte, aby se proti vám ostatní nespojili, když jste napřed, a nezastavěli vám všechny původní zdroje surovin.

Udržujte dobré vztahy, nebo vás ostatní sežerou, vesnice vám zaberou a navíc na vás naplivou.

Umístění vesnic je mnohem zásadnější než v původním Catanu, protože svou "první" umisťujete až třikrát během jedné partie.

Menší rozdíl je také v kartách Nejdelší obchodní cesta a Největší vojsko (zde pojmenována Nejlepší bojovníci). Protože ve fázi úpadku o své silnice přicházíte, dostane desku ten, kdo jako první postaví tři propojené cesty. Protože zde není klasický systém bodování, poskytují obě desky výhody, které ovlivní přímo vaši hru jako takovou. Díky bojovníkům můžete prohánět zloděje a vyhnat ho z pole, na kterém brání vašemu příjmu, navíc zvyšují váš karetní limit pro případ, že padne 7. Pomocí nejdelší obchodní stezky výhodněji obchodujete, 2:1 cokoliv, ale jen jednou za svůj tah. Ostatní akční karty se oproti původnímu Catanu vyplatí nakupovat mnohem dříve, protože vám mohou vystavět třeba dvě silnice, nebo legálně obrat vaše protihráče, když si od každého vezmete až dvě karty jedné suroviny. Na mapě také chybí tržiště, mnohem více je podněcován obchod s hrou samotnou a mezi hráči, o což se starají zejména karty zboží, protože se dost těžko dostanete ke všem třem těmto zdrojům zároveň, abyste mohli směňovat v tom nejvýhodnějším kurzu.

Obětováníhodné hodnocení

Catan - Říše Inků je parádní verze, která si udržuje kouzlo základní hry, ale přidává k ní vlastní šmrnc a pravidla, díky kterým nebudete její koupě litovat, i když všechny ostatní verze už máte. Věkové omezení je totožné všem ostatním verzím, jakmile člověk pochopí základ, nebude mít problémy ani tady. Strategicky je to malinko náročnější kvůli zarůstání vesnic a stavění nových, k tomu ty tři nové suroviny, ale stejně nic, co by bylo přehnaně těžké nebo složité. Celkem se tedy jedná o skvělou alternativu, ať tím rozšíříte vlastní sbírku nebo obohatíte sběratele v rodině.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

95%
Hodně silný přírůstek do Catanské rodiny s mnoha unikátními prvky.