The Legend of Zelda: Link’s Awakening

The Legend of Zelda: Link’s Awakening - recenze
18:00, 09.10.2019

Kde začať? Písal sa rok 1999 a moje pomaly sa končiace radostné detstvo, čítajte to v tom sklesnutom tóne ako pri príhovore do ruského povojnového filmu, muselo čeliť krutej realite. Základná škola bola minulosť a aby som si dokázal naštartovať nejakú perspektívu pre budúcnosť, bolo nutné v nekresťanský čas vstávať na autobus a prepravovať sa za učením na strednej škole. Jednoducho prvý ostrý stret s dospelosťou, ktorého však jemne zdecimovala skutočnosť, že na Game Boy Color prišiel pre mňa nečakane (ono nebolo internetu, takže nečakané bolo v tom čase vlastne všetko) remake hry The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Samotný handheld bol farebnou revolúciou v prenosných hracích zariadeniach a práve jedno z prvých dobrodružstiev elfa menom Link znamenalo jasnú kúpu. V tej dobe pochopiteľne platil dobrý a ochotný tatko.

Ide vlastne o druhý remake tej istej hry po takmer dvadsiatich rokoch.

Klik pro zvětšení (The Legend of Zelda: Link’s Awakening - recenze)

A teraz si predstavte tú hrubú iróniu osudu, keď sa po tak dlhej dobe opäť stretávam s identickou značkou na tretí herný systém a paradoxne už v pozícii herného publicistu. Tu niet asi čo dodať, snáď len to, že cesty toho pána osudu sú skutočne nevyspytateľné. Dosť však hĺbkovej sondy do môjho detstva, je načase si utrieť slzičku a porozprávať sa o tejto veľkej exkluzivite pre Nintendo Switch. Zabudnite na prvú verziu a rovnako si nevšímajte tú druhú s podtitulom DX. Spracovanie tejto kultovej akčnej adventúrky, ktorá bola zlatým mostíkom k sláve akú Zelda prežíva v súčasnosti, pojalo veľké N s poctivosťou sebe vlastnou. Fakticky kompletný základ totižto ponorili do novej a čarovnej grafiky lomeno technickej stránky až po samotné špičky uší hlavného hrdinu. Niekoľkoročný proces prípravy takto dôležitého portu potom ukončilo jedno veľké buchnutie kladivom (synonymum popularity Switchu) a výsledok stojí skutočne za to.

Spirituálny nástupca pre The Legend of Zelda: A Link to the Past rozhodne nesklamal.

Jednoduchý príbeh o záchrane princeznej a nadobudnutí hrdinskej podstaty v duši nenápadného chlapca sa logicky nezmenil. Autori evidentne nechceli zasahovať do neochvejnej tradície celej série The Legend of Zelda, a tak ponechali všetko, až na pár menších detailov, tak, ako bolo už na počiatku deväťdesiatych rokov. Link sa po stroskotaní svojho dreveného plavidla ocitá v prímorskej dedinke na úpätí hory so záhadným vajcom a jeho jediný cieľ ako sa z tejto šlamastiky vymotať naráža neustále na nejaké prekážky. Nie sú však z kategórie nudných či otravných, ba naopak. Každé jedno menšie či väčšie puzzle (môžeme to tak pokojne nazvať) vás tu núti premýšľať a motivuje vás to skúšať všetky dostupné cesty ako sa dostať ďalej. Mapa je dostatočne veľká a aby ste mohli odkryť celé jej územie, musíte si prejsť cez zástup dokonale navrhnutých dungeonov, kde každý jeden reprezentuje jednak zemský živel, ale zároveň vám otvára truhlicu s dôležitým arzenálom.

Neexistuje nič tak špecificky jedinečné, ako dokáže ponúknuť práve táto IP.

Zastavujem sa u tohto faktu snáď u každej jednej recenzie na sériu Zelda. Istá postupnosť a pomalé odlupovanie z akéhosi sladkého perníka s bielym nápisom; hrateľnosť je tak jedinečným prívlastkom, ktorý sa mnohé iné hry len snažili napodobniť a vo väčšine prípadov sa im to nakoniec do takej miery ani nepodarilo. Link's Awakening však ani po takmer troch dekádach nestratil glanc a čaro. V súčasnosti mu k tomu pomohla krásna grafická stránka, ktorá je v prípade konzole Switch priam uhrančivou. Koľkokrát som sa pri testovaní zasekol na určitom mieste, len aby som si nostalgicky zaspomínal na to, ako asi daný obraz vyzeral v tom roku 1999 a na handhelde Game Boy Color, ktorý ani nedisponoval podsvieteným displejom. Pôvodné verzie bežali na akomsi sekvenčnom posúvaní obrazu zároveň s hrdinom, čo už samozrejme v tejto reinkarnácii nenájdete. Cez to všetko sa vývojárom podarilo zachovať istý retro efekt, keď ponechali obnovu protivníkov vždy po preklenutí obrazu do nového smeru. Malý ale dôležitý detail.

Aj keď vám väčšinou dookola na pozadí hrá ústredná zvučka, vôbec to neprekáža. Veď je úplne dokonalá!

Do záverečnej časti tejto nostalgiou nasiaknutej recenzie som si nechal súhrn noviniek a odlišností od originálu. Zásadnou zmenou, aj keď vás do nej nikto nenúti vôbec nazerať, je čiastočný dungeon maker. Za každé jedno podzemie, ktoré sa vám podarí vyčistiť, si tak u pána hrobára môžete vyskúšať minihru v podobe skladania fragmentov z vami absolvovaných lokácií. Čím ďalej v tejto kolekcii oddychových minihier budete, o to náročnejšie je jednotlivé kúsky skladačky do seba zapasovať a pozor! Aby sa vaše výtvory stretli s nejakou tou odmenou, je nutné si ich aj reálne prejsť priamo s Linkom a poraziť záverečného bossa. To ma privádza k druhej zásadnej zme,ne a tou je voľba akejsi master obtiažnosti, kde vám počas hrania nikto zadarmo nedá ani jedno srdiečko a energiu si tak musíte dopĺňať len prostredníctvom tajných bonusov, platením čarodejnici alebo nákupom srdiečok v obchode. Sekanie do trsu trávy a ani šialené rozbíjanie hlinených krčahov vám v tejto obtiažnosti energiu ani náhodou nedoplní.

Musím povedať, že osobne som hru prešiel práve v tomto režime náročnosti a užil som si to ako nikdy predtým. Záverečným bonusom sú už len rôzne podstavce rozhodené kade tade po krajine, do ktorých máte šancu vkladať rôzne ikony z univerza The Legend of Zelda, ako aj Super Mario. Čo dodať záverom? Link's Awakening bol podľa mňa priam ideálnou voľbou pre komplexný remake na Switch, ktorý by rozhodne nemal chýbať v zbierke ani jedného z jeho majiteľov. Či už ste zažili aktívne roky jeho vzniku a chcete si oživiť spomienky, alebo patríte k mladším a túžite po edukačnom okienku, a teda poznaní histórie v novom grafickom kabáte, neváhajte a kupujte.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

97%
Klasika v novom kabáte a bezchybnom prevedení