Staňte se vitrážisty světových chrámů ve hře Sagrada

Staňte se vitrážisty světových chrámů ve hře Sagrada - recenze
12:00, 22.09.2019

Sagrada z dílny Mindok je sypmatická, krásně zpracovaná hra, ve které se na chvíli stanete umělci. Váš úkol? Co nejlépe vyzdobit katedrální okno a přitom na body rozdrtit vaše až tři konkurenty, kteří by podle krabice měli být starší osmi let. Jednoduchá premisa, žádná skrytá agenda, přímočará a jednoduchá dekorační akce. Jdeme na to.

Klik pro zvětšení (Staňte se vitrážisty světových chrámů ve hře Sagrada - recenze)

Kostky, kostky, kostičky

Základem a tím prvním, čeho si v Sagradě všimnete, je soubor devadesáti kostek pěti barev - žlutá, červená, modrá, zelená a fialová. Hra je omezená počtem kol na celkových deset, během kterých se opakuje stále stejná činnost. Hráč, který je zrovna na tahu, hodí určitým počtem kostek odpovídajícím počtu hráčů, a poté si jednu z nich vybere a umístí do své vitráže. Kostky na sebe musí navazovat, ale je jedno, jestli vodorovně, svisle nebo diagonálně. Jediné pravidlo je, že vedle sebe (tedy spojené hranou) nesmí být kousky stejné hodnoty nebo barvy. Postupně tedy přecházíte od jednoho hráče k druhému, každé herní kolo začíná jiný.

Před začátkem hry si ještě vyberete paletu, na které jsou vyobrazené jisté podmínky, kterých se musíte držet - rozličnou obtížnost máte zobrazenou pomocí teček. Těžší se ne vždycky rovná "high risk high reward" - takže vyšší obtížnost vás v závěrečném hodnocení nijak nezvýhodňuje. Jediné, v čem máte "navrch", je počet žetonů řemeslníků, které můžete dávat za jisté služby napsané na kartách, které na začátku hry vyložíte. Tam jsou klasiky typu Přehodit jednu kostku, změnit hodnotu na kostce o 1 a podobně. Pak ještě dostanete osobní úkol - což je v podstatě "snaž se mít v okně kostky téhle barvy v co nejvyšší hodnotě", a můžete doopravdy začít. Doba přípravy je v řádu jednotek minut, stejně jako úklid po skončení vaší umělecké kariéry.

Úkoly

Váš osobní úkol je zcela triviální - mějte co nejvíc kostek určité barvy a v co nejvyšší hodnotě. Veřejné úkoly jsou krapítek složitější, ale hlavu si určitě nezlomíte. Jistý počet bodů dostanete za kombinace kostek, které do svého okna vložíte. Buď musíte mít různobarevné řady či sloupce, jindy stačí kombinace určitých čísel. Plnění úkolů, ať už osobních nebo společných, vám zajistí téměř všechny body, které v rámci partie získáte. Za každého zbylého řemeslníka pak získáte další jeden bod navíc a penalizace ve formě minusového bodíku je za každé nevyplněné okénko, ale to jsou jednotky bodů, které o ničem moc nerozhodnou.

Co se týče herní doby, Sagrada je hra rychlá a svižná, partie vám zabere půlhodinku a kousek. Jediné zdržení je uvědomit si, kdo je vlastně první na tahu a jak se pak obrací směr postupu. Příprava a úklid zaberou sotva minutu až dvě. Toto je ale na úkor jakéhosi hlubšího požitku, který byste od hry mohli čekat. Ano, komponenty vypadají pěkně a vyzdvihuji to, že kostky jsou průhledné a ve finálních vitrážích pěkně září, jenom to nemá takový šmrnc, po skončení desátého kola a sečtení bodů se nedostavuje žádný triumfální pocit vítězství či excelentně odvedené práce. Samozřejmě že se naskytnou momenty, kdy poslední kostkou hodíte přesně to číslo, které vám tam krásně zapadne, a před nosem vám zákeřný spoluhráč vyfoukne kostku, kterou jste nejvíc potřebovali, i když on zrovna ne, ale takových momentů jsme v našich hrách zažili poskrovnu, spíš se jednalo o poklidné házení a následné vykládání okenic.

Zahraj si sám a pár sklíček na závěr

Sagradu si můžete zkusit zahrát i v jednom hráči, v tomto případě každé kolo hodíte vybranými čtyřmi kostkami, z nichž až dvě můžete umístit do své vitráže. Zbylé kostky můžete buď utratit za řemeslníky (kterých máte k dispozici 1-5 podle zvolené obtížnosti), nebo je odkládáte na počitadlo, jak jste zvyklí ze hry více hráčů. Vyložíte dvě karty osobního a dvě karty společného úkolu. Na konci hry si vyberete jeden osobní úkol, podle kterého budete počítat body. Jako solitérní hra na zabavení je Sagrada ucházející hlavně díky dříve zmíněnému rychlému úklidu a přípravě.

Sagrada nemá příběh ani děj, což ale neznamená, že vás nebude bavit. Její nejsilnější stránkou je zpracování a vzhled komponent, zejména pestré barvy kostek. Kola běží celkem svižně a několik po sobě jdoucích partií vám utopí klidně celý večer. Kvůli proměnlivým úkolům a náhodným hodům kostkami není žádný stoprocentní recept na výhru, sebelepší plán může jeden špatný hod nebo výběr bez problémů zhatit, zejména pokud hrajete v méně než plném počtu, protože se do hry nedostanou všechny kostky rovnoměrně. Sagrada rozpoltila naši domácnost, za mě osobně nic moc, Aňa je z této hry nadšená, hodnocení odráží obě tyto skutečnosti.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Mindok

80%
Moc pěkně udělaná hra, senzačně barevná. Chybí nějaká větší jiskra.