Zachráníte Londýn a oloupíte Benátky ve dvou únikovkách od Albi?

Zachráníte Londýn a oloupíte Benátky ve dvou únikovkách od Albi? - recenze
12:00, 17.08.2019

Do rukou se nám dostaly další dvě únikovky z produkce Albi, tentokrát budeme cestovat po dvou veleslavných evropských turistických metropolích. V prvním kousku, kterému se budeme věnovat, se snažíte zabránit zničení Londýna, v Benátkách se přesuneme na opačnou stranu zákona a pokusíme se pořádně obohatit. Protože jsou obě hry, stejně jako u minulé recenze únikovek, v něčem lepší a v jiném zase horší oproti té druhé, takže hodnocení nakonec sdílí stejné.

Klik pro zvětšení (Zachráníte Londýn a oloupíte Benátky ve dvou únikovkách od Albi? - recenze)

Obě hry mají účelově totožný začátek, který vás obecně seznámí se situací a podá vám rozcvičkový hlavolam, abyste věděli, s čím se ve hře zhruba setkáte. Omáčkový text vám vysvětlí vše potřebné a hlavně upozorní na to, že karty nemáte nijak otáčet, míchat či jinak s nimi manipulovat, abyste neodhalili řešení dřív, než vůbec dojdete k hádance. Ke každé hře jsou standardně také karty nápověd, které využijete, pokud si nevíte rady a nechcete kartu naslepo otáčet a tupě se dozvědět pouze řešení. Karty nápovědy jsou jako vždy psány zrcadlově, aby nedošlo k přečtení omylem, což by všechny pyšné hráče (třeba mě) připravilo o dobrý pocit z vyluštění hlavolamů na vlastní pěst.

Zkáza Londýna

Jako elitní vyšetřovatelé pro Scotland Yard máte za úkol zabránit tomu, aby v Londýně vybouchly čtyři nálože, které by město srovnaly se zemí. Opět je složité neprozradit nic z průběhu vyšetřování tak, aby vám to nezkazilo zážitek, každopádně pátrání po bombách a jejich zneškodňování jsou velmi intenzivní zážitky a tlak času cítíte, i když si uvědomíte, že vlastně sedíte doma a relativně v bezpečí.

Na této únikovce se mně zejména líbí fakt, že jsme museli přemýšlet trochu nekonvenčně, jak se říká outside the box. Spousta rébusů se zdála zcela jasná jednomu, přitom jiný si dlouho lámal hlavu. Ukázalo se, že bomby a ohrožení chodu celého světa jsou skvělou motivací, protože Zkázu Londýna jsme za sebou měli asi nejrychleji. Závěrečný akt je pak jako něco z Bondovky, autoři sem zavedli výbornou mechaniku, kterou ale nemůžu prozradit, aniž byste pak věděli, co vás čeká, tak se nechte překvapit.

Celou hru se nacházíte v časovém presu a bojíte se, že vám to bouchne pod rukama

Loupež v Benátkách

Další unikátní mechaniku představila zatím poslední únikovka, ke které jsme se nachomýtli. Každý hráč, tedy pokud vás hraje právě 6, totiž do ruky dostane jednoho zločince, jehož kartu nesmí nikomu kromě sebe sama ukázat. Na ní jsou totiž vypsané speciální instrukce, které se budou v rámci vaší loupeže hodit.

Spolupráce je klíčová a čím víc vás je, tím je klíčovější

Ideální je tedy, pokud nemáte plný počet hráčů, aby nedošlo k nepoměru, hrát ve 2 nebo 3 lidech. Sice karty nesmíte nikomu ukazovat, ale samozřejmě je možné svým komplicům opisem prozradit, co se na nich nachází, jakmile přijde čas na řešení nějakého rébusu, ke kterému je vhodná právě vaše postava.

Zakomponování tohoto prvku, kdy v jeden moment musíte de facto spoléhat všichni na jediného hráče, je super, hádanky a hlavolamy jsou vymyšlené až na jednu titěrnou výjimku jako vždy skvěle, nic není ani triviálně jednoduché, na druhou stranu vás nic vyloženě nepoloží. Některá řešení jsme složitě hledali, přestože jsme měli odpověď přímo před našimi nosy. A to je super, když se do změti složitostí a komplexních hlavolamů přimíchá něco tak přímočaře jasného, že jste z toho celí tumpachoví.

Na únikovkách od Albi je výborné to, že přestože jich je několik, vždycky se snaží přijít na nové mechaniky a styly vyprávění (jak jsme viděli třeba u dobrodružné cesty za pokladem Eldoráda), tady se vyjímá šestice lupičů, kteří představují první karty, na které se nesmí podívat nikdo jiný, než hráč, který kartu drží. Ve Zkáze Londýna je také jedna výborná pasáž, kterou ale v zájmu toho, abych nezničil váš zážitek ze hry, nemohu prozradit. Cena se pohybuje do tří stovek, takže, stejně jako u předchozích, to na hráče (když jste v plném počtu) vychází necelých padesát korun, což je za nějaké dvě hodinky zábavy a minimálně stejnou dobu následných konzultací "kdo co mohl kde rychlejc" celkem slušná cena. Závody s časem pak přímo vybízí pro uspořádání třeba soutěží na táborech či jiných akcích, kde se srocuje větší množství soutěživých lidí.

Koupit Zkázu Londýna

Koupit Loupež v Benátkách

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi