Shadows 2: Perfidia

Shadows 2: Perfidia - recenze
Shadows 2: Perfidia - recenze
11:30, 13.01.2020

Poľský projekt z ID Shadows, presnejšie povedané jeho druhý diel, by mohol vo vás pochopiteľne vzbudzovať isté kŕčovité reakcie a dávivý reflex. Sám uznávam, že po povrchnom prezretí niekoľkých obrázkov, zároveň čo mi distribútor poslal na test nedávny port pre Nintendo Switch, sa Shadows 2: Perfidia javila ako typická indie hlúposť na pár minút, ktorá nestojí ani za jedno euro. Výsledok, respektíve samotné skúsenosti počas hrania, sú našťastie úplne inde a ak milujete horor kombinovaný s istou osobitosťou, možno práve pre vás tu je firma MrCiastku.

Pôvodná PC verzia prišla na scénu v roku 2017.

Klik pro zvětšení (Shadows 2: Perfidia - recenze)

Autori sami v PR materiáloch k druhej časti Shadows (prvý diel bol skôr testovacou a oveľa kratšou ukážkou ich počiatkov) uvádzajú zrejmú inšpiráciu v sériách ako Penumbra a Layers of Fear. Z toho vám asi jasne vyplynie, akou cestou sa uberiete v prípade, ak investujete do pôvodnej alebo aktuálne publikovanej Switch verzie. Dej, ako aj zmysel jeho postupnosti, je pritom jednoduchý ako manuál k ceruzke. Predstavte si, že sa zajtra ráno (dajme tomu, že je pondelok) prebudíte v neznámej budove bez akéhokoľvek vodítka či predstavy, ako ste sa tam dostali. Všetko naokolo tvoria kulisy z opustených chladných kancelárií výškového komplexu, kde je počuť aj padajúci špendlík do koberca s vysokým vlasom. Ešte než sa však stihnete z celej veci ako tak otriasť a vykročíte k núdzovému východu, do cesty sa vám postaví hrozivá príšera.

A hon sa môže začať.

To, čo ste si zatiaľ mohli prečítať, je asi to najklasickejšie klišé v hernej sfére hororu, ktorých sme tu za posledné roky mali kvantum. Autorom sa však podarilo od tejto tradičnej schémy trocha odkloniť, a to konkrétne niekoľkými vylepšeniami. Dejovú linku rozdelili do dvoch odlišných postáv (Michael alebo Joe), ktoré sa prebúdzajú v rôznych kútoch daného objektu. Obaja sú tam z iných dôvodov a obom ide primárne o život. Nech už si vyberiete jedného alebo druhého, spoločne sú vás schopní zabaviť viac ako tri hodinky, a to bez akejkoľvek duality, teda stereotypu. Ich hnacím motorom, okrem hromady adrenalínu, je poodhalenie dôvodov svojho umiestnenia. Tie sa skrývajú v textových dokumentoch rozložených na niekoľkých podlažiach samotnej výškovej budovy. Dvere sú však často zamknuté a kľúč k ich otvoreniu vedie cez územie potencionálnej hrozby.

Strach vyjadrený stratou zraku.

Spestrením je aj prepojenie výšky strachu s reálnym videním. Čím vystrašenejší hlavný hrdina je, o to ostrejšie sa mu darí vidieť veci pred sebou a v spojení s často zlyhávajúcou baterkou sa vám pokojne môže stať, že razom neuvidíme vôbec nič a začnete tápať v tme. Toto je zároveň, podľa môjho úsudku, vôbec najproblematickejší úsek Shadows 2: Perfidia. Na jednu stranu chápem, o čo vývojárom išlo, chceli rozbiť zavedený trend minimalistických hororov z prvej osoby tak, že pritlačia na interaktivitu strachu voči konaniu hráčov, avšak orientácia v totálnej tme je asi krokom do veľkého extrému. Ten sa ešte znásobí pod tlakom nie práve ideálneho ovládania (pripomínam, že hru som testoval v aktuálnom porte pre Switch) a slabej technickej stránky. Časté nestabilné snímkovanie sa nepodpísalo pod extra dobrý dojem.

Hudba dokáže veľké veci.

Aby to z poslednej tretiny recenzie nevyznelo prehnane fatalisticky, tak Shadows 2: Perfidia je príjemným spestrením času pre každého milovníka žánru hororu. Než sa však rozhodnete do neho vložiť nejaký ten obnos, treba vyššie uvedené problémy brať na zreteľ. Napríklad taký zvuk, ktorý je mimo iného v tomto diele viac ako podareným strojcom šokovej terapie a správneho budovania strachu, si pridajte k veľkým pozitívam. Ak ste majiteľom konzole Switch a hľadáte menšie a temné spestrenie, druhý diel značky Shadows by vám mohol brnknúť na strunu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti IceTorch Interactive

60%
Aj cez isté problémy sa tu rozprávame o slušnej kvalite, minimálne v zmysle interaktívnych hororov