Gibbous: A Cthulhu Adventure

Gibbous: A Cthulhu Adventure - recenze
Gibbous: A Cthulhu Adventure - recenze
12:00, 19.03.2020

Sú to už tri roky, čo sa úspešne skončila Kickstarter kampaň na zaujímavú point-and-click adventúru Gibbous: A Cthulhu Adventure od začínajúceho indie štúdia Stuck In Attic. Vývoj hry ako takej nebol vôbec jednoduchý, ostatne čo sa dnes v hernej sfére dá takto vôbec definovať, ale našťastie pre investorov, ako aj dodatočných záujemcov, hra ako taká vyšla. Exkluzívne pre PC scénu nám tak do redakcie doputoval ďalší titul s názvom Cthulhu, teda príbeh inšpiráciou ukotvený vo svete Lovecrafta. Ide však o plnohodnotný horor, alebo len zámerné miešanie hororu s komédiou?

Vizuálna stránka je na indie produkciu doslova ohromujúca.

Klik pro zvětšení (Gibbous: A Cthulhu Adventure - recenze)

Začnime trocha povrchne od opačného konca, teda od grafickej a technickej časti. V tomto bode musím začať zbierať všetky klobúky uznania, ktoré sa v mojom okolí nachádzajú, keďže ako milovník ručne robeného artu som sa do Gibbous: A Cthulhu Adventure zamiloval, a to už od prvého momentu. Všetky animácie a predmety spojené s interakciou vyzerajú ako pocta starým dobrým časom, kedy sa spomínaný žáner tešil výhradnej pozornosti v celosvetovom merítku. Pokiaľ by sme teda hodnotili tento projekt len na základe grafiky, nevidel by som problém v zasadení maximálnej známky. Sme tu však našťastie pre vás aj od iných atribútov a práve tie, v podaní debutu spoločnosti Stuck In Attic, už takým úsmevom nežiaria.

Prekombinovaný dej a zlá výprava...

Použiť troch hrdinov v jednom príbehu nie je samozrejme nič nové, deje sa to vo vodách klasických adventúr dnes a denne, avšak v prípade dejovej linky Gibbous: A Cthulhu Adventure sa výpravná časť a jej neustále prelínanie do už tak komplikovaného a zamotaného príbehu nedokázala vo finále dostať do pútavého tempa. Hráč po väčšinu času musí tápať a neustále sa zamýšľať; čo sa stalo pred hodinou a či náhodou obsah nezožral formu skôr, než by bolo zdravé. Humor tomu ale rozhodne nechýba, stačí sa len pristaviť u mena detektíva (jedného z hrdinov), ktorý sa volá Don R. Ketype a jeho cieľu, ktorým je ukoristenie slávnej knihy Necronomicon. Znalci tvorby H. P. Lovecrafta musia okamžite zbystriť, keďže rovnomenný zväzok jeho poviedok im určite zaberá miesto v súkromnej knižnici.

Menej strachu, viac smiechu.

Asi ste sa už sami dovtípili, že tento projekt nespadá ani náhodou do nejakej temnej sekcie atmosférou jedinečných hororov. Jeho primárnymi nosnými bodmi sú humor a možno až prehnane šialené riešenia hádaniek. Autorom muselo dať obrovskú prácu namiešať takto bizarný koktail puzzle príkladov, čo je na jednu stranu určite ďalší dôkaz, ako príliš to pre nich bola srdcová záležitosť, ale má to aj svoje tienisté stránky. Hráč sa musí sústrediť na kombinovanie a hľadanie tej správnej rovnice, čím totálne odsúva dej do úzadia a ten, nakoľko je skutočne až príliš prekombinovaný, sa razom stáva nechceným a v hrateľnosti podradným. Je úplne jedno, či ste znalci tvorby Lovecrafta alebo nie, zásadná pointa príbehu hry je ponorená do hromady zbytočného textu a stráca význam.

Nevyvážená kvalita dabingu.

Spomínaný Necronomicon spojí osudy dvoch ľudí a jednej mačky, čo si vyžaduje niekoľko hodín cestovania hore dole a pár sedení s odborníkom na okultizmus. Gibbous: A Cthulhu Adventure, odhliadnem teraz od jeho krásnej grafickej stránky, by však potreboval viac času na dokončenie, a to hlavne z pohľadu dabovaných hlasov. Ono by to možno až tak nebilo do očí, keby všetky postavy boli nahovorené na jednej linke kvality, avšak tu sa strieda profesionalita s amaterizmom a o to viac je potom výsledok zmesou grimás a zdvihnutého obočia. Desať hodín čistého času, ktorý som v prostredí humorne ladenej a na hádanky bizarnej adventúrky Gibbous strávil, nespadá však vôbec do sekcie straty času. Oveľa viac by som si samotnú hru ale užil s premyslenejším výpravným aspektom, ako aj kvalitnejším zvukom. Pre milovníkov a znalcov histórie point-and-click sa tak rozprávame o priemernom výrobku páchnucom po mokrej mačke.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Stuck In Attic

60%
Priemerná klasika s pár svetlými momentmi