Z divadla do Eldoráda aneb dvě únikovky od Albi

Z divadla do Eldoráda aneb dvě únikovky od Albi - recenze
14:00, 13.07.2019

Únikové hry jistě nejsou nikomu cizí, alespoň podle názvu. Kdo je zatím nezažil na vlastní kůži a bojí se ze sebe dělat šaška na kamery, má tu možnost díky společnosti Albi, která letos vydala dvě novinky z této edice - Za oponou a Záhada Eldoráda. Obě si dnes představíme, na každé je něco lepší než na té druhé, takže závěrečné hodnocení sdílí stejné. Únikovky si užijete v 1-6 hráčích v doporučeném věku 12 let a víc, jedna hra vám zabere od hodiny výš.

Klik pro zvětšení (Z divadla do Eldoráda aneb dvě únikovky od Albi - recenze)

Takto začínají obě únikovky. Krabičky obsahují 60 číselně seřazených karet, které odhalujete pouze tehdy, až vám to hra přikáže. V rámci postupu musíte řešit různé hádanky, pozorně sledovat každou stopičku, každý centimetr natištěných obrázků bedlivě zkoumat, abyste o nic nepřišli. Tak mějte oči na stopkách, abyste nic nepřehlédli ani v této recenzi.

Puf! A jste v čudu!

V rámci únikové hry Za oponou se dostáváte na divadelní představení, kam vás pozval sám velký mág. Se hrou se rychle seznámíte pomocí několika úvodních karet, které vám vysvětlí základní principy, poradí, na co se soustředit a pak vás rovnou po hlavě vrhnou do děje. A to doslova.

Po úvodním seznámení se ocitnete v jiném prostředí, zavření v kouzelné šatní místnosti, ze které je pochopitelně pouze jedna cesta ven. K té ale nemáte klíč. Pomocí pouze vlastního zraku a síly dedukce musíte zjistit, co a jak otevřít, protože pokud neplníte věci ve správném pořadí nebo se snažíte předbíhat, hra vás nemilosrdně trestá minutami navíc. Těžko se o čemkoliv píše, aniž bych prozradil nějaké postupy či mechaniky, na které ve hře narazíte (což by vám mohlo zkazit zážitek ze hry samotné), proto sem ani nemůžu pořádně vyfotit karty, které se ve hře nachází. Jejich zpracování je ale velmi kvalitní, jsou velké, písmo skvěle čitelné a všechny rébusy a hádanky jsou zcela jednoznačně vyřešitelné.

Za oponou je únikovka plná triků, klíčová je pozornost na detail a kreativita, chyby se vám neodpouští

Hra myslí i na to, když si nevíte rady nebo hrajete s někým méně zkušenějším či mladším. Obsahuje totiž kartu nápověd, která vám pochopitelně po lopatě nevyklopí řešení, ale spíš vám řekne, na co se v rámci hádanky soustředit a podobně. To hru zpřístupňuje daleko širšímu publiku, než jenom nadšeným řešitelům záhad či mistrům logiky a uvažování. My doma nejsme žádní předáci v Mense, přesto jsme nápovědu nepotřebovali ani jednu, na druhou stranu nám nebylo všechno "hned jasné", aby nám hra přišla triviální. Poslední akt je velkolepý s nečekaným zvratem a odhalením vás jako správné kouzelnické číslo nenechá s klidným srdcem a zůstanete v úžasu sami sebe se ptát: "Jak to vůbec udělal?"

Záhada Eldoráda

Na rozdíl od divadelního představení, ze kterého jste odcházeli s hlavou v oblacích, se tentokrát v nebi ocitnete hned na začátku. Konkrétně v letadle, které se rapidně a hlavně nedobrovolně řítí k zemi. Popadnete, co máte po ruce a spustíte se do hlubin džungle, kde je vašim cílem nejen přežít, ale pokud možno najít bájný poklad nevyčíslitelné hodnoty. Malé cíle, není-liž pravda?

Celá hra je dělaná spíš jako příběh, s menší dávkou fantazie si můžete opravdu představit, že jste parta dobrodruhů, která se snaží uprostřed neznámé země najít cestu skrz nehostinnou džungli. V rámci své pouti překonáváte smrtící překážky, chvílemi si i možná zabojujete, můžete získat proviant a hlavně se orientovat v mapě. Musíte se rychle rozhodovat (pokud chcete dobré skóre, jinak o čas ani v nejmenším nejde) a přemýšlet, protože na rozdíl od divadla, kde prostě za špatné odpovědi získáte časový postih v podobě X, tady se můžete zranit - Z, vyčerpat, otrávit... Závěrečný akt je strhující hra o čas, kdy už nikdo jen tak v klidu nesedí na židli a proti nemilosrdné přírodě se modlíte o vteřiny, abyste vůbec unikli s holým životem.

Záhada Eldoráda klade důraz na příběh a to, abyste se co nejvíc cítili jako dobrodružná výprava na cestě za bájným pokladem
Na první dobrou

Ani jednu z únikovek už si však nezahrajete podruhé, protože jakmile příběh jednou projdete, všechny odpovědi znáte a hra ztrácí smysl. V dalších hrách s různými skupinkami přátel můžete působit maximálně jako vševědoucí průvodce. Při ceně necelých tří stovek a počtu hráčů až 6 to na každého vychází nějakých padesát korun za dobrou hodinu zábavy. Za oponou je výborná volba, chcete-li pořádně potrápit mozek těžkými hádankami, Záhada Eldoráda je zase výpravnější a s dobrodružným příběhem. Naše domácnost má logické záležitosti ráda, takže se obě hry setkaly s velkým nadšením.

Srovnat ceny na Zboží

Koupit Za oponou na Albi

Koupit Záhadu Eldoráda na Albi