Intergalaktické karetní klání: Master of Orion

Intergalaktické karetní klání: Master of Orion - recenze
12:00, 15.06.2019

Master of Orion je karetní hra ruských autorů Igora Skljujeva a Jekatěriny Gornové, stavějící na základech stejnojmenné počítačové hry. Ale spíše než o simulaci hry ve stolním prostředí se jedná o dílo, které využívá elementy a myšlenky mateřské sci-fi legendy a zasazuje je do deskovkového světa. Je určena i pro méně pokročilé deskohráče, s jednou partií se vejdete často do hodiny a potřebujete k sobě jednoho až tři parťáky.

Nejedná se o plnohodnotnou kopii původní hry. Hra využívá elementy svého elektronického rodiče a zasazuje je do světa deskových her.

Hra stojí a padá s Vašimi rozhodnutími, jak už to tak bývá. První těžké rozhodnutí Vás čeká hned na začátku. Při přípravě hry si vyberete, které civilizaci budete velet. K dispozici je celkem šestice intergalaktických „národů“: Mrrshani, Bulrathové, Alkarani, Psiloni, Darlokové a Meklaři. O každé z nich v pravidlech najdete krátký článek, jenž Vás seznámí s náturou a specifikami každé frakce. A pokud si nedokážete vybrat, nebo jste příliš velcí vlastenci, než abyste bojovali za mimozemšťany, tak nevadí. Stačí kteroukoli základní desku civilizace otočit a najdete ještě sedmého účastníka – Lidé z planety Země. Ti jsou doporučeni pro všechny hráče pro první – seznamovací – kolo.

Klik pro zvětšení (Intergalaktické karetní klání: Master of Orion - recenze)

Každá civilizace má jiné přednosti i slabé stránky a to reflektují jak speciální schopnosti každé z nich, tak i počáteční stav zdrojů, měřených na třech stupnicích na hracích deskách – potrava, kosmické lodě a nástroje. Ty budete využívat při svých akcích ke stavbě či boji, získávat je pak můžete z Vámi vytvořených zařízení. Poslední, co si budete muset sledovat, je stupnice loajality Vašeho národa.

Master of Orion má celkem svižný rytmus zaručený střídáním akcí jednotlivých hráčů. Rozhodně se Vám tedy nestane, že byste měli nějaká hluchá, či nudná místa. Naopak, musíte vymýšlet své další kroky a zároveň po očku sledovat, co dělají soupeři. Konfrontace mezi hráči je spíše nepřímá, ale to neznamená, že je můžete spustit z očí. Jednou z akcí je útok, který se vyhodnocuje automaticky a má vždy stejný výsledek – pokud je splněna podmínka pro jeho vyvolání. Další konfrontací můžou být efekty tzv. působících karet, což jsou karty, které jsou vyložené na stole a zároveň nejsou překryté dalšími kartami.

Vykládáním karet a využíváním různých akcí se Vám nabízí nemalé množství možností, na nichž můžete vybudovat svou strategii. Je třeba udržovat dostatečný stav na všech svých stupnicích, a to nejen u zdrojů a loajality, ale i u vítězných bodů. Pokud Vám soupeři v průběhu osmi kol utečou, nebude jednoduché je dohnat. A nelze se spoléhat pouze na konečné vyhodnocení. To sice dokáže zamávat pořadím, ale zázraky nesvede. Je tedy nutné, abyste své strategii obětovali veškerou svou pozornost od začátku partie.

V čele jedné ze šesti civilizací se pokusíte pokořit si celý vesmír. A nebo můžete hrát za pozemské lidstvo, které se stalo novým mezihvězdným hráčem o moc.

Grafika karet i dalších komponent hry je opět založena na původní videohře. Dominuje tmavě modré pozadí, když už jsme ve vesmíru. Karty jsou poté rozděleny do barevných a tématických skupin. Hra je celkově dobře přehledná, v některých ohledech nechá připomenout českou hru Vlaady Chvátila Through the Ages: Příběh civilizace. Odehrává se však v nekonečném vesmíru, a co do složitosti, náročnosti i délky hry je Master of Orion takovým slabým odvarem. Slabý však není svou hratelností a zábavností, pouze mírou své komplexnosti.

Pravidla hry jsou přehledně strukturovaná, jak už jsme u MindOKu zvyklí. Pokud se nejedná o Vaši první deskovou hru, tak nebudete mít problém rychle pochopit průběh hry a budete jej schopni přetlumočit kamarádům. Pokud je toto Vaše prvotina, nevěšte hlavu, rozhodně to není tak složité, jak se zdá po prvním otevření sešitu pravidel. Rozložení karet určitě pomůže k rychlejšímu pochopení.

Konfrontace je spíše nepřímá. Existuje sice útok, ale ten je víceméně jednostrannou záležitostí. Jinak se hráči napadají spíše efekty karet, které slouží jako budovaná zařízení.

Součástí pravidel je též výklad některých karet, takže je můžete použít i jako referenci v případě nejasností během prvních partií. V pravidlech též najdete strategické tipy, které by si měli ideálně přečíst nebo poslechnout všichni hráči. To samé platí i pro popis jednotlivých civilizací.

Od první hry nic moc nečekejte, půjde spíše o seznámení se s prostředím hry a s možnostmi využívání akcí. Od druhé partie už budete schopni hrát plnohodnotně a budete schopni naplno zúročit jednotlivé akce a karty, v nemálo případech i kombinovat jejich efekty k získání herní převahy a výhod z ní plynoucích.

Svižný intergalaktický souboj, který si budete moct zahrát i několikrát za noc díky herní době kolem jedné hodiny.

Master of Orion není komplexní hra o dobývání vesmíru. Nestrávíte nad ní dlouhé večery (alespoň ne nad jedinou instancí), ale to není ani její zaměření. Jedná se o galaktický souboj, do nějž zvládnete rychle zasvětit nově příchozí a následně si užít klidně i několik partií za večer. A je velice pravděpodobné, že zaujme i hráče, kteří neznají původní předlohu. Znalost originálu vůbec není nutná. Jediné, co opravdu potřebujete, je strategické myšlení a odvaha zkoušet a řetězit akce a konfrontovat své soupeře. Ty zároveň ideálně ani na moment nespouštějte z očí.

Koupit hru Master of Orion

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK

79%