GoT LCG: Králové ostrovů aneb Co je mrtvé, nemůže nikdy zemřít

GoT LCG: Králové ostrovů aneb Co je mrtvé, nemůže nikdy zemřít - recenze
12:16, 18.05.2019

Já vím, použití citátu z knihy – a názvu jedné z karet obsažených v tomto rozšíření – v titulku recenze se může zdát přehnané, ale jak lépe chcete vystihnout rod Greyjoyů z proslulé Hry o trůny? Jejich heslo „My nesejeme“ prostě nemá takový zvuk. A rozšíření Hry o trůny LCG (Living Card Game) s názvem Králové ostrovů si zaslouží silný úvod. A to nejen proto, že se jedná o definitivně poslední rozšíření této karetní hry, kterému se dostalo české lokalizace. Ale vezměme to od začátku…

Klik pro zvětšení (GoT LCG: Králové ostrovů aneb Co je mrtvé, nemůže nikdy zemřít - recenze)

Hra o trůny LCG je karetní hra, ve které jde o tzv. deck-building – postupně si vytváříte vlastní herní balíček složený z karet ze základní hry a z různých rozšíření. Ten se snažíte poskládat tak, abyste s jeho pomocí ovládli budoucí herní partie. Pokud chcete vědět víc o základech této hry, podívejte se na Michalovu recenzi základní sady, která vyšla v loňském roce. Zde se budeme věnovat spíše specifikům spojeným s rozšířeními k této hře, a s rozšířením Králové ostrovů především.

Rozšíření přináší velkou porci karet pro rod Greyjoyů. Většina z nich je nová, ale tři postavy už známe ze základní sady, jen jsou zde upravené či vylepšené.
Nové kartičky – nové či „vylepšené“?

Zatímco základní sada přinesla každou kartičku v jedné kopii, ve všech následných rozšířeních můžete od každé karty očekávat rovnou kopie tři. O důvodech by se zde dalo polemizovat na mnoha stránkách, ale řekněme si, že zatímco základní hra je pro začátečníky, kteří se se hrou seznamují a v závislosti na tom, jak moc se chtějí hře věnovat, tak si mohou (či nemusejí) pořídit druhou (a třetí) sadu, tak jednotlivá rozšíření už toto dilema řeší v základu a stačí Vám nákup jedné krabičky od každého titulu.

Králové ostrovů jsou tzv. deluxe – neboli velké – rozšíření o obsahu 156 hracích karet. Pravidla zůstávají neměnná a velká část balíčku karet se soustředí právě na hlavní frakci/rod, podle níž je pojmenována. Přináší 15 postav Greyjoyů a jejich vazalů, z čehož čtveřice už byla v základní sadě, ale zde je najdete upravené a často vylepšené. Zda upravené či vylepšené bych nechal na individuálním názoru každého hráče, protože herní schopnosti a dovednosti postav jsou těžko srovnávatelnou veličinou. Přeci jen každý z nás čeká od postav jiný soubor vlastností, který je odvislý od předsevzaté strategie hráče.

Krom jedenácti nových postav (a čtyř pozměněných) se můžou fanoušci tohoto ostrovanského rodu těšit ještě na pět lokací, dva doplňky a dvě události. Bylo by ale nefér, aby bylo „deluxe“ rozšíření čistě jednobarevné, takže pro (alespoň částečné) vyvážení zde najdete dvě nové karty pro každou další frakci – jedná se o různé kombinace postav, událostí, lokací a doplňků, které lze použít v jednotlivých balíčcích, které se orientují na určité rody, nebo vlastnosti karet/postav určených klíčovými slovy.

Dalších sedm karet, jsou „neutrální“ karty – postavy, lokace, doplněk, událost a agenda, které nejsou určeny pro jeden daný rod, ale mohou být zařazeny do různých balíčků. Zbývajících sedm jsou potom karty plánů, z nichž jedna je pouze pro Greyjoye, ostatní jsou dostupné všem rodům.

Na prázdno nevyjdou ani příznivci ostatních rodů - každý dostane dvojici karet a k tomu získáte ještě sedm neutrálních karet.
My nesejeme

To je možná heslo tohoto rodu, ale toto rozšíření je dosti bohatou úrodou právě pro tuto frakci. Na druhou stranu je třeba říct, že pro každou frakci existuje podobné deluxe rozšíření - Starkové mají "Vlky Severu", Lannisteři "Lvi z Casterlyovy skály", Tyrellové "Dvůr trnů", Martellové "Dornské písky" a Noční hlídka "Strážci na Zdi". Po Greyjoyských "Králích ostrovů" přijde ještě Baratheonská "Zběsilost bouří" a zatím nezveřejněný přídavek pro Targaryeny. Bohužel pro tuzemské nadšence se ovšem budoucí rozšíření této hry už v české lokalizaci neobjeví, takže se budou muset sžít s anglickou verzí hry. To by naštěstí neměl být až takový problém. Přestože je hra založena na popiscích karet, tak základem jsou klíčová slova a hesla, která se dají jednoduše přeložit, nebo si můžete najít i český překlad vydaných karet na dedikovaných stránkách.

Co tedy vlastně přináší Králové ostrovů? Primárně nové herní možnosti pro toho, kdo zaujme místo obyvatel Železných ostrovů. Soupeři přijdou trochu zkrátka, ale je na každém si vybrat, kterým rozšířením si obohatit svůj balíček. Zbylé karty poté můžete využít nebo třeba i vyměnit s kamarády.

Králové ostrovů jsou bohužel posledním rozšířením s českou lokalizací. Pro fanoušky hry je třeba začít v budoucnu kombinovat české karty s anglickými.
A Železný trůn?

Jelikož je rozšíření orientované primárně na jeden rod, je těžké jej objektivně hodnotit. Pro našince je ovšem cesta na pomyslný trůn značně komplikovaná, jelikož zbylá rozšíření budou dostupná pouze v angličtině, což je veliká škoda. Hra tímto strašně ztrácí, protože kombinovat české a anglické karty je zbytečná herní překážka, která není pro každého. Bohužel se tímto Hra o trůny dostává do podobné situace jako předchozí karetka od FFG, Pán prstenů LCG, která byla dříve taktéž ukončena ještě před vydáním všech rozšíření.

Pokud jste zarytý fanoušek, tak si určitě hru vychutnáte – o to více, že se v nejbližších dnech dozvíme rozuzlení celého příběhu a pokud se Vám finále líbit nebude, tak ve hře se můžete pokusit jej zvrátit. Jedná se o chytlavou hru ve formátu Living Card Game, s kterým FFG dobíjí opakovaně svět. Pro vytvoření dokonalých balíčků se asi budete muset naučit anglicky, ale na druhou stranu jsou k dispozici krom deluxe rozšíření i balíčky kapitol, takže nouze o kartičky pro kterýkoli rod určitě nehrozí. Zvládnete tedy uzmout Železný trůn se složeným balíčkem, který vlastníte, nebo využijete některého z rozšíření?

Koupit rozšíření Králové ostrovů pro LCG Hru o trůny

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire Entertainment

80%
Rozšíření pro Hru o trůny LCG, které je zaměřené na Greyjoye. Rozhodně nebudete zklamáni ani kartičkami, ani samotnou hrou. Prožijte si svou Píseň ledu a ohně s posledním rozšířením, které v češtině vyjde.