recenze
Pulsar 2849

Pulsar 2849
Pulsar 2849
12:00, 08.06.2019

Rok 2849, vesmírné cestování je běžnou denní záležitostí a lidstvo se konečně naučilo zpracovávat energii, kterou rotující neutronové hvězdy neboli pulsary vydávají. Každý hráč představuje tým vědců a inženýrů, který se snaží prozkoumat vesmírnou oblast kolem své základny, přivlastnit si jednotlivé pulsary a vystavět na nich generátory. Jedná se o kompetitivní eurohru pro 2-4 hráče od 12 let. Vašim cílem je na body překonat ostatní hráče, a jako vždy, cesta k vítězství nebude vůbec jednoduchá.

5, 4, 3... Máme tu zážeh!

Zpracování komponent

Hráčská deska vypadá překrásně, je obrovská, všechny ostatní komponenty jsou taky dost kvalitní, od hráčských desek po žetony či kostky. Rozmanitost tvarů a barev jednotlivých dílků přispívá k celkové atraktivitě - Pulsar prostě chcete hrát už od pohledu. Jediným malým zádrhelem jsou hráčské žetony, které máte mít na stupnicích iniciativy a postupu, protože tím, jak jsou to tak malé kulaté potvory, špatně na sobě drží a často se vám rozutečou po stole, díky svému tvaru někdy až pěkně daleko.

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

Nesmírný vesmír, jak se v něm pohybovat?

Pravidla u Pulsaru nebudu vychvalovat jako u ostatních her od Mindok, protože jsme je museli číst o něco častěji, ale jsou sepsána přehledně. Jak jsme u těchto her zvyklí, na herních komponentech se setkáte s obrázkovými symboly, podle který se po dostatečném seznámení s hrou budete bez problémů řídit. Nejprve si samozřejmě zvolíte barvu a startovní pozici, při prvních pár hrách je doporučeno vynechat hráčské desky, na kterých získáváte dodatečné akce, což jsme ocenili, protože už v té jednodušší verzi trvá nějakou chvilku, než si všechno zapamatujete. Hra má pevně stanovený počet kol - 8. Zní to jako málo na to, abyste prozkoumali celý vesmír? Taky je, v Pulsaru je naprosto zřetelně jasné, že nemáte šanci udělat všechno. Sotva stihnete udělat od každého trochu. Od začátku si musíte jít pevně za svým cílem a co nejméně spoléhat na dobrá čísla na kostkách. Teda jestli chcete vyhrát.

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

V každém kole máte v základu k dispozici dvě akce, které reprezentují kostky na stupnici. Ty každé kolo hodí první hráč v pořadí a rozdělí do příslušných chlívků. Podle jejich hodnot se pak určí medián, následně si hráči po jednom vyberou, jaké dvě kostky budou chtít v tom daném kole využít. Hned od tohoto kroku se o slovo hlásí strategie, protože čím "horší" kostku (tedy tu s nízkou hodnotou) si vyberete, tím více se na stupnici iniciativy a výzkumu posunete doleva - a kdo je nejvíc vlevo, je na tom nejlépe a během hry i na jejím konci získá nezanedbatelné bonusy. Na výběr máte hned několik akcí, ale protože máte pouze dvě (maximálně tři, k tomu za moment) kostky na využití, musíte plánovat tak, abyste jasně prioritizovali to, co vám získá nejvíc bodů. Za kostky můžete:

  • Létat průzkumnou lodí

  • Tím odkrýváte vesmírná tělesa a nové planety, stavíte výzkumné stanice a obsazujete pulsary. Pravidla interplanetárních či intergalaktických letů jsou omezená pouze tak, že nesmíte v rámci jednoho letu využít jednu trasu vícekrát.

  • Stavět a rozjíždět generátory

  • Rozestavěný generátor můžete získat mnoha dalšími způsoby, a protože jsou kostky dost cenné, spíš bych je využil až na následnou aktivaci, která už kostku vyžaduje. Za generátory na pulsarech získáte body každé kolo, navíc jednorázový bonus, pokud budete první či druhý, kdo postaví dvojici stejných generátorů.

  • Patentovat technologie

  • Ty nejlepší jsou sice za pětky šestky, ale to neznamená, že ty "levnější" jsou úplně k zahození.

    Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

  • Budovat transmitery a spojovat je do megastruktur

  • Za spojené transmittery do megastruktury máte možnost získat bonusovou kostku, stejně jako jednorázový či kontinuální bonus, ať bodový nebo v podobě inženýrských kostek.

    Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

  • Nakupovat modifikátory

  • Poslední taková z nouze ctnost je nákup modifikátorů, buď +/-1 nebo +2, to je na vás, každopádně když nevíte co s přebytečnou dvojkou a nebo se chcete připravit na další kolo, směle do toho.

Čím horší kostka, tím větší posun na stupnicích. Ale jedničky hru netáhnou.

Bonusovou kostku, červenou, můžete získat hned několika způsoby. Nejjednodušší a nejjistější je za 4 inženýrské kostičky zkopírovat jednu ze zbylých kostek na plánu, které si nikdo v tom kole nevybral pro svou akci. Jinak je můžete získat jako bonus po prozkoumání jistého planetárního systému, jako výsledek patentováni technologie či pokud se vám podaří spojit dva hotové transmitery. V každém kole můžete využít pouze jednu bonusovou kostku, takže pečlivě zvažujte své akce, abyste pak zbytečně o bonusovou kostku nepřišli.

To jsou akce za kostky, v kostce. Nakoupené či jinak získané generátory můžete na zabrané pulsary stavět kdykoliv, jejich vylepšování a tedy uvedení do bodovaného provozu už ale kostku stojí. To je výhodné, protože nemusíte stavět první generátor, který vám přijde pod ruku, a místo toho si strategicky počkat, co vám příští kolo přinese kostková štěstěna.

Hratelné ve dvou až čtyřech hráčích, u Pulsaru platí (protože vesmír je dost velké místo), že čím víc hráčů, tím je hra lepší. Neprozkoumaných galaxií a soustav je totiž ve dvou stejně jako ve čtyřech, takže v maximálním počtu hráčů se hlásí ke slovu i postupy, které ve dvou nevyužijete. Už v úvodním výběru kostek - ve dvou je vám jasné, že jich na vás dost zbude, takže nemusíte řešit stupnici iniciativy. Naopak ve třech a čtyřech hráčích už jsou to závody jak za Studené války (což sedí, protože ve většině vesmíru je pěkná zima).

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

Pulssar Pulssarum

Z hlediska zpracování komponent, herního plánu a pravidel je hře máloco vytknout. Opět pozitivní je fakt, že protihráčům nemáte jak přímo škodit, takže vaše prohra (či spíše těsná nevýhra, protože každý, kdo má nad sto bodů, je pán) je, stejně jako v podobných hrách tohoto typu, vinou buď slabší strategie nebo štěstíčka protihráčů. Věkové omezení je odpovídající, chcete-li mít přiměřené a hodné protihráče, ale pokud se váš malý vesmírný nadšenec nenechá odradit přílišnými počty, určitě bych mu to neodpíral. Malý vliv náhody a velká závislost na strategii nemusí sednout úplně každému, protože je fakt, že ne každému musí tento styl vyhovovat. Celkově je Pulsar 2849 skvělá zábava a prozkoumávat neznámý vesmír máte opravdu na dosah ruky - a jak se takovému lákadlu dá odolat?

Tak na nic nečekejte, popadněte tři další kosmonauty, navlékněte skafandry a vzhůru do vesmíru.

Koupit hru

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Mindok

Klik pro zvětšení (Pulsar 2849)

PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX

SUPER
92%
CZECHGAMER
Další výborná eurohra, lety vesmírem nikdy nebyly tak zábavné

CGwillWin