recenze
Pán prstenů: Putování po Středozemi

Pán prstenů: Putování po Středozemi
Pán prstenů: Putování po Středozemi
12:00, 04.05.2019

Před Velikonocemi jsme od zajíčka z Blackfire dostali jedno masivní vajíčko v podobě nejnovějšího přírůstku k rodině her z Tolkienova univerza. Pán Prstenů: Putování po Středozemi je kooperativní hra pro 1-5 hráčů, kteří obsadí role jednoho z šesti dostupných hrdinů. S tím pak zaujmete úlohu dle vlastní volby a vrhnete se na epickou výpravu do nitra Středozemě. Čeká nás toho opravdu hodně, tak neztrácejme čas.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

To je bedna

Už na první pohled a ještě předtím, než krabici vůbec otevřeme, shledáváme podobnost s loňským gigantem od Fantasy Flight Games, Panství hrůzy. To sklízelo obrovské úspěchy, takže podle rčení If it ain't broke, don't fix it se nám dostává ve všech aspektech podobné dílo. Po otevření zjistíte, že v krabici je dost místa na ještě takových 10 rozšíření, kterých se, jak známe FFG, jistě dočkáme v následujících letech. To ale vůbec neznamená, že toho dostanete málo. Dvaadvacet mapových dílů, 31 figurek (z toho 6 postav hrdinů), dvě desky bojiště, 126 žetonů a celkem 315 karet. Je toho slušná nálož, než budete moci začít, pěkně si máknete s tříděním karet a vylupováním žetonů.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Zpracování figurek nemá chybu, jsou detailní a propracované, ideální pro malování, pokud máte dost stabilní ruce. Největší součástí celého putování jsou mapové díly, samozřejmě oboustranné, na kterých je vyobrazena krajina Středozemě. Decentní označení u jednoho z okrajů vám umožňuje prohlédnout si každičký detail, který se na mapě nachází, ale zároveň nebudete mít problém dohledat ten díl, který po vás hra chce vyložit. Fyzický vzhled mapových dílů je opravdu radost pohledět. Kartičky, ať už schopností, hrdinů nebo zranění, využívají art z LotR:LCG, což vám sice může přijít jako "lenost" ze strany FFG, ale art z karetní hry je naprosto luxusní a nebylo potřeba na něm cokoliv měnit. Některé karty mají stejnou rubovou stranu, protože z nich vytváříte balíček schopností a slabostí jednotlivých hrdinů, ale jakmile si v nich jednou uděláte pořádek, nebudete mít nejmenší problémy s jejich organizací.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Grafické zpracování mapových dílů a detailnost figurek vám vezmou dech

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Skvělá hratelnost a výborná aplikace

Desková hra se nedá hrát bez aplikace, která za vás dělá prakticky všechny nudné věci, jako jsou výpočty a zaznamenávání předmětů, životů nepřátel a podobně. Na začátku hry si vyberete scénář, obtížnost a hrdiny, popřípadě nahrajete dříve rozehranou hru. V případě nového začátku vám aplikace určí počáteční předměty pro každého hrdinu účastnícího se dobrodružství. K dispozici je vám několik úložných pozic, protože jakmile se jednou na dobrodružství vydáte, nemůžete do party nikoho přibrat ani vyloučit. Neříkám, že to je nutně problém, každopádně je pochopitelné, že nemůžete začít třeba od prostředka. Vzhledem k tomu, že v kampani postupujete i pokud jednotlivá dobrodružství prohrajete, jakmile se jednou nějak rozhodnete, musíte s tím žít zbytek kampaně. Ta se hraje jako celek a jedna z nejlepších věcí, co na tom shledávám, je její různorodost. Nikdy nehrajete stejnou mapu dvakrát. Jednou jsem viděl interakci hned v prvním scénáři, v jiné kampani jsem se s tím stejným úkolem setkal až ve scénáři pátém. Náhodné generování map a vedlejších úkolů hodně přispívá ke znovuhratelnosti. V každém dobrodružství máte hlavní úkol sestávající většinou z několika částí, které musíte postupně plnit. Zde přichází do hry jedna z mých naprosto nejoblíbenějších věcí na této hře - roleplay. Hra vám sice zadá hlavní úkol, ale už vám neřekne, jak přesně ho splnit (pokud to vyloženě není zabij toho a toho). Zde budiž příkladem hned první scénář, kdy máte hledat stopy, abyste našli doupě zlosynů. Skřetí hlídky vás odmítají nechat v klidu, takže nemáte šanci prohledat všechny oblasti, jak byste za normálních podmítek chtěli. Musíte se rozhodnout, jestli budete všemi možnými prostředky pronásledovat splnění hlavního úkolu, nebo zda si můžete dovolit odbočit z cesty s vidinou několika znalostí navíc. Komunikace je v každém případě klíčem ke všemu a nemalou část hry strávíte taktizováním s ostatními hráči.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Na Putování po Středozemi se vydejte s oddanou partou dobrodruhů, není nic horšího než se s nadšením odtrhnout od obrazovky a vidět, jak jeden člen družiny hledí do mobilu.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Aplikace je dostupná pro mobilní telefony a další příruční zařízení, ale to se hodí možná, když hrajete sami, ve více lidech nic nenahradí pořádnou obrazovku, na kterou všichni bez problémů vidí, protože textu zde najdete, jak taky u Pána prstenů jinak, opravdu kvanta. Je pravda, že v českém překladu se občas vyskytne chybka, překlep nebo se někam zatoulá původní název. To není dvakrát problém a hru to nijak neovlivní (respektive ne tak, abych za to snížil hodnocení), čistě otázka nahlášení chyby a následné úpravy. Co se týče pravidel, ta jsou sepsáná výborně a srozumitelně, a to jak přehled, který vám vysvětlí základní herní mechaniky, tak doplňující abecedně seřazený rejstřík, který vám vysvětlí další podrobnosti, se kterými se ve hře setkáte.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Z hlediska hratelnosti je Putování po Středozemi perfektní, až na jednu malinkatou drobnost, titěrnou imperfekci na jinak skvěle promakaných mechanikách hry - balíček dovedností. Hra jde svým tempem, jako hráči se můžete kochat a s trochou představivost se díky imersivní hudbě a dobré atmosféře dokážete dobře vžít do světa Středozemě. Nechápejte mě špatně, balíček dovedností sám o sobě je opravdu vynikající nápad. Získávání zkušeností, za které si pořizujete další karty, a jste-li věrní svému povolání, hra vás odmění lepšími a silnějšími dovednostmi, je skvělým prvkem, který mi třeba dost chyběl v Zombicide. Ale mechanika testů, kterou podstupujete každé kolo a často víc než jednou, se provádí snímáním vrchních karet z balíčku a počítáním symbolů úspěchu či osudu. Z ostatních her jsme zvyklí, že tuto funkci zastávají (a velmi obstojně) kostky. Této problematice se věnuji níže v samostatné kapitole, z hlediska tempa hry je to pomalejší a oproti hodům kostkou méně napínavé, než by se na první pohled zdálo.

Tolkien by měl radost

Kampaň se odehrává na dvou různých typech mapy - tou první je mapa putování, její alternativou je mapa bojiště. Aplikace vás před každým dalším dobrodružstvím upozorní, na které mapě se bude odehrávat. Mapu putování skládáte postupně, jak vás aplikace navádí, podle toho, jak daleko jste postoupili v rámci zadaného úkolu. Figurky hráčů a nepřátel si hlídáte sami podle vlastního vědomí a svědomí, aplikace nemá jak poznat, že provádíte akce navíc nebo prozkoumáváte mapový díl, na který se nemáte šanci dostat. V aplikaci na mapě vidíte pouze nevyřešené situace, ať se jedná o žetony hledaní či hrozby, nebo postavy, se kterými můžete mluvit. Protože je mapových dílků opravdu hodně, ze začátku se můžete setkat s problémy s posouváním mapy, protože neodhadnete, jak daleko může sahat. Mlha v aplikaci sice naznačuje, kterým směrem se bude mapa rozšiřovat, ale stejně se vám párkrát stane, že budete muset holýma rukama přemisťovat celou zeměplochu Středozemě, aby se vám vešla na stůl.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Mapu bojiště zase připravíte hned na začátku scénáře a ta zůstane neměnná po čas celého dobrodružství. Drobnost, která naší skupině udělala ale neuvěřitelnou radost, jsou 3D modely v rámci aplikace - po rozmístění tedy na obrazovce vyrostou zdi, rozhoří se oheň nebo se rozestaví stoly v hostinci. Atmosféru to doplňuje parádně a do děje se díky tomu vpravíte mnohem snadněji, než kdybyste měli jenom žetony na stole.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Štěstí, náhoda nebo špatný design?
Největší problém, který si dokonce zaslouží vlastní nadpis, je pro mě jednoznačně systém, jakým fungují testy. Při putování po Středozemi totiž pro kostky není místo a vy při každém testu, ať se jedná o boj či snahu o zdolání strmého kopce či zabránění zranění, taháte karty z předem připraveného balíčku. Tento systém sám o sobě je v pořádku, nespoléhá pouze na náhodu, protože karty (alespoň ty horní) můžete na začátku trochu ovlivnit díky výzvědám (hlavně jste-li blízko Aragorna). Ale karet s úspěchy máte v balíčku dost málo a navíc jsou dost silné, takže se spíš hodí je připravovat a využívat přímo v rámci dobrodružství. Ale to není to, co mi přijde nelogické či přinejmenším podivné. Tím je skutečnost, že po testu využité karty odhazujete. Takže za každý úspěch, který si vytáhnete, pak máte o to menší šanci, že vám úspěch padne v dalším testu. Když házíte kostkami, je vaše šance na úspěch alespoň pořád stejná a umocněná počtem kostek. Tady když vidím, že mi v prvním testu padly dva úspěchy a nemám žádnou inspiraci, vím, že o další test se prakticky nemá cenu snažit, protože skoro není šance, abych vytáhl další dva úspěchy, které v balíčku těch 13 karet mám. Na druhou stranu je pravda, že to vede k mnohem taktičtějšímu využití vašeho balíčku jako takového - je lepší připravit silnou kartu za cenu nižšího celkového počtu úspěchů v balíčku, nebo ji ponechat na vrchu a "najisto" uspět v nadcházejícím testu?

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Konec putování?

Toť otázka. Kampaň sice poskytuje dost obsahu na dlouhé hodiny a znovuhratelnost je díky zkušenostem a různým rolím, stejně jako náhodnému generování mapy i vedlejších úkolů, obrovská. Další rozšíření už je oznámeno, ale problém je především s češtinou. FantasyFlightGames totiž na překlad digitálních rozšíření nepřispívá peníze, takže Blackfire by překlad muselo financovat z vlastní kapsy, což je bohužel nemyslitelné, protože se jedná o sumu, kterou by z prodeje jen tak nezískalo zpátky. Česká lokalizace má naději pouze v případě, že vyjde fyzické rozšíření - krabice. FFG má s Putováním po Středozemi velké plány a pro anglicky mluvící či rozumějící konec putování rozhodně nějaký pátek nenastane - ať se bude jednat o přidané scénáře v rámci aplikace, nebo kompletně nové krabičky s extra postavami hrdinů i nepřátel. A časem jistě přibudou i ty krabice.

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

Putování po Středozemi je nádherná hra svým zpracováním. Hratelnost je perfektní, součinnost s aplikací funguje mistrovsky, hra ubíhá adekvátně počtu hráčů a v dobré partě jste schopní kampaň prosvištět za víkend. Postupový systém znalostí a zkušeností je vynikajícím oživením a přidává RPG prvky. Různé role a získávání zkušeností pouze v jejich rámci je taktéž výborným dodatkem, který ještě prohlubuje vaše rozhodování a kooperaci v partě. Znovuhratelnost je díky náhodnému generování terénu a vedlejších úkolů mnohem zajímavější, stejně tak i díky systému rolí, protože jednou můžete být stopař, podruhé kapitán, jak je libo. Lehká forma deckbuildingu v rámci rolí opět prohlubuje možnosti spolupráce a taktiky, kterou můžete jako skupina před jednotlivými dobrodružstvími zvolit. Negativní prvky shledávám v neustálém snímání karet v balíčku, v tomto případě to počítám za přešlap, kterým se vývojáři snažili oprostit od kostek, ale vzhledem k množství testů a tím, že karty s úspěchem jsou také ty nejlepší, které můžete mít připravené, není tato mechanika dvakrát ideální. Častým mícháním a šoupáním po stole taky předpokládám, že dojde k poměrně rychlému opotřebení těch nejčastěji využívaných karet. A i když rozumím, kam tím chtěli vývojáři směřovat, tento fakt okrádá Putování po Středozemi o perfektní hodnocení.

Koupit hru

Za poskytnutí hry k recenzi jsme vděční Blackfire

Klik pro zvětšení (Pán prstenů: Putování po Středozemi)

PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX

SUPER
97%
CZECHGAMER
Úžasná kooperativní hra, která posunuje význam týmové práce o další stupínek výš. Nemůžeme se dočkat dalších rozšíření!

CGwillWin