Niffelheim

Niffelheim - recenze
Niffelheim - recenze
12:36, 10.04.2019

Vikingská survival sidescrolling akce, šmrncnutá Dark souls. To zní stejně krutě jako třeba Thunder Megazord, tedy ten obří robot ze strážců vesmíru co vznikne kombinací menších robotů dohromady. Takhle nějak se prezentuje Niffelheim, první zářez studia Ellada Games, o kterém jste nejspíš nikdy v životě neslyšeli. Nebojte se, já taky ne. Malé rodinné studio bylo založeno už v roce 2013, release jejich první hry byl původně naplánován na rok 2015. Holt jak se tak ve světě nezávislého herního vývoje často stává (ne že by se v AAA světě nedělo..ehm..Anthem…), věci nejdou vždycky podle plánů a na hře je to následně bohužel vidět. A jak tedy dopadl Niffelheim?

Klik pro zvětšení (Niffelheim - recenze)

Po spuštění člověka samozřejmě jako první bací grafika. Krásně nakreslené prostředí herního světa jednoho uhrane a je vidět, že člověk co měl vizuální stránku na starosti má lepší představivost než Matt Groening na tripu. Stejně hezké jsou i jednotlivé modely a je fajn, že jakákoliv změna vybavení je na postavě vidět a to včetně takových blbostí jako nárameníky. Tvůrci si trochu pomohli využitím skeletálního systému, takže se jim třeba právě zobrazováního různého vybavení dělá lépe, nicméně trochu tím trpí animace, které jsou často dost kostrbaté.

Hodně mě vytáčelo, že animace běhu, tedy ta na kterou koukáte vlastně skoro celou dobu, vás na konci smyčky hodí cca o pixel dozadu jak kdbyby postala dostala facáka od neviditelného nepřítele. Jiné animace jsou zase úplně směšné, například netuším proč útočící šaman vypadá spíš jako někdo po obrně než jako drsný seveřan. Ale budiž, asi to byl záměr autorů a věřím, že někomu se tenhle styl líbit bude, já mezi ně ale nepatřím. NA druhou stranu hudba a herní zvuky jsou super, tedy alespoň na začátku. Později jsem si musel zapnout na pozadí něco vlastního, protože ač je soundtrack uchu lahodící, chcete to něco rychlejšího, abyste u paření neusnuli.

Herní tempo totiž není kdovíjak hektické a připomíná důchodcovské nákupy v supermarketech. Na jednu stranu se není čemu divit, jelikož jste vikingem, který se po smrti nedostal do Valhally, nýbrž se zaseknul v říši Niffelheim, kde můžete trpět a umírat stále dokola, takže nikam nespěcháte. Na druhou stranu se snažíte najít fragmenty portálu, který našeho reka do Valhally dostane, přičemž prakticky všechno v herním světě jde proti vám a portál je jenom jeden, zatímco o jeho otevření mohou usilovat a čtyři klany.

Ve hře jsou 4 hlavní oblasti, každá pro jeden klan a v každém klanu mohou být až 4 hráči. Svízelný je ale fakt, že multiplayer skoro nikdo nehraje a když ano, jedná se o uzavřené hry, ke kterým se nepřipojíte.Jelikož se mi nikoho ke koupi nepodařilo ukecat, nemohl jsem ho vyzkoušet což je trochu škoda.Můžete si sice zapnout AI protivníky, ale to není to samé a osobně mám pocit, že nejzábavnější by byl coop. V něm byste mohli jednotlivé tasky rozložit mezi jednotlivé členy grupy a nemuseli byste všechny repetitivní činnosti sami.

Stejně jako v každé jiné survival hře i tady musíte shánět suroviny, vyrábět předměty a z nich další předměty, abyste se dostali k lepším surovinám atd. Nic moc nového. Jenže v Niffelheimu jde o neskutečně nudnou záležitost. Když jdete do dolů, prostě držíte éčko, váš hrdina začne kopat a vy jen doufáte, že se časem objeví něco co potřebujete. Kopání trvá dlouho a má ošklivou animaci, takže nic moc zábava. Jediné co stereotyp rozbíjí je sem tam se objevivší potvora v dolech. Přechody mezi patry trvají dlouho a to i když si postavíte zkratky, takže pokaždé co se do hlubin vydáte, musíte si připravit dostatečnou zásobu náčiní a zásob, abyste dolování nemuseli podnikat víckrát než je potřeba.

Kácení stromů a sběr bylinek je asi tak stejně otravný, možná otravnější protože rostlin existuje hromada a počet slotů na bylinky je neúměrně malý, přičemž možnost jejich využití je prachbídná. Vůbec netuším, proč autoři dají do hry možnost vyrobit si snad 4 druhy jídel, když všechny mají úplně stejné statistiky, ale vyrábí se z různých surovin. Je to k vzteku, protože starost o plný inventář je něco co mě opravdu nebaví a v tomhle případě je to navíc úplně zbytečné.

Co se survival složky hry týče, pokud hrajete sám, nic moc vás nežene kupředu. Musíte si dávat pozor aby hrdina nehladověl a nedošly mu HPčka, ale to je menší problém než se zdá, jídla je dostatek, nepřátele jsou poměrně neškodní a když už narazíte na někoho kdo je nad vaše síly, dá se mu většinou snadno vyhnout a počkat si až budete mít lepší výbavu. Když to srovnám s takovým Don’t Starve, což je moje nejoblíbenější survival hra, musím říct, že tohle je slabota. Ani ultimáta, což jsou questy od jakýchsi čarodějů z této temné říše, moc hrůzu nenahánější. Buď jim dáte oběť ve formě nějakého předmětu či suroviny, nebo se na něj vykašlete a na váš příbytek bude seslán mor nebo hromada nemrtvých. Ani jedno není zas tak nebezpečné. A fakt, že nemůžete umřít, jen si hru trochu znepříjemníte tomu nepomáhá.

Bojem jako takovým se nemá moc smysl zabývat, zbraní a zbrojí je ve hře habaděj, ale samotná akce je asi stejně zábavná jako dolování, prostě držíte jedno tlačítko a postava sama od sebe útočí a automaticky jde kupředu dalším nepřátelům. Ještě je tu možnost střílet lukem ( a později nějakým příručním kanónem), ale to je to samé v bledě modrém. Nula bodů pro Nebelvír. Skoro bych řekl, že nejakčnější část hry je odchyt skotu, protože se snažíte běhat za ovcí a házet (ano správně, házet) po ní klec. Ovce ale kličkuje (rozuměj mění směr zleva doprava a zprava doleva) takže to není zas tak úplně easy. Takže pokud si chcete pěkně po vikingku zabojovat, asi si najděte nějakou jinou hru.

Což možná udělejte tak jako tak. Ačkoliv dle recenzí na Steamu existuje určitě procento nadšenců, kterým se hra opravdu líbí, já si během osmi hodin hraní neřekl, nic ve stylu “Hej tohle je fakt pecka!”. Jasně, osm hodin je survival hru poměrně málo, ale když se osm hodin nebavíte, asi nemá smysl trávit se hrou další čas. Čili pokud nejste skalními fanoušky surival her a vikingů dohromady, asi se porozhlédněte někde jinde. Protože ač Niffelheim není špatná hra, najdete spoustu zábavnějších a promakanějších kousků, do ktrerých se vyplatí investovat čas a peníze.

55%
Vikingská survival hra se skvělou atmosférou, která bohužel obsahuje tolik nezábavných mechanik, že ji to stáhlo do naprostého průměru.