Dohrajte si vlastní finále upírské klasiky v Běsnění Drákuly

Dohrajte si vlastní finále upírské klasiky v Běsnění Drákuly - recenze
12:00, 13.04.2019

Drákula – ozubený hrdina knihy irského spisovatele Brama Stockera, který od svého vydání v roce 1897 uhranul celý svět. Ale každá kniha jednou končí a s ní obvykle i příběh hlavního hrdiny. V případě deskové hry Běsnění Drákuly si ovšem můžete alternativní konec příběhu prožít sami a bude záležet jen na Vás, jak to s proslulým hrabětem dopadne.

Evropa v 19. století

Běsnění Drákuly je poměrně složitá dark-fantasy hra, v níž se jeden hráč bude coby Hrabě Drákula snažit překonat veškeré nástrahy svých pronásledovatelů a vydržet dostatečně dlouho, aby vyhrál. Další jeden až čtyři hráči budou ovládat postavy Miny Harkerové, Dr. Johna Sewarda, Lorda Godalminga a Van Helsinga a společnými silami se pokusí dopadnout pána upírů na jeho úprku napříč Evropou a porazit jej.

Klik pro zvětšení (Dohrajte si vlastní finále upírské klasiky v Běsnění Drákuly - recenze)

Hra slibuje silný zážitek, tomu jsou nicméně házeny pod nohy klády enormních rozměrů, kterými jsou pravidla hry. Již anglická verze obsahuje množství chyb a český překlad všemu moc nepřidal. Těch chyb je zde tolik, že prokousat se jimi a nenechat se od hry odradit chce pevné nervy a notný čas strávený hledáním na Zatrolených hrách či jinde v hloubi internetu. Navíc je překlad skoro až strojový a formulace jsou často zbytečně komplikovanější než by bylo nutné. Pro méně zkušené hráče to může být důvod i k odložení hry, což je ovšem velká škoda, protože hra si pozornost více než zaslouží.

Hráči v rolích lovců a Drákuly budou soupeřit nejen mezi sebou, ale v nemalé míře i s pravidly, které jim jejich začátky úplně neulehčí. Ale trpělivost tentokrát plodí silné a napínavé zážitky.

Další chybou jsou Drákulovy karty lokací, které byly v angličtině seřazeny dle abecedy a následně očíslovány. Toto číslování je pouze pro lepší orientaci v kartách, na mapě ani jinde nefiguruje. Po překladu do češtiny však karty nebyly znovu seřazeny a přečíslovány, takže čísla jsou nakonec hráči, který se v nich snaží zorientovat, na obtíž . To je sice maličkost, ale může Vás při hraní opakovaně rozladit.

Verze, která je v nabídce BlackFiru, je již třetí edicí hry. Osobně mám doma i druhou edici a musím říct, že třetí je obrovský pokrok kupředu. Vyrovnává šance lovců v boji i v samotné hře, omezuje některé šílené „trumfy“, které měl Drakula dříve k dispozici, zrychluje průběh tahu jednotlivých hráčů/postav a zjednodušuje boj. To všechno byly důvody, proč se druhá edice u nás moc často neotevírala. Drákula byl prostě příliš silný. I proto je třetí edice výborná hra.

Po grafické stránce je tato verze hry velice propracovaná. Hrací plocha, karty postav i hrací karty či žetony jsou více než vydařené, vše Vás výborně vtáhne do atmosféry doby a temného příběhu. Plastové figurky hráčů, zejména lovců, jsou též pěkné, jen je občas třeba trocha zkoumání k zorientování se, kdo je kdo. Hlavní plocha je poté dobovou mapou Evropy, kde jsou města propojena silnicemi a železnicemi, po nichž mohou postavy putovat, nebo se mohou vydat na cestu i po moři.

Hra je graficky velice propracovaná, prostředí i komponenty Vás vtáhnou do atmosféry temného viktoriánského období.
Nechť započne hon!

Jak ke hře přistoupit? Jako lovci musejí hráči spolupracovat a ideálně každý krok spolu konzultovat. Mohou cestovat po Evropě, zásobit se kartami předmětů a zbraní, v případě potřeby spolu obchodovat nebo odpočívat a léčit se. Jejich hlavním cílem je dobře se připravit na možná střetnutí s hrabětem, který jim zatím uniká. Lovci se musejí snažit najít Drákulu, nebo se mu alespoň dostat na stopu a bojovat s jeho nástrahami. V počtu je samozřejmě síla, ale zároveň pokud budete na dohled od sebe, tak bude mít Drákula o to širší možnosti útěku. Takže musíte rozprostřít své působení po celé Evropě a pátrat, mít však v zásobě možnosti rychle se přemístit a pomoct kolegům, nebo čelit útokům loveného upíra.

Každé herní kolo probíhá postupně ve fázích – den a noc. Objektivně, a čistou matematikou vyjádřeno, mají lovci něco málo přes tři týdny na to, aby hraběte odhalili, dopadli a zabili. Poté jim začne docházet čas. Lovci mají k dispozici množství akcí, stejně tak mohou používat karty událostí, které získají. Jejich možnosti v noci jsou omezené. Právě střídání fází dne a noci je ve hře dobře vyváženo a dodává jí na opravdovosti.

Jako lovci spolu hráči musí spolupracovat a komunikovat. Jen tak dokážete slavného upíra zahnat do úzkých a donutit jej k boji. Silnější jsou samozřejmě ve dne, ale jejich akce se odehrávají i v noci, což je ve hře dobře vyváženo.
Pod rouškou noci

Drákula to má trochu jinak. Sice jeho hráč sedí u stejného stolu a slyší veškeré konverzace, domluvy a plány hráčů lovců, ale sám hraje své kroky tajně. Vykládá karty lokací skrytě na svou cestu, čímž zanechává svou stopu, která po pár dnech vyprchává. Do jednotlivých lokací může připravit různé nástrahy, ať už se jedná o samotné upíry, pomocníky jako krysy, netopýry či vlky, špehy či pouze komplikaci jako je zdržení. Všechny jeho aktivity se přirozeně odehrávají v noci, kdy je zároveň silnější i v případě boje.

Drákula nemá možnost trvale odstranit lovce ze hry, ale z každého kousnutí nebo zabití může profitovat na stupnici vlivu, což je jedna z variant, jak může vyhrát. Je to cesta trnitá a složitá, navíc jsou dobře vyzbrojení lovci, obzvláště v přesile, silnými protivníky, s nimiž si není radno začínat. Drákulův hlavní cíl ve hře je hlavně jeho strategie – k boji by mělo dojít pouze pokud nebude zbytí, nebo pokud si je jist, že může lovce porazit. V opačném případě je pro něj důležité mazaně kormidlovat Evropou, snažit se lovce přepadat svými spojenci, pokud je jeho stopa odhalena, ale hlavně unikat. Stejně jako v předloze je jeho hlavní doménou mazanost, proradnost a nepolapitelnost.

Hráč Drákuly slyší konverzace Lovců, ale sám hraje své kroky tajně. Zanechává po sobě stopu, která po pár dnech vyprchává. Navíc pro Lovce připravuje různé nástrahy a nebezpečí. Jeho hlavní úkol je však Lovcům unikat.

Drákulův vliv a zoufalství lovců

Jak čas utíká, lovci propadají zoufalství, což je ve hře dobře zapracováno a tak i když může být Drákula zraněn, čas stále hraje v jeho prospěch. Cílem opravdu není bojovat za každou cenu, alespoň z jeho pohledu. Lovci ovšem musí přistoupit i k vyšším rizikům, aby dokázali krvelačného hraběte porazit. Herní mechanizmy jsou k tomu chytře uzpůsobeny, stejně jako i rostoucí síla lovců (díky jejich vybavennosti), která je však vyrovnána jejich únavou a obdrženými zraněními.

Hra Vás svým zpracováním i nábojem přesune do temného světa Evropy, kdy její procestování není otázkou hodin, ale dní až týdnů, takže je každý přesun třeba řádně promyslet a naplánovat. Lovci opravdu potřebují bojovat, zatímco Drákula spíše utíkat – i přesto je vyváženost hry téměř ideální a záleží hlavně na strategii obou stran.

Lovci postupně propadají zoufalství, z čehož může Drákula těžit. Zároveň však jsou v případném boji o něco silnější, pokud tedy nejsou smrtelně zraněni již před bojem.

Lovci musejí riskovat, protože Drákulu porazí jedině v boji. Drákula musí přežít, jeho cíl je zahltit Lovce nebezpečími a úskoky, aby on sám vyvázl ideálně nezraněn.

Jen je třeba se připravit, že prolistovat pravidla opravdu nebude stačit – je třeba je řádně pročíst a nesrovnalosti si urovnat a případně dohledat na internetu. Chce to čas na přípravu, jež by měl udělat ideálně ten, kdo se stane upírským „hrdinou“. On musí znát pravidla opravdu důkladně. Vysvětlit potom všechny pravidla lovcům je již o něco jednodušší, samozřejmě v rámci fair-play nesmí žádné možnosti a skutečnosti svým pronásledovatelům zamlčet. Za trpělivost se slabšími pravidly se Vám hra odmění výbornými herními zážitky.

Koupit hru Běsnění Drákuly

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire Entertainment

89%
Pronásledování krvežíznivého hraběte je ideální celovečerní zábavou, kterou si s přáteli lovci užijete. Užije si ji však i ten, kdo bude hrát Drákulu. Jen je potřeba trpělivosti při studiu pravidel, která jsou „achillovkou“ této výborné hry.